پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

این مسجد معروف نیست ولی حامی بدون‌مرز نیازمندان است

0

خبرگزاری فارس مازندران، سرویس فرهنگی- زری طاهری پرکوهی| همزمان با روز جهانی “مسجد” می‌توان گفت مساجد پایگاه‌ها و مراکز تربیت و پرورش نوجوانان و جوانان عاشورایی است و قرارگاه عملیاتی فعالیت‌های فرهنگی از گذشته تاکنون در کشور هستند.

۳۰ مرداد ماه همه ساله یادآور کارکردها و نقش مسجد برگرفته از سجده به‌معنای حالتی که تمامیت انسان همراه با خضوع در مقابل پروردگار قرار دارد، است.

روز مسجد در ۱۴۰۰ همزمان با دوازدهمین روز از ایام محرم این روزهای اندوهگین و اسارت‌بار زنان و کودکان دشت کربلا است، می‌دانیم که اکثر تربیت‌یافتگان مکتب خونین حضرت سید الشهدا (ع) پرورش‌یافتگان مساجد هستند، اصحاب وفادار امام حسین (ع) نیز فرزندان مسجدی مکتب پیامبر اکرم (ص) بودند.

امروز پس از گذشت بیش از ۱۳ قرن از واقعه عاشورا و حدود چهار دهه از پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی، مساجد با همان کارکرد فعال هستند، اما متاسفانه از حدود ۱۹ ماه پیش تاکنون با شیوع بیماری منحوس کرونا شاهد تعطیلی اقامه نمازهای جماعت و دورهمی‌ها در مساجد هستیم که این موضوع نه تنها موجب منفعل شدن این پایگاه مردمی نشده بلکه چهره جدیدی از کارکردهای مسجدی که یادآور دوران جنگ است را به نمایش گذاشت.

گفتنی است که هر استان مساجد معروف و هر شهر یک مسجد شناخته شده دارد، در استان مازندران نیز وضع به همین صورت است و مساجد برطبق یک سری معیارها در حوزه مکان، زمان و دامنه فعالیت‌ها شناخته می‌شوند.

اما این بار ما در خبرگزاری فارس، به سراغ مسجدی می‌رویم که در یک محله کم‌برخوردار قرار دارد، شناخته شده نیست، پایگاه تبلیغات هیچ مدیر یا مسؤولی نبوده، در محله خودش فردی سرشناس که به چشم بیاید ندارد ولی پای کارکردها و فعالیت‌هایش به محله‌های دیگر و شهرهای اطراف رسیده.

نامش مسجد شهید جهان‌پیما است و در محله بلوار امام رضا (ع) شهر ساری واقع شده، قدمتش به سال ۱۳۵۵ برمی‌گردد و مولود انقلاب است چرا که از سال ۱۳۵۷ فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خودش را آغاز کرده و به خود پیرغلامان زیادی دیده که در خفا به‌دور از هرگونه ریا مشغول خدمت به مردم بوده و هستند.

حجت الاسلام اسماعیل حسین‌زاده امام جماعت ۶۷ ساله مسجد شهید جهان پیمای ساری است که از سال ۱۳۸۸ مشغول ارائه خدمت به مردم این محله ۴۰۰ خانواری است.

*پرورش جوانان عاشورایی و انقلابی/ مسؤولیت ندارند ولی مسؤولیت‌پذیر هستند

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه این مسجد هر چه دارد از مردمی بسیار معتقد با باوری بسیار محکم است بیان می‌کند؛ مردم در این محله مسؤولیت ندارند ولی بسیار مسؤولیت‌پذیر هستند، این را خودم لمس کردم چرا که از زمان ورودم به این مسجد تاکنون به فضل خدا و کمک مردم‌ شاهد تحولات خوبی هستم.

وی می‌گوید؛ این مسجد حدود ۳۵ جوان زیر ۳۰ سال و همیشه پای کار دارد، جوانانی انقلابی و عاشورایی که از تربیت‌یافتگان همین مکان هستند، فعال و انقلابی هستند تا جایی که من می‌توانم با اطمینان خاطر پشت سر این بچه‌ها نماز بخوانم.

*کسب عنوان پایگاه نمونه کشوری 

حسین‌زاده با اشاره به اینکه پایگاه این مسجد پنج سال پشت هم عنوان ” پایگاه نمونه” را به خود اختصاص داد، اضافه می‌کند؛ مفتخریم که در سال جاری از بین ۶ هزار پایگاه در کشور، پایگاه امیرالمومنان(ع) زیر مجموعه حوزه محمد رسوال الله در مسجد جهان‌پیما عنوان پایگاه نمونه را کسب کرد‌.

امام جماعت مسجد جهان پیمای ساری با اشاره به اقدامات فرهنگی این مسجد، تصریح می‌کند؛ از پنج سال قبل از شیوع بیماری کرونا میزبان برگزاری جلسات جزخوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان بودیم که این کار بدون هیچ پشتوانه‌ای دست خالی انجام شد، در دو ماه رمضان گذشته پس از کرونا، خصوصا ما در سال اول کرونا با همیاری سازمان بسیج دانشجویی استان روزانه هزار و ۵۰۰ غذای گرم طبخ و به کمک جوانان در سطح محلات شهر و شهرهای اطراف توزیع می‌شد، گندزدایی و تولید ماسک نیز از اقدامات دیگر فعالان این مسجد بود.

