پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

این گروه جهادی فکر همه جا را می‌کند

0

خبرگزاری فارس مازندران؛ این روزها در مقابل تفکراتی ازجمله فرزند کمتر زندگی بهتر یا حتی فرار از ازدواج و امثال آن جهادگرانی وارد عرصه شدند تا نکند هشدارهای کارشناسان در ارتباط با تله جمعیتی و امثال آن به واقعیت تبدیل نشود.

جنس کارهای جهادی همین است، کافی است جهادگران بدانند کجا مشکل داریم وارد آن عرصه می‌شوند تا خیال‌شان از بابت مشکل کمی آسوده نشود، آرام و قرار نمی‌گیرند؛ جهادگرانی که دل‌شان بند یک محله و یک شهر نیست بلکه به بالندگی و توسعه کشورمان فکر می‌کنند که نکند از آنچه می‌ترسیم سرمان هوار شود و ای کاش‌ها و ای‌کاش‌های دیگر…

واقعا وقتی فکر می‌کنیم نمی‌دانیم چه شد نه تنها تعداد فرزند خانواده‌ها آب رفت، بلکه جوانان از ازدواج فراری هستند و آنان که ازدواج کردند از پدر و مادر شدن، ولی در مقابل همه این نگرانی‌ها همیشه دریچه‌های امیدی هست که صحبت کردن درباره آن روح امید را به دل جامعه تزریق می‌کند در این زمینه به سراغ مصطفی صاحبی مسوول بنیاد ملی خانواده استان مازندران رفتیم، بنیادی که جهادی وارد مساله جمعیت شد و اقداماتی انجام داد که اثراتش در جامعه ملموس است.

آقای صاحبی از فعالیت‌های بنیادی صحبت می‌کند که فکر همه جا را کرده و در همه ابعاد جمعیتی برنامه‌های مختلفی در دستور کار دارد.

البته خودش معتقد است نتیجه تلاش‌هایش را هم دریافت کرده آن هم از دوره‌های پرشور و شلوغی که از ابتدا تا انتهایش همه در بحث شرکت می‌کنند در مدت کوتاه از یک محله و مسجد به ۱۶ مسجد رسیده است که نشان‌دهنده بازخورد و اقبال و علاقه‌مندی خانواد‌ه‌ها است.

*فعالیت در عرصه تحکیم خانواده و فرزندآوری

مصطفی صاحبی مسوول بنیاد ملی خانواده استان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: فعالیت‌های بنیاد در بحث تحکیم خانواده و فرزندآوری بوده که در استان مازندران از سال ۹۴ شروع شده است.

*آتش‌به اختیار فعالیت در عرصه جمعیت را آغاز کردم

وی با بیان اینکه جرقه فعالیت در این بنیاد با فرمایش‌های مقام معظم رهبری زده شد، اضافه می‌کند: با مطالعه آمار وحشتناک طلاق در مازندران، ختم ۵۰ درصد ازدواج‌ها به طلاق و همچنین کاهش فرزندپروری به صورت آتش به اختیار فعالیت در عرصه جمعیت را شروع کردیم.

به گفته مسوول بنیاد ملی خانواده استان مازندران،فعالیت ما از محله شروع شد اما در ادامه فعالیت‌ها، کارگاه‌های مهارت‌های زندگی به‌صورت شهرستانی تشکیل دادیم که بعد از مدتی از ما خواسته شد به‌صورت نماینده کار را دنبال کنیم که در این زمینه هم در مجمع ملی و کنشگران تحت عنوان قرارگاه ملی جمعیت در هر شهرستان رابط داریم و فعالان جمعیت و خانواده را شناسایی کردیم.

*یک محله شد، ۱۶ محله

آقای صاحبی بیان می‌کند: از سال ۹۴ در دو محور مهارت‌های زندگی دوره برگزار کردیم، بعد از مدتی در فضای عمومی به‌صورت چهره به چهره کارها را دنبال کردیم انجام دادیم که فعالیت‌ها نتیجه خوبی داشت؛ مهم این بود دوره‌های ما از محله با استقبال بسیار زیاد به مرور زمان به ۱۶ مسجد و تکیه رسید.

