پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ایثار، گذشت و اخلاص تاکتیک عملیات فتح خرمشهر بود

0

خبرگزاری فارس مازندران | فتح خرمشهر در روز سوم خرداد، روایت جانفشانی رزمندگانی است که با دست خالی، در بیش از یک ماه جنگ این مناسبت را نه تنها در تقویم بلکه در دل‌های ملت ما ماندگار کردند، روز خاطره‌انگیزی که تا ابد در تاریخ و در دل‌ها می‌ماند.

شاید این روز یعنی سوم خرداد در تقویم مناسبت‌های کشور با عنوان فتح خرمشهر ثبت شده اما در حافظه مردم روزی است که اشک‌ها و لبخندها همزمان بر چهره یک ملت پدیدار شد، روزی فراموش‌نشدنی….

در راستای بازخوانی مناسبت‌های انقلابی، حمیدرضا رستمیان از فرماندهان دوران دفاع مقدس از خاطرات روزهای فتح خرمشهر می‌گوید: زمانی‌که به‌دلیل‌ مسائل سیاسی و نظامی در داخل و خارج و عملکرد بد رئیس‌جمهور وقت مشکلاتی در عملیات‌ها داشتیم که مانعی بر پیشرفت نیروهای نظامی ارتش و سپاه بود، عملیات بیت‌المقدس ویژگی‌ خاص خود را داشت.

 

*بیت‌المقدس؛ عملیاتی که فرق داشت

اینکه آزادسازی بخش عظیمی از خاک کشورمان در آن روزها  برای فتح خرمشهر طراحی شد برای صدام باورکردنی نبود، به‌طوری‌که با وجود اینکه آنها می‌دانستند عملیات بعدی قطعا در منطقه خرمشهر آبادان و شلمچه هست اذعان کردند بعد از شکست در فتح المبین، عملیات بیت‌المقدس فرق داشت.

  رستمیان می‌گوید: قبل از عملیات طی جلسه‌ای موارد آن مطرح شد، نظرات، محاسن و معایب طرح که از طریق جاده اهواز ـ خرمشهر شد آن هم در روزهایی که نیروهای عراقی تا ۱۵ کیلومتری اهواز پیشروی کردند، گفته شد؛ خیلی‌ها پذیرفتند اما «دیگر طرح دیگر عبور از رودخانه کرخه نور و کارون بود.»

در این جلسه با طرح عبور از رودخانه کرخه و کارون قطعا تلفات کمتری داشت، موافقت شد که می‌توان گفت بعد از این یکی از شاهکارهای جمهوری اسلامی همین عملیات بود، درست است خیلی از عزیزان را از دست دادیم اما فتح خرمشهر با تاکتیک‌های منحصر به فرد بود که دشمن هیچ گونه آمادگی برای مقابله و مهار نیروها را نداشت.

به گفته این فرمانده دوران دفاع مقدس، نیروها در قالب ۴ قرارگاه اصلی کربلا و ۴ قرارگاه فرعی مدیریت می‌شدند که یگان‌ها و لشکرهای متعددی از ارتش در این یگان‌ها سازماندهی شدند.

  ۳۳ روز مردم خرمشهر با دست خالی در مقابل با نیروی تا دندان مسلح مبارزه کنند شاید گفتنش راحت باشد ولی همان مردم می‌دانند که چه کشیدند؛ ایستادگی کردند…

از امکانات دشمن تا دندان مسلح هر چه بگوییم، کم گفتیم در مقابل این همه سلاح، نیرو و تجهیزات، تعداد نیروهای ارتش و سپاه با آن تجهیزات محدود و از همه مهم‌تر پیروزی که رقم خورد، واقعا شاهکار نظامی بود.

رستمیان می‌گوید: تاکتیک‌های ویژه‌ نیروهای ما در آن روزهای سخت می‌توان گفت ایثار، گذشت و اخلاص در همه نیروها بود که واقعا در  عملیات بیت‌المقدس سنگ تمام گذاشتند.

*دشمن رکب خورد

عملیات عبور از رودخانه واقعا سخت است که در والفجر ۸ داشتیم ولی در این عملیات دشمن اصلا باورش نمی‌شد و رکب خورد درحالی‌که آنها عملیات کلاسیک را در نظر می‌گرفتند.

سلاح ما اعتقاد و ایمان بود که بر همه تاکتیک‌ها و مسائل نظامی برتری داشت،نیروهای ما با ایمان و اخلاص و خون‌شان از خاک کشورمان دفاع کرده و جانانه عملیات کردند و خرمشهر از دست نیروهای عراقی آزاد شد.

و اما امروز؛ جوانان هم همانند گذشته با شور و شعور هستند همانند دوران دفاع مقدس قطعا کشورشان را دوست دارند که امیدواریم خداوند به همه توفیق دهد تا مسیر شهدا و امام ادامه دهیم و قدردان و ادامه دهنده راه‌شان باشیم.

*دشمن از ترسش آهن‌ها را به جای درخت علم کرد

این فرمانده دوران دفاع مقدس می‌گوید: شاید حرف زدن راحت باشد اما دشمن با تمام توانش در این عملیات بود، در خرمشهر دشمن ساختمان‌ها را خراب کردند و آهن‌ها را به جای درخت کاشتند.دشمن موانعی را ایجاد کرد از سیم‌های خاردار گرفته تا میادین مین.. اینکه هویزه را با خاک یکسان کرده بود دلیلش ترس از عملیات بود تا دید کافی داشته باشند.

فقط می‌توانم بگویم واقعا انجام عملیات در این منطقه سخت بود رزمندگان ما با عشق دفاع کردند و در این عملیات پیروز شدند و امید است همه ما با پیروی از منویات رهبری ادامه‌دهنده این مسیر باشیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.