پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اگر از خدا و خلق خدا دل‌خوش باشیم آن روز عید است

0


به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در خطبه‌های نماز عید سعید فطر در مصلی این شهرستان، خطاب به نمازگزاران اظهار کرد: همه شما عزیزان را در پایان ماه مبارک رمضان به تقوا و پرهیزگاری توصیه می‌کنم، دستاورد این ماه تقوا است.

وی افزود: انسان در عید باید دل‌خوشی داشته باشد، عیدی در آن دل‌خوش نباشیم عید نیست، به این صورت که از طرف خدا و خلق خدا دل‌خوشی داشته باشیم اگر خدا عبادت ما را قبول کرده باشد و وعده پاداش را عملی کند، دل‌خوشی مهم‌تر از این نداریم.

محمدی‌لائینی با اشاره به کلام حضرت علی (ع)، خاطرنشان کرد: اگر خدا عبادات ما را بپذیرد آن رو عید است، دیگر اینکه اگر خدا ما را  در ماه مبارک رمضان آمرزش کند باید دل‌خوش باشیم البته اگر آمرزیده نشویم تقصیر خودمان است و دل‌خوشی از خدا به دل‌خوشی از خودمان برمی‌گردد.

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: توبه در ماه مبارک رمضان ضرورت دارد، جرم و گناه فقط این نیست که از ما شکایت کنند پرونده به دادگستری برود، آنقدر گناه ریز و درشت در زندگی ما وجود دارد که به محکمه کشیده نشده و اصلا کسی از آن خبر ندارد، خداوند ستارالعیوب می‌پوشاند اما ما که خودمان را می‌شناسیم باید توبه جبران اعمال می‌کردیم تا خدا ما را در ماه رمضان بخشیده باشد. 

این مسؤول در ادامه بیان کرد: در امروز که روز عید سعید فطر است، به‌غیر از دل‌خوشی از خدا باید به خلق خدا دل‌خوش باشیم، به این صورت که اولا ببینیم نسبت به کسی ظلم نمی‌شود چرا که با مشاهده ظلم به مظلومان همچون اینکه؛ “در کابل جنایت‌کاران دست‌پرورده استکبار با ایجاد انفجار در مدرسه دخترانه حضرت سیدالشهدا موجب کشته شدن ۱۰۰ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ نفر شدند” چگونه می‌توان دل‌خوش بود.

وی با اشاره به اینکه قرآن در رابطه با دخترانی که زمان جاهلیت زنده به گور می‌شدند، جبهه گرفته و سوال مطرح می‌کند که گناه‌شان چیست که آنها را می‌کشید؟ گفت: حال که زمان اسلام است، اینکه مسلمان، مسلمان را به‌طور وحشیانه از بین ببرد چه دل‌خوشی‌ای دارد؟ بمباران نمازگزاران قدس، مردم غزه، زن  و مرد را می‌زنند می‌کشند، منازل‌شان را گرفتند و زمین‌ها را غصب کرده و میلیون‌ها انسان را آواره کردند.

محمدی‌لائینی اضافه کرد: اگر کسی از انسان رنجیده خاطر باشد، بر علیه کسی ناحق دادخواست داده باشید، اگر با زبان کسی را رنجانده و با نگاه خائنانه نوامیس مردم را اذیت و آزار کنید، چنانچه با دست کج به بیت‌المال دست‌درازی کرده و حقوق انسان‌ها را ضایع می‌کنید، نیز نمی‌توانید دلخوش باشید، ما حتی نسبت به سایر جانداران و محیط زیست هم نباید تعرض داشته باشیم تا دل‌خوشی را از خودمان بگیریم.

نماینده ولی فقیه در مازندران، با تاکید بر این‌که دل‌خوشی از ناحیه خلق خدا بسیار مهم است،  افزود: گاهی از ناحیه خودمان هم دل‌خوش نیستیم، ظلم به نفس بدترین نوع ظلم‌ها  است، اگر می‌خواهیم واقعا عید داشته باشیم رابطه خودمان را با خدا سالم و رابطه با خلق خدا را صالح کنیم، حق الله را محفوظ، حلال خدا را حلال، حرام خدا را حرام بدانیم، از ناحیه خلق خدا و حق‌الاناس هم رعایت کنیم تا با آرامش و بدون داشتن حتی یک شاکی، اطمینان روی زمین قدم برداریم، ماه رمضان ماه تربیت است.

این مسؤول تصریح کرد: بارها از آیت الله بهجت درخواست کردند نصیحت کند، بیان کرد؛ به همان مقدار که می‌دانید عمل کنید کافی است.

 /۸۶۰۴۸/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.