به گفته مسوول بنیاد ملی خانواده استان مازندران، دوره‌های آموزشی در موضوعات مهارت‌های زندگی، همسرداری و مباحث این چنینی بود؛ شاید به این دلیل که مصداقی کار می‌کردند برای شرکت‌کنندگان جذاب بود.

*کاش ما اصول زندگی را یاد می‌گرفتیم؟!

صاحبی می‌گوید: داشتیم افرادی که بعد از ۲۰ سال  زندگی باحضور در این دوره‌ها می‌گفتند کاش ما مهارت‌ها و اصول زندگی را یاد می‌گرفتیم همین دوره‌ها باعث شد نکته کلیدی تغییر و تحول در زندگی ما ایجاد شود.

وی می‌گوید: باوجود اینکه هیچ تبلیغی برای حضور در کلاس‌ها نداشتیم، اما این طرح تاثیرگذار و فراگیر شد؛ چرا که  گفت‌وگوی افرادی که در دوره‌ها شرکت می‌کردند و به دیگران انتقال می‌دادند موجب شد این کلاس‌ها مورد توجه قرار گیرد.

*تمام دوره‌ها جهادی بود و هست

مسوول بنیاد ملی خانواده استان مازندران با بیان اینکه همه این دوره‌ها جهادی بوده و هست، اضافه می‌کند: در برخی مساجد قرارگاه مردمی خانواده و جمعیت را راه‌اندازی کردیم که به شکل مردمی درحال انجام است.

صاحبی با تاکید بر اینکه تلاش ما این بوده هر مسجد یک قرارگاه مردمی خانواده و جمعیت تبدیل شود، خاطرنشان می‌کند:  محورهای فعالیت آسیب‌شناسی مسائلی ازجمله خانواده، فرزندپروری، فرزندآوری، ازدواج و باروری و سایر است.

وی با هشدار نسبت به تمایل پایین جوانان به ازدواج، تصریح می‌کند: برای این آسیب کارگروه ازدواج آسان، همسرگزینی، فرزندآوری و سایر مسائل را در دستور کار داریم.

مسوول بنیاد ملی خانواده استان مازندران با اشاره به اینکه کارگروهی تحت عنوان گفتمان فرزندخواندگی شکل دادیم، افزود: همچنین گفت‌وگوهای مختلف رفیق شهیدم گفتمان فرزندخواهی را دارند ایجاد می‌کنند که خیلی تاثیرگذار بود و مبلغان ما درصدد هستند این گفتمان را ترویج کنند.

*اقداماتی برای حفظ حیات جنین

صاحبی با بیان اینکه آسیب بعدی باروری است که یک پنجم زوجینی که ازدواج می‌کنند نابارور هستند، اضافه می‌کند: در این زمینه کارگروه ناباروری تشکیل دادیم که روی سبک زندگی کار می‌کنند.

وی بیان می‌کند: یکی از آسیب‌های امروز جامعه بحث سقط جنین است که در این زمینه با راه‌اندازز کارگروه سلامت ازطریق پزشکان و سونوگراف‌هایی که با ما دارند همکاری می‌کنند، دنبال می‌کنیم که به زوجین  مشاوره فکری می‌دهند و اگر نیاز به مساله مالی کمک جزئی داشته باشند تا بتوانند حفظ حیات جنین داشته باشند را نیز حمایت می‌کنیم.

به گفته مسوول بنیاد ملی خانواده استان مازندران، کارگروه بعدی شکوه مادری است که تجلیل از مادران زیر ۴۰ تا ۴۵ سال با بیش از سه فرزند را در دستور کار داریم و در کنار آن بحث توانمندسازی، پاسخ به شبهات، مدیریت منزل و مدیریت اقتصادی را در دستور کار داریم.

