پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بابلی ها به یاد صدای ماندگار دوبلور ایران شمع روشن کردند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، جمعی از هنرمندان و دوستداران فرهنگ و هنر این مراسم را در بنیاد علمی حریری بابل برپا داشتند و با جمع شدن دور هم و روشن کردن شمع، یاد این هنرمند فرهیخته ملی را گرامی داشتند.

زنده یاد پرویز بهرام که به خاطر شغل پدر دوران کودکیش را در بابل گذرانده بود، با صدای ماندگار خود آثار زیادی در سینما خلق کرد که تحسین همگان را به همراه داشت.

غلامعلی افشار پیشکسوت هنر دوبله ایران در این مراسم گفت: پرویز بهرام یکی از بزرگان گویندگی در ایران است و من برخی از آثار دوبله این بزرگ مرد را در سینما برای آموزش بیش از دهها بار بازبینی کردم.

وی افزود: این هنرمند برجسته دوبله ایران با جان و دل کار هنری خود را پیش می برد و هماهنگی در گفتار و حرکت دست او ستودنی بود.

افشار از مرحوم پرویز بهرام به عنوان هنرمند با سواد و با شعور نام برد و تاکید کرد: استاد پرویز بهرام به هیچ عنوان زیر بار حرف زور نمی رفت و تواضع و فروتنی این چهره فاخر یک مبنا بود.

او افزود: این مرد آن قدر برای ما عزیز بود که بنده با ۸۰ سال سن رنج سفر را قبول کردم و با افتخار در مراسم گرامیداشت این هنرمند شرکت کردم.

پرویز بهرام در تاریخ چهارم مرداد ۱۳۱۲ در تهران متولد شد و به خاطر شغل پدر که مجسمه ساز بود به بابل سفر کرد و تا هفت سالگی در بابل به سر برد و دوران کودکی خود را در این شهر گذراند.

این بازیگر تئاتر و مدیر دوبلاژ دانش‌آموخته کارشناسی حقوق قضایی بود که کار در عرصه دوبله را از سال ۱۳۲۸ با فیلم ایتالیایی «هنرپیشه» شروع‌کرد.

صدای این هنرمند از جمله صداهای ماندگار دوبله ایران بود و بی‌گمان یکی از ماندگارترین صداهای او در مستند «جاده‌ی ابریشم» و یکی از شخصیت های «کاراگاه کاستر» آشنای گوش‌های ایرانیان است.

در کارنامه کاری مرحوم بهرام گویندگی به جای شخصیت هایی چون کرک داگلاس (اولیس ساخته ماریو کامرینی)، سرگئی بوندارچک (اتللو ساخته سرگئی یوتکویچ)، لورنس اولیویه (هنری هشتم، اتللو)، آنتونی هاپکینز (تله تئاتر اتللو)، جیمز میسون (آنتونی کلوئپاترا، ژولیوس سزار- ساخته جوزف ال منکیه ویچ، مادام بوواری ساخته وینسنت مینه لی)، اورسون ولز (مرد سوم)، هربرت لوم (جنگ و صلح ساخته کینگ ویدور)، جیسون روباردز (فیلادلفیا جاناتان دمی)، ریشار ژوردان (سریال بی نوایان به نقش ژان والژان)،ناصر ملک مطیعی (سریال سلطان صاحب قران (علی حاتمی) به نقش امیر کبیر به چشم می‌خورد.

این هنرمند در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار مورد تجلیل قرار گرفت.

پرویز بهرام پس از سال ها فعالیت در زمینه دوبله سرانجام با تحمل یک دوره بیماری در ششم خرداد ۱۳۹۸ خورشیدی در سن ۹۰ سالگی رخ از نقاب کشید.

۷۳۴۳/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.