پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اگر روحانی نبود| رئیس جمهور آینده تکیه‌گاهی برای فعالان اقتصادی باشد

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| با گرم شدن تنور انتخابات طی این روزها؛ همه فکرها به‌نوعی درگیر انتخابات است؛ چرا که سرنوشت کشور با انتخابات تک تک افراد رقم زده شده و همه به‌نوعی در این زمینه سهیم هستند.

در کنار مردم عادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان که مسؤولیت اشتغال افراد دیگری را دارند بیشتر فکرشان درگیر است و در کنار امیدها و آرزوها، خواسته‌ها و حرف‌های شنیدنی دارند که در این گزارش با هم می‌خوانیم؛

در این گزارش به سراغ حسینعلی قربا تولیدکننده چراغ‌های کم مصرف و تیرهای انتقال نیرو در شهرستان ساری رفتیم از سال ۸۵ فعالیت‌های خود را در بحث تولید شروع کرده است.

این کارآفرین هدف‌های بزرگی در سرش دارد که در کنار توسعه اقتصادی و صنعتی کشور  به‌دنبال گشودن راه صادرات است تا محصولات ایرانی به بازارهای خارجی راه‌ یابد.

حسینعلی قربا تولیدکننده چراغ‌های کم‌مصرف و تیرهای انتقال نیرو در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و جذب نیروهای جوان، متخصص و تحصیل‌کرده توانستیم مصرف چراغ‌های را از ۴۰۰ به ۱۵۰ وات و از ۲۵۰ به ۷۰ وات برسانیم در کنار ان توانستیم انعکاس نور را هم دوبرابر کنیم.

این تولیدکننده که دل پُری از بانک‌ها دارد اضافه می‌کند: طی این سال‌ها تمام تلاش‌مان را به‌کار گرفتیم تا بتوانیم حرف اول را تولید بزنیم ولی از حمایت نکردن بانک‌ها فوق العاده شاکی هستم.

*مشکلات حوزه چراغ‌های کم مصرف و تیرهای انتقال نیرو

در ارتباط با تولید واقعا معضلات تولید، بانک‌ها هستند مگر نه اینکه بانک‌ها برای تامین بخش مالی تولیدکنندگان فعالیت کنند تا تولیدکنندگان بتوانند اشتغال‌زایی کرده و مثمر ثمر باشند ولی متاسفانه بانک‌ها نتوانستند به خوبی ایفای نقش کنند.

قربا تصریح می‌کند: دو سال پیش بر اثر وقوع سیل متحمل خسارت شدیم به‌طوری‌که برخی از دستگاه‌ها خراب شد که براساس مصوبه باتوجه به خسارت ۲ میلیارد تومانی که به کارخانه وارد شد ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص داده شد.

باوجود اینکه مصوبه کارگروه، هیأت وزیران و حتی کارگروه استانی را دریافت کردیم و وام سیل جمع شده اما قصه ما ادامه دارد و هنوز هیچ مبلغی وام به ما اختصاص داده نشد.

وی با اعلام اینکه از آقای روحانی شاکی هستم چرا که به تولید اهمیتی نداد، بیان می‌کند: تمام فکر و ذهنش را به خارج از کشور تمرکز کرد درحالی‌که طی این سال‌ها از تولید غافل شد و همینطور آقای جهانگیری نیز انتظار داشتیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

زمانی‌که کارم را شروع کردم یک کارخانه با  زیربنای ۲ هزار و ۹۰۰ مترمربع  ،۴۶۰  میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم که بابت بازپرداخت آن یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان پرداخت کردم.

این تولیدکننده با اشاره به سود سرسام‌آور بانک‌ها، می‌گوید: در تمام کشورها برای تولیدکنندگان تسهیلات با دوره تنفس و سود نهایت تا ۱۰ درصد درنظر می‌گیرند ولی در کشور ما اسمش سود ۱۸ درصد است ولی تا ۶۳ درصد باید سود پرداخت کنیم، درحالی‌که هیچ قسطی ندارم و تمام شرایط لازم برای دریافت تسهیلات را دارم اما گویی بانک آمادگی کامل دارد که تولیدکننده را نابود کند.

* کار به تعدیل نیرو کشید

قربا اضافه می‌کند: دو سه بار سرمایه در گردش درخواست کردم و حتی مبالغ برای کارشناسی را نیز پرداخت کردم به‌طوری‌که کارخانه‌ای که ارزش حدود ۱۷ میلیاردی دارد مبلغ تسهیلات را از یک میلیارد به ۲۵۰ میلیون تومان رساندند باز هم با این وجود باتوجه به شرایط موجود و وضعیت کارگران به این مبلغ قانع شدیم ولی در کمال ناباوری گفتند سایت بسته شده است.

در حال حاضر شرایط برای انجام قرارداد برای صادرات را داریم ولی چون حمایت دولت را نمی‌بینیم جرات صادرات را نداریم با وجود اینکه شرایط فراهم است ولی می‌ترسم.

از ابتدای کار با ۳۰ نفر کارمان را شروع کردیم ولی طی این سال‌ها با توجه به مشکلات پیش آمده و تعدیل نیروهای این واحد تولیدی به ۱۲ نفر رسیده است اگر بانک‌ها به همین روند ادامه دهند نمی‌دانند چه چیزی در انتظارمان را می‌کشد؟!

طی ۱۵ سال گذشته آقای رئیسی در این چند مرحله مشکلات تولیدکننده را حل کرده که خدا خیرش دهد و ما تولیدکنندگان به عینه لمس کردیم که ایشان در قوه قضاییه خیلی زحمت کشیدند و دعاگو هستیم.

این تولیدکننده خاطرنشان می‌کند: دوست داریم کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود که مردم را ببیند ولی متاسفانه در این هشت سال به‌دلیل مشکلات زیاد و علی رغم میل باطنی نیرو تعدیل کردیم، حاصل دیگری نداشت.

*دولت آن کاری کند تولیدکننده جان بگیرد

بانک‌ها بدون اینکه در جریان قرار دهند اخطاریه و احضاریه دادند و تولیدکنندگان را به دادگاه کشاندند ولی دستگاه قضایی با مصوبات خوب ۸۵ میلیون تومان مرا جلو انداخت این کار مثبت آقای رئیسی بود که ما لمس کردیم.

یکی از حمایت‌های دستگاه قضا، استناد به مصوبه ستاد تسهیل مبنی بر اینکه چرا قرارداد را تمدید کرده و دیرکرد در دیرکرد دریافت شده است و با این کار چه حقی دارید که کارخانه‌ها را از دست مردم گرفتید درحالیکه کارخانه سرپا است با این کار کمک شایانی به تولید کردند که جای تقدیر دارد.

قربا در پایان سخنان خود می‌گوید: خواهشم این است رئیس جمهور خوب و اقتصاددان بتواند این مملکت را به‌خوبی اداره کنند و کاری کنند که سودهای کلان بانکی از تولیدکننده دریافت نشود تا تولیدکننده از خدمتی که به کشور ارائه می‌کند، جان بگیرد نه اینکه نتواند سرپا بایستد.

به گزارش فارس؛ حمایت از تولیدکنندگان واقعی با ایده‌های ناب از جمله ضروریاتی است که رئیس جمهور آینده باید بدان توچه داشته باشد، در کشوری که تاکید دارد  اقتصادمحور است این روزها جای خالی تکیه‌گاهی برای فعالان افتصادی حس می‌شود.

 /۸۶۰۳۴/ج/س


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.