پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتقال جفت برای درنا شکست یا موفقیت؟!/ آیا "رویا" چشم به راه "امید" می‌ماند؟!

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، پنجم آبان ماه امسال تک درنا پانزدهمین سفر را به مازندران تجربه کرد، البته به‌طور معمول درنای  هفته اول آبان ماه مهمان تالاب بین‌المللی فریدونکنار می‌شد و بعد از گذشت چهار ماه زپستان‌گذرانی هفته اول اسفند نیز استان مازندران را ترک می‌کرد.

زیستگاه اصلی درنای امید ، سیبری است و هر سال با طی کردن مسیری هزاران کیلومتری از روسیه، قزاقستان و آذربایجان خود را به تالاب بین‌المللی فریدونکنار می‌رساند‌.

باتوجه به اینکه درنای سیبری این سفر را به صورت تکی به تالاب فریدونکنار مهاجرت می‌کند و همچنین اهمیت حفظ این گونه ارزشمند، امسال بحث انتقال جفت برای درنا مطرح شد، رویا نام درنای پرورشی است که ششم بهمن ماه امسال از بلژیک برای همراهی با امید تک درنای سیبری به مازندران منتقل شد.

تمامی مراحل پروسه انتقال با رعایت تمامی نکات انجام شد به‌طوری‌که روز یک شنبه ۱۴ اسفند هر دو پرنده تالاب فریدونکنار را به مقصد سیبری ترک کردند.

 

البته طی این مدت مسائل مختلفی در ارتباط با پروژه انتقال مطرح شد همه ضعف‌ها و قوت‌ها بررسی شد.

 در همان ابتدای پروژه هم اعلام شد، عامل مهم در موفقیت احیای جمعیت،  تداوم برنامه‌های رهاسازی در سال‌های متوالی و در تعداد زیاد هم در مقصد و با اولویت بیشتر در زیستگاه مبدا با رها‌سازی تعدادی مولد است و اینکه کار نمادین نباشد.

 

از ۱۴ اسفند ماه مهاجرت درنای امید و رویا از آسمان مازندران آعاز شد درحالی‌که هماهنگی‌هایی با استان‌هایی که احتمال می‌رفت درنا فرود بیاید صورت گرفت و براساس آخرین اخبار عصر روز شنبه ۲۰ اسفند ماه خبر رسید پرنده‌ای در اراضی شالیزاری شهرستان عباس‌آباد توسط مردم محلی مشاهده شده است.

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره می‌گوید: باتوجه به بحث آغاز پرواز امید و رویا برای مهاجرت به سیبری در مصاحبه‌های قبلی به مردم اعلام کرده بودیم که چنانچه این پرندگان را در طول پروازی مسیر مشاهده کردند به نزدیک‌ترین واحد نگهبانی محیط زیست اطلاع دهند‌.

وی با اعلام اینکه حضور درنای رویا در عباس‌آباد قابل پیش‌بینی بود، افزود: بلافاصله پس از اطلاع تیم اعزامی را به منطقه اعزام کردیم و بررسی‌ها نشان داده که درنای رویا توانسته با فاصله ۱۵۰ کیلومتر در مسیر را پرواز کند و در عباس‌آباد در صحت و سلامت کامل با واکنش‌های طبیعی فرود بیاید.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: طبق برنامه و هماهنگی که از قبل با مجموعه آی سی اف، بنیاد بین‌المللی درنا و همینطور با مرکز سی بی سی سی کشور بلژیک که مرکز تکثیر و حفاظت درناهاست، برنامه‌های بعدی خود را خواهیم داشت.

 

کاویان گفت: مطابق با پیش‌بینی‌ها و چهار سناریویی که برای این پروژه بین‌المللی متصور بودیم، یک سناریو اتفاق افتاد آن هم این بود که این دو پرنده مهاجرت‌شان را با هم آغاز می‌کنند اما احتمالا در طول مسیر با توجه به اینکه درنای رویا یک درنای پرورشی است و شاید توان پروازی لازم را در طول مسیر نداشته باشد بخشی از مسیر را طی کرده و نهایتا از درنای امید جا می ماند و نمی‌تواند به پرواز ادامه دهد.

کاویان گفت: بلافاصله با هماهنگی و مکاتباتی که از گذشته داشتیم تمام پروتکل‌ها مطابق استانداردها در حال انجام است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران، هدف از انجام این پروژه این بود معرفی دو پرنده رویا به امید بود که با هم هماهنگ شوند و با هم همراه شوند، چرا که رویا درنای پرورشی در اسارت بود و این مهم محقق شد،چرا که وقتی پروازشان اوج گرفت با چشم قابل دیدن نیستند و این فرایند انجام شد و در نتیجه باید گفت محیط زیست به هدف خود رسیده بقیه دست طبیعت و محیط است…

به گزارش فارس، درنا پانزدهمین سفر خود را با همسفر آغاز کرد اما جفت درنا از همراهی با وی برای ادامه سفر بازماند‌، ولی این بار درنای رویا چشم به راه امید می‌ماند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

 


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.