پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انفجار جمعیت و منابع آبی ثابت؛ معضل بزرگ مازندران

0

‌مازندران یکی از مناطق مسافرپذیر کشور است و هرچند گفته می شود از ورود این حجم گردشگر اقتصاد استان شکوفا خواهد شد اما در حال حاضر به دلیل نبود بسترهای مناسب جمعیت این استان روز به روز در حال افزایش بوده در حالی که منابع آبی ثابت و گاها در حال کاهش است، همین امر به زودی تبدیل به تهدیدی بزرگ برای حیات این منطقه خواهد شد.

‌عزیر عابسی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت وگو با ایسنا‌ درباره تغییرات آب و هوایی مازندران، با بیان اینکه منطقه شمال البرز در نقشه گوگل تنها نقطه سرسبز است، اظهار کرد: از یمن تا قزاقستان، ترکیه، یونان تا هند تنها جایی که این اندازه سبز مانده شمال ایران و مازندران است و این حکایت از خاص بودن این منطقه دارد.

وی تصریح کرد: این منطقه که از نظر مشخصات نزدیک به اروپا است و بارشی مشابه اقلیم اروپا دارد به جهت زیبایی های آن از جمله دریای خزر حدودا 30 تا 40 میلیون سال است که شکل گرفته و در ‌پایین دست آن جنگل‌های هیرکانی جز قدیمی ترین جنگل های دنیا قرار دارد.

این کارشناس محیط زیست و دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران با تاکید بر اینکه خاص  بودن این منطقه را نشان داده و باعث جذب  بسیاری از افراد از نقاط مختلف کشور می شود، افزود: متاسفانه تمام این سال ها سوء مدیریت، این منطقه را رنج داده و توانایی مدیریت مسائل پیش پا افتاده مانند مدیریت زباله شهرها وجود نداشته است‌.

توسعه بدون توجه به زیرساخت ها امکان پذیر نیست

عابسی با ابراز نگرانی از اینکه درک درستی از توسعه وجود ندارد، تاکید کرد: توسعه در سازه نیست و توسعه فیزیکی بدون توجه به مسائل اجتماعی و زیرساخت ها همانند آب، محیط زیست، اقتصاد و امنیت چگونه امکان پذیر نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه مدیریت زباله و فاضلاب در کلان شهرهای مازندران همچون ساری و بابل با مشکل جدی مواجه است، تصریح کرد: عدم استفاده از نظریات کارشناسان و متخصصان باعث بروز مشکلات و معضلات عدیده می شود.

وی یادآورشد: اگر این روند ادامه یابد سرنوشت مازندران ظرف 20 سال آینده همانند دشت خوزستان خواهد شد.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کاهش منابع آبی در استان محسوس است، گفت:به علت کمبود آب به مردم جویبار گفته شد که امسال برنج نکارند، کشت دوم موجب بروز مشکلاتی از نظر آب و تخریب محیط زیست شده است.

عابسی با اشاره به اینکه خشکسالی از سمت بهشهر ، نکا و نکارود ورود پیدا کرده است، افزود: به توصیه وزارت جهاد کشاورزی الگوی کشت در بسیاری از نقاط تغییر یافته و از برنج به سمت کشت های کم آب بر مانند گندم و مشابه آن رفته است.

‌منابع آبی رو به کم شدن است 

وی با بیان اینکه منابع آبی به علت کاهش بارش و افزایش جمعیت رو به کم شدن بوده و مصرف نیز  افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه سطح رفاه کشور به صورت غیر منطقی بالا رفته است و نوع برخوردی که مردم  کشور ما با منابع دارند هیچ گاه در یک کشور پیشرفته وجود ندارد.

دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران با بیان اینکه میزان منابع آب ثابت بوده و جمعیت در حال زیاد شدن است، گفت: همچنین کیفیت زندگی و نوع برخورد با آب نادرست است.

50 درصد تنش آبی شمال کشور به خاطر فرسودگی شبکه ها است

سعید رضوی مدرس دانشگاه چالوس و کارشناس راه و ترابری و ترافیک نیز اظهارکرد:آب و هوای معتدل در منطقه نیمه خشکی مانند ایران موجب افزایش جذب سفر به این مناطق شده است و این افزایش ‌باعث می شود تا کاربری ها به مسکونی تبدیل شود و مسلما ‌آن منطقه را دچار تنش آبی کند.

وی تصریح کرد: مشکلی که در شمال کشور وجود دارد این است که به خاطر  وجود دریا، آب زیرزمینی شور با آب زیرزمینی شیرین در یک خط تعادلی هستند و وقتی میزان برداشت و مصرف آب های زیرزمینی افزایش یابد پیشروی آب شور به سمت دامنه های جنگل افزایش پیدا می کند.

این مدرس دانشگاه گفت: تنش آبی که در شمال کشور وجود دارد 50 درصد به خاطر فرسوده بودن شبکه ها است و به جای اینکه سرچشمه ها را حذف کنیم تا تنش زیست محیطی به وجود بیاد باید شبکه فرسوده را ترمیم کرد.

‌کارشناس راه و ترابری و ترافیک تصریح کرد: در بخش حمل و نقل نیز مسلما  آب و هوای مناسب باعث جذب سفر می شود و با توجه به رشد جمعیت به خاطر عدم تناسب زیرساخت های حمل و نقل با میزان حجم جذب شده سفر به آن مناطق سطح سرویس ترافیکی از سطح سرویس  مناسب کاهش یافته و در مقاطعی عملا خیابان های بین شهری تبدیل به پارکینگ می شوند‌.

رضوی عدم مهیا بودن زیرساخت های متناسب جهت جذب سفر‌ را موجب این مشکلات دانست و گفت: اینها می‌تواند به شریان های بین شهری و درون شهری آسیب وارد و زندگی را برای کسانی که بومی ‌منطقه هستند، مشکل کند.

وی در مورد راهکار حل این معضلات خاطرنشان کرد: تصمیم گیرندگان کشور باید برای این مناطق، متناسب با حداکثر حجمی ‌ورودی معابر را توسعه ‌دهند یا از خطوط حمل و نقلی متفاوتی استفاده کنند‌.

مدرس دانشگاه آزاد چالوس ادامه داد: مناطقی که دارای بندر هستند باید خطوط  ریلی داشته باشند چون در خطوط ریلی میزان حجم بیشتری از کالا انتقال می یابد و اگر همین حجم بخواهد وارد خطوط حمل و نقل جاده ای شود، تاثیر منفی در روند سرویس و خدمات  دهی شبکه ها می‌گذارد.

گزارش از: سپیده پورشعبان، خبرنگار ایسنا، منطقه مازندران 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.