پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بابلکناری ها در کنار آب اما بی بهره از آب

0

بخش بابلکنار در ۳۰ کیلومتری جنوب بابل قرار دارد و برغم دارا بودن مناطق بکر و طبیعی، جنگل های سربه فلک کشیده، رود های روان، جاذبه های گردشگری و آب و هوای مناسب این روزها بدلیل کمبود شدید آب شرب با مشکلات فراوانی روبرو است.

همه ساله به خصوص در فصل بهار و تابستان تامین اب شرب بخش بابلکنار برای مردم محلی و مسافران به یک معضل جدی تبدیل می شود تا آنجاییکه روزانه با ساعت ها قطعی آب شرب روبرو هستند.

تامین آب برای مصارف خانگی از طریق چاه هم با وجود سایت انجلیسی و دپوی روزانه ۲۵۰ تن زباله و جاری شدن شیرابه به سفره های زیرزمینی مردم منطقه را با چالش دیگری روبرو کرد لذا ضرورت تامین آب شرب از طریق سد البرز را بیشتر کرده است.

طرح بزرگ آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران شامل بابل، امیرکلا، هادی شهر، بابلسر و فریدونکنار دارای حدود ۵۵ کیلومتر لوله گذاری است.عملیات اجرایی لوله گذاری و تصفیه خانه بزرگ آبرسانی به شهرهای گروه الف در سال ۸۸ در درونکلای غربی بخش بابلکنار آغاز شد و در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای آن تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

با افتتاح این طرح بزرگ حیاتی که یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب را وارد مدار مصرف می کند، مشکل آب شرب شهرهای گروه الف به طور کامل برطرف می شود.اما بابلکناری ها که در اولین مسیر لوله گذاری آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران (بابل، بابلسر و فریدونکنار) قرار دارند امید دارند که با اختصاص انشعابی از این لوله مشکل آب شرب منطقه شان برطرف شود.

***تمامی ۴۳ روستای بخش بابلکنار با کمبود شدید آب شرب روبرو هستند

رئیس شورای بخش بابلکنار به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر تمامی ۴۳ روستای بخش بابلکنار با کمبود شدید آب شرب روبرو هستند و این امر اهالی این منطقه را کلافه کرده است..

علی رحیمیان بیان داشت: امروز جاده‌های پرترافیک در بخش برای همه مشخص کرده است که بابلکنار به علت جاذبه‌های طبیعی و قرار داشتن در مسیر سد البرز و سد سنبل رود مسافران و گردشگران زیادی در خود جای داده است و این مسافران در روستاهای این بخش برای بهره مندی جاذبه‌های طبیعی اسکان می‌یابند.

وی بیان داشت: علاوه بر این مسافران و گردشگران بسیاری از اهالی بابلکنار که در شهرهای دیگر مشغول به کار بودند بعد از بازنشستگی دوباره به زادگاه خود بازگشتند و با احداث منزل مسکونی در بخش استقرار یافتند و این امر مصرف آب شرب را افزایش داده است.

رئیس شورای بخش بابلکنار افزود: در پنج سال اخیر تاکنون در روستای کاردیکلا حدود ۱۵۰ خانوار به جمعیت این روستا اضافه شده است و در این روستا که ۵۰ خانوار سکونت داشتند امروز به علت برگشت اهالی روستا به زادگاه خود و از طرف دیگر مهاجرت مردم از شهرهای بزرگ جمعیت این روستا به ۲۰۰ خانوار افزایش یافته است.

وی گفت: این افزایش جمعیت در دیگر روستاهای بخش که معروف به روستاهای خوش نشین است همانند شیردارکلا، بالف کلاً، سیادرکا، سید کلاً، قرآن تالار و دیگر روستاهای بخش صدق می‌کند و مصرف آب شرب بخش را چند برابر کرده است.

رحیمیان ادامه داد: با توجه به اینکه روزانه ۲۵۰ تن زباله کل شهرستان بابل به منطقه جنگلی انجلیسی در بخش ریخته می‌شود، نفوذ شیرابه‌های این زباله آب چاه چندین روستا اعم از درازکلا، انجیلسی، هلی خال، یک شوب و چهره را آلوده کرده و اهالی این روستاها حتی نمی‌توانند از آب چاه منازل خود برای تولیدات خانگی و دامی هم بهره مند شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش بابلکنار در تولید لبنیات، عسل، مرغداری، مرکبات و برنج نقش برجسته‌ای دارد کمبود آب شرب و در تنگنا قرار گرفتن تولیدکنندگان برای مصرف آب شرب به رونق تولید بخش هم ضربه می‌زند.

علی رحیمیان ادامه داد: با توجه به اینکه لوله گذاری آبرسانی به شهرهای گروه الف و نیز استقرار دو تصفیه خانه اعم از تصفیه خانه موقت بابل و تصفیه خانه بزرگ شهرهای گروه الف در بخش بابلکنار واقع است، انتظارمی رود تا با اختصاص انشعابی از تصفیه خانه بزرگ مشکل آب شرب بخش برطرف شود.

***افزایش هزار خانواری جمعیت بخش بابلکنار

بخشدار بابلکنار به خبرنگار ایرنا گفت: در پنج سال اخیر بیش از یک هزار خانوار به جمعیت بخش بابلکنار اضافه شد و این افراد از شهرهای بزرگ و شهرهای مرکزی ایران به بابلکنار آمده و یا اینکه افراد بومی بوده اند که بعد از بازنشستگی به روستاهای خود برگشتند که این امر مصرف آب شرب در بخش را افزایش داده است.

نقی مصطفی زاده گنجی افزود: جمعیت بخش بابلکنار حدود ۲۵ هزار نفر است اما در چند روز تعطیلات عید فطر جمعیت ساکن در این بخش به بیش از ۳۵ هزار نفر افزایش یافته است و در تمام تعطیلات این روند افزایش جمعیت وجود دارد.

گنجی بیان داشت: علاوه بر افزایش جمعیت، فرسودگی شبکه آبرسانی و پایین آمدن آبهای زیر زمینی از جمله دیگر عوامل کمبود آب شرب در بخش بابلکنار است.

وی ادامه داد: ۶ مجتمع آبرسانی و ۶ مجتمع تک روستا وظیفه آبرسانی به ۹ هزار و ۶۰۰ مشترک در بخش بابلکنار را برعهده دارد

وی گفت: با توجه به اینکه تصفیه خانه بزرگ شهرهای گروه الف در درونکلای غربی در بخش بابل کنار واقع شده است این یک فرصت بسیار خوبی است تا با کمترین هزینه آب شرب را به روستاهای بابلکنار برسانیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این امر جلسات متعددی برگزار شد و خوشبختانه مدیران ارشد در این بخش به حساسیت های موجود و کمبود شدید آب در بابلکنار پی بردند.

***بابلکناری ها از آب شرب سد البرز بهره مند می شوند

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: برای تامین اب بابلکنار از سد البرز جلسات متعددی برگزار شد و در نهایت اختصاص انشعابی به این بخش مورد موافقت قرار گرفت.

ابراهیم یخکشی افزود: در حال حاضر با تصفیه خانه موقتی که در بابلکنار فعال است امکان اختصاص این انشعاب وجود ندارد اما با افتتاح تصفیه خانه بزرگ شهرهای گروه الف این امکان فراهم می شود.

وی گفت: اینکه در ثانیه چه مقدار آب به بابلکنار اختصاص داده می شود در حال حاضر مشخص نیست و این مقدار همزمان با افتتاح تصفیه خانه بزرگ شهرهای گروه الف که در درونکلای غربی بخش بابلکنار است، مشخص می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران بیان داشت: در حال حاضر تکمیل این تصفیه خانه در اولویت برنامه ها قرار دارد که امیدواریم با افتتاح هر چه زودتر این طرح حیاتی آب شرب شهرهای گروه الف (بابل، بابلسر و فریدونکنار) و همچنین بخش بابلکنار که در مسیر لوله گذاری آبرسانی قرار دارد، برطرف شود.

***پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی تصفیه خانه بزرگ بابل

یخکشی گفت: تصفیه خانه بزرگ بابل با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار است و با افتتاح ان یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب وارد مدار مصرف می شود.

وی اظهار داشت: برای این تصفیه خانه و خط انتقال آن تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و خوشبختانه در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور معاونت رییس جمهور در استانداری مازندران تشکیل شد اعتبار تکمیل تصفیه خانه بزرگ بابل تصویب شد که در صورت تخصیص آن تا پایان سال جاری این طرح بزرگ افتتاح می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: در حال حاضر پیگیری برای تخصیص این اعتبار در اولویت قرار دارد.

شهرستان ۵۳۶ هزار نفری بابل دارای ۶ بخش و هفت شهر است.

۷۳۴۳/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.