پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتقال تکنولوژی جنین گاوی از پژوهشکده ابن سینا به مازندران در دستور کار است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، معاون پژوهش جهاد دانشگاهی مازندران گفت: جهاد دانشگاهی مازندران تلاش دارد تا طرح انتقