پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انجام چندین کار به موازات هم برای احیای میانکاله

0


به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مرگ هزاران پرنده برای دومین بار در بهشت پرندگان رقم خورد و بار دیگر طبیعت میانکاله را دچار چالش کرد.

با انجام آزمایش‌های دقیق و متعدد علت مرگ پرندگان بوتولیسم اعلام شد که با توجه به شرایط تالاب لزوم بحث احیای تالاب بیش از گذشته احساس می‌شود، چرا که مقصد پرندگان مهاجر پاییز امسال باز هم میانکاله است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره آخرین اقدامات در راستای احیای تالاب میانکاله در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: باتوجه به بحث بوتولیسم بحث احیای تالاب میانکاله در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۲۵درصد شامل ضلع غربی و ساحل جنوبی تالاب خشک شده است، گفت: مدیریت ناصحیح آب و نوسانات سطح آب دریای خزر و همچنین تغییرات اقلیمی بی‌تاثیر در سرعت تشدید آب میانکاله نبوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه قبل از تلفات پرندگان در سال ۹۸ بحث احیای تالاب در دستور کار بوده است، اضافه کرد: براساس مصوبات ستاد ملی احیای تالاب‌های در معرض خطر در راستای احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان مصوبات خیلی خوبی به تصویب رسید که با توجه به نوسانات آب دریا نگرانی‌ها بیشتر شد.

این مسؤول بیان کرد: در این راستا از پایین بودن سطح آب خزر نسبت به تالاب نگران هستیم که این فاجعه اگر لایروبی تالاب صورت گیرد منجر به این شود آب تالاب در دریا تخلیه شود که در این صورت فاجعه بین‌المللی زیست محیطی رخ خواهد داد.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: در راستای انجام امور در ستاد ملی اعلام شد مشاوران تضمین لازم دهند که هیچ یک از مشاوران زیر بار نرفتند که موضوع عدم تضمین ما بیشتر نگران کرده است.

وی به امکان‌سنجی انتقال آب از حوزه همجوار نکارود، بیان کرد: همچنین پمپاژ آب از دریا مطالعه و کیفیت سنجیده شود که نهایتا اگر مطالعه جواب دهد اثر مثبت روی احیای تالاب دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر اینکه باید فرصتی برای جریان آبی ایجاد شده و تالاب اکسیژن‌دهی شود، خاطرنشان کرد: تحقق این مهم قطعا در مهار بوتولیسم موثر خواهد بود.

وی با اعلام اینکه جلسات و مطالعات در حال نهایی شدن است، گفت: شناسایی منابع آلاینده درحال انجام بوده و چندین کار به موازات در راستای احیای میانکاله در حال انجام است.

 /۸۶۰۳۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.