پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بابلسر پایلوت بازسازی و لایروبی آب‌بندان‌های مازندران شد

0

حمیدرضا رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بابلسر، اظهار داشت: در حال حاضر 239 مرکز آبزی پروری در مساحتی بالغ بر 13 هزار و 17 هکتار و با ظرفیت تولید سالانه چهار هزار و 441 تن ماهی برای مصارف خوراکی و 340 هزار قطعه ماهی زینتی در شهرستان بابلسر مشغول فعالیت است.

وی با اشاره به اشتغال هزار و 374 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مراکز آبزی پروری شهرستان، افزود: گردش ریالی تولید آبزیان شهرستان در سال جاری 265 میلیارد و 100 میلیون ریال بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر بیان کرد: به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، نیروی کارآمد، آبزی پروران با تجربه و ماهر، بابلسر یکی از مناطق مستعد پرورش انواع ماهیان بوده و جایگاه ویژه ای در آبزی پروری استان دارد به طوری‌که سالانه هشت درصد ماهی در شهرستان بابلسر تولید می‌شود.

رحمانی افزود: مراکز تولید ماهیان پرورشی در بابلسر شامل آب بندان‌ها، مزارع پرورش ماهیان سرد آبی، مزارع منفرد، مرکز پرورش ماهیان خاویاری و زینتی بوده که بابلسر با دارابودن 43 آب‌بندان به مساحت هزار و 550 هکتار، علاوه بر مصارف زراعی در پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی از اجرای طرح بازسازی و لایروبی آب‌بندان‌های بابلسر با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در این طرح، 85 درصد تسهیلات بلاعوض سهم دولت و 15 درصد سهم آورده کشاورزان است.

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر، خاطرنشان کرد: آب‌بندان‌هایی که نیاز به مرمت و بازسازی، ایستگاه پمپاژ، شبکه برق 200 کیلو ولت و کانال‌های آبرسان ورودی و خروجی که در سنوات قبل بر اثر سیل یا موارد دیگر تخریب شدند، مشمول این طرح می‌شوند.

رحمانی ادامه داد: با اجرای طرح بازسازی و لایروبی آب‌بندان‌ها، می‌توان آب رودخانه‌ها و هرز آب ناشی از بارندگی در فصل‌های غیرکاشت را از طریق کانال‌ها و پمپاژ به آب‌بندان‌ها هدایت و در فصل بهار و تابستان برای آبیاری مورد استفاده قرار داد که این کار سبب جلوگیری از کاهش عملکرد محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده و جایگزینی منابع آب سطحی با منابع زیر زمینی در جهت کاهش برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی و تقویت آنها می‌شود.

وی تأمین آب مورد نیاز زراعی برای اراضی پایین دست آب‌بندان‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک، پرورش ماهی، پرندگان آبزی و ورزش‌های آبی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، انجام کارهای عمرانی و زیربنایی در روستاها از محل اجاره آب‌بندان‌ها، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و استان‌های دیگر را از مزایای بازسازی، احیا و مرمت آب‌بندان‌ها عنوان کرد.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.