پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اوضاع کرونایی کشور بدتر از قرمز و به سیاه نزدیک است/ بسیاری از مردم آبی فکر می‌کنند

0


به گزارش خبرگزاری فارس مازندران، سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در برنامه زنده شبکه تبرستان با اشاره به آخرین آمار از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانیم تا به امروز در کل دنیا ۱۳۵ میلیون مبتلا و ۳ میلیون فوتی ناشی از ابتلا به این ویروس ناشناخته داریم.

وی گفت: در کشور ایران تا به حال ۲ میلیون نفر مبتلا و شاهد دستکم۷۰ هزار مرگ بودیم، به عبارتی از هر ۵۰ نفر ایرانی یک نفر مبتلا و از هر هزار نفر یک نفر فوت کردند.

جلالی اضافه کرد: یک چهارم مردم از دو هفته پیش در اغلب استان‌ها به دلیل ورود سوش انگلیسی درگیر این نوع ویروس شدند، عامل اصلی از ان طرف مرز آمده و وارد خورستان شد تا جایی که الان تقریبا تمامی استان‌های کشور درگیر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در بابل در ادامه بیان کرد: شیوع کرونای انگلیسی در همه کشور نه تنها کنترل نشده بلکه صعودی شده است تا جایی که الان نزدیک به ۳۹۶ شهرستان کشور را درگیر کرده است.

این مسؤول با اشاره به تغییر ماهیت ویروس جدید، بیان کرد: این ویروس انگلیسی با سرایت‌پذیری چند برابری و بالاتر، درگیری سنین پایین جامعه، نیاز به بستری داشته و مرگ و میر بالاتری از ویروس چینی دارد البته علایم بالینی همان است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در کشور میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۵۰ درصد بوده و در استان مازندران حدود ۵۲ درصد است، در حالی که اگر حدود ۹۰ درصد نباشد اثر پیشگیری‌کننده ندارد، مسئله بعدی بحث شلوغی بازارهای شب عید و بلاخره شروع سفرهای نوروزی بود که دست به دست هم داد و همه را درگیر کرد.  

جلالی با اعلام اینکه کشور وارد پیک چهارم  کرونا شد، تاکید کرد: تقریبا در کل کشور از هفته گذشته آمار ابتلا و بستری‌ها دو برابر شده است، در مازندران که پیک سوم طولانی‌تری نسبت به کشور شدیم بدون استراحت و ریکاوری وارد پیک جدید شدیم ولی خوشبختانه جزو ۱۳ استان وخیم نیستیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: کادر درمان استان در نگرانی به سر می‌برد و در هر ساعت به پایش بیماران می‌پردازد، خوشبختانه هنوز آمار مرگ و میر ما تک رقمی است، میانگین مرگ و میر در بیمارانی که به آی‌سی‌ سو حدود ۵۰ درصد است، در کل آمار فوتی مازندران در سه پیک قبلی نسبت به کشور بهتر بوده است گرچه در پیک اول وضع خوبی نداشتیم امیدواریم پیک چهارم را کنترل کنیم.

این مسؤول با اشاره به اینکه وضعیت ابتلا به کرونا در بابل کماکان صعودی است، اضافه کرد: در حال حاضر یک پنجم کل بیماران استان را در بابل داریم، نگران این هستیم که درگیری همزمان شهرها و استان‌ها مشکلاتی در بخش دارو و خرابی دستگاه‌ها و موارد دیگری را به بار بیاورد.

وی یادآور شد: اوضاع بدتر از قرمز و به سیاه نزدیک است ولی دل و دماغ بسیاری از مردم هنوز آبی باقی مانده! در این ساعت که نزدیک ممنوعیت است رعایت‌ها حداقلی است، تعطیلی‌ها عمدتا کلامی است و عملیاتی نیست و نظارت ضعیف است.

جلالی گفت: ما ویروس قبلی یا همان چینی در مقابل این ویروس چموش را مظلوم می‌دانیم ولی همان را نتوانستیم مهار کنیم ما عدم کنترل استانی را تجربه کردیم آن ویروس ۱۴ ماه کشور را درگیر کرده بود این را خدا به‌خیر کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در رسانه‌ها از واکسیناسیون صحبت می‌کنند، اظهار کرد: خوب است اما نباید دل ببندیم چرا که منوط به تکمیل است و به معنای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، باید حدود ۲.۵ میلیون نیم نفر از جمعیت ۳ میلیون و ۵۰۰ نفر استان واکسینه تا پیشگیری از مرگ و میر صورت بگیرد که باز هم به معنای عدم ابتلا اصلا نیست.

این مسؤول در پایان با تاکید بر اینکه مردم رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: اصناف و بازاریان که بیشترین آسیب را پس از کادر بهداشت و درمان متحمل شدند باز هم صبوری کنند و جز مشاغل گروه یک بقیه تعطیل باشند، محدودیت به‌خصوص تردد حتی بین دو شهر قرمز ممنوع باشد بهتر است.

 /۸۶۰۴۸/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.