*توزیع ۵ هزار بسته مومنانه بین نیازمندان در محله‌ها و شهرهای اطراف

این مسؤول یادآور می‌شود؛ در بحث ارائه خدمات مومنانه به خانواده‌های نیازمند تاکنون موفق به تهیه و توزیع ۵ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان شدیم که این کار با حمایت همین مردم فقیر انجام شد، جالب است بسته‌ها به محلات دیگر در ساری و قائمشهر ارسال شد، این نیازمندان هوای دیگر فقرا را داشتند، این ها تنها گوشه‌ای از خدمات زیر سقف این مسجد است.

وی بیان کرد: در دهه اول محرم با هدف نزدیکی قلوب مردم به سرور و سالار شهیدان و عدم فاصله بین دلدادگان و معشوق، همه شب برگزاری مراسم عزاداری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پخت غذای بیرون‌بر، برپایی عزاداری محله‌ای در کوچه یا خیابان را داشتیم.

*کمک ۳۰۰ میلیونی مردم برای بازسازی مسجد/ اگر از مسؤولان طلب می‌کردیم می‌دادند؟

حسین‌زاده با بیان اینکه بازسازی ساختمان قدیمی مسجد جهان پیما با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان انجام و حدود ۶۴ روز به طول انجامید، می‌گوید؛ ارائه کار شبانه‌روزی توسط جوانان عاشورایی در حسینیه و تامین هزینه توسط همین مردم فقیر در محله نشان از علاقه راستین مردمی دارد که گرچه دست‌هایشان خالی است ولی به بازپس گرفتن نذری از مساجد اعتقاد دارند و می‌دانند هر آنچه بدهند خدا عوضشان می‌دهد؛ اگر درصدی از این پول را از یک مسؤول طلب می‌کردیم شاید نمی‌داد و سال‌ها طول می‌کشید.

امام جماعت مسجد جهان‌پیما ساری، تاکید می‌کند؛ خرسندیم که در همه مباحث مردم اهل دل این محله با حساسیت و دلسوزی پای کار هستند، بعلاوه اینکه فرمانده پایگاه و با هیات امنای دلسوزی داریم که به شدت از ۷۰ خانوار بسیار ضعیف که حتی از داشتن امکانات اولیه زندگی محروم هستند، مراقبت می‌کنند‌.

*مساجد خالی از اختلاف باشند

حسین‌زاده اساس موفقیت در مسجد و خروجی خوب آن را وحدت و انسجام درونی دانسته و ادامه می‌دهد؛ چنانچه درون مسجدی اختلاف باشد آن مسجد با سر به زمین می‌خورد، با اینکه اختلاف‌نظر امری طبیعی است اما در مساجد باید وحدت ایجاد شده و ساماندهی صورت بگیرد.

وی همچنین اضافه می‌کند؛ نکته جالب اینکه ما بچه‌های این محله را طی سال‌های متمادی به اینکه بدون چشمداشت و ادعا پای کار بیایند و برای خدا کار کنند تربیت کردیم، چرا که اینجا محله‌ای خالی از عناوین است؛ ما مسؤولان بالا دستی اهل این مسجد نداریم همه خواهر و برادر معمولی هستیم، مردم از طبقه متوسط رو به پایین هستند.

*اجرای طرح موفق ۱۰ به ۱۰ در محله

حسین‌زاده با اشاره به اجرای طرحی ۱۰ به ۱۰ در راستای محرومیت‌زدایی در این مسجد، می‌گوید؛ هر نفر با ارتباط با ۱۰ نفر دیگر ماهیانه ۱۰ هزار تومان جمع‌آوری کرده و پس از جمع‌آوری کمک مردمی بسیار قابل ملاحظه و چشمگیر به حل مسائل معیشتی و اجتماعی مردم محروم پرداخته می‌شود.

این امام جماعت در پایان تاکید می‌کند؛ بی‌تعارف همه می‌دانیم علاج یک سری از مشکلات در مساجد نیز پول است، ولی مردم این مسجد با نداری‌ها ساختند و سعی می‌کنند هزینه‌های مسجد را خودشان تامین کنند، اتکای ما هم اول به خدا و بعد به دست همین مردم کم‌برخوردار ولی مومن است.

گفتنی است؛ این مسجد را مردم ساختند، مردمی که متمکن نیستند ثابت کردند شرط دینداری صرفا مایه‌دار بودن نیست، اینجا هر کسی به اندازه توان خودش کمک می‌کند و عوض از خدا می‌گیرد، قطعا نظر لطف الهی در جای جای مساجد پراکنده شده است.

به گزارش فارس؛ رهبر معظم انقلاب در گام دوم به تبیین مسائلی در حوزه دینداری و اسلام تاکید کرده، قطعا مساجد پایگاه مهمی برای حرکت‌ در مسیر تبلیغ و ترویج مسائل دینی است.

 /۸۶۰۴۸/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.