*نگرانی از نرخ پایین فرزندآوری در مازندران

صاحبی با اعلام اینکه نرخ فرزنداوری در مازندران پایین آمد، تصریح می‌کند: نکته نگران‌کننده اینکه نرخ جایگزینی هم بسیار پایین آمد و به اعتقاد برخی کارشناسان  اگر این روند تداوم یابد تا سال ۱۴۰۵ در سیاه‌چاله یا تله جمعیتی خواهیم افتاد؛ به این دلیل که اگر استان یا منطقه‌ای در تله جمعیتی بیفتد بیش از ۱۰۰ سال طول می‌کشد به این نقطه‌ای که هستیم برسیم.

*فرزند کمتر، مشکلات کمتر پارادوکسی نخ‌نما

وی می‌گوید: خانواده‌ها می‌گویند برای چه فرزند بیاوریم اگر فرزندآوری داشته باشیم مشکلات کمتر نمی‌شود و این موضوع برای خانواده‌ها نهادینه شده که فرزند کمتر زندگی بهتر درحالی‌که واقعیت برعکس است، به‌عنوان نمونه کشور چین به خاطر مولفه جمعیت بود، به پیشرفت رسید.

* در تله جمعیتی نیفتیم

مسوول بنیاد ملی خانواده استان مازندران هشدار می‌دهد: اگر جمعیت به همین شکل ادامه یابد و در تله جمعیتی بیفتیم نه تنها وضعیت بهتر نمی‌شود، بلکه رو به افول می‌رویم.

به گفته صاحبی،  باید تا سال ۱۴۰۵ کاری کنیم تا مازندران را از تله جمعیتی بیرون بیاوریم در غیر این صورت در سال ۱۴۹۰ نسل مازنی منقرض شده و موجب می‌شود در پنجره جمعیتی بمانیم.

*وضعیت نگران‌کننده جمعیت در مازندران

عباس علی‌پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از وضعیت نگران‌کننده جمعیت استان می‌گوید؛ شاهد بهم خوردن ترکیب سنی همراه با کاهش جمعیت هستیم.

به گفته وی، در مازندران رشد سالانه ما  و میانه سنی ما به حدود ۳۰ سال رسیده است، موالید در مازندران متاسفانه نزولی بوده و به حدود ۳۰ هزار رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه می‌کند: متاسفانه وضعیت ازدواج نیز رو به کاهش است و از ۳۲ هزار به ۲۰ هزار رسیدیم و از آن سو، آمار طلاق ما بسیار بالا است.

علی‌پور با هشدار در خصوص نصف شدن جمعیت مازندران تا ۴۰ سال آینده با همین روند که ۴۰ درصد آن سالمند خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: تعداد تولد استان در ۵ سال گذشته حدود ۴۵ درصد کاهش داشته، از آن سو تعداد طلاق ما طی این مدت ۲۰ درصد افزایش یافته است که در غرب استان عمدتا دارای زوج‌های بدون فرزند و تک فرزند هستیم.

وی با بیان اینکه در استان حدود نیم میلیون نفر زوج را غربالگری کردیم و تحت پوشش درمانی هستیم، اضافه می‌کند: ریشه‌های اولیه مسئله به تمایل کم به فرزندآوری، ناباروری، ترکیب سنی جمعیت، کاهش ازدواج، افزایش طلاق، افزایش سقط و مهاجرت باز می‌گردد.

*ضرورت ریشه‌یابی کاهش جمعیت

علی‌پور عنوان می‌کند: ریشه‌های عمقی کاهش جمعیت به باورهای فرهنگی، تغییر نگرش و تلقی از فرزند، مسائل اقتصادی، اشتغال، سیاست‌های تشویقی و برهم کنش بین تمامی این عوامل باز می‌گردد.

وی می‌گوید: آموزش نکته بسیار مهم در ترمیم این روند است و باید رویکردهای عمده‌ای نظیر نظارت، خدماتی، آموزشی و  انطباق نیاز و تقاضا، در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش فارس، این روزها همه ما به اتفاقات و فعالیت‌هایی از این دست نیاز داریم تا در زمان بروز مشکل کاسه چه کنم چه کنم دست خود نگیریم، از هم‌اکنون به فکر باشیم و توصیه‌ها و هشدارهای در راس فرمایش‌های مقام معظم رهبری را همواره مدنظر قرار دهیم.

پایان پیام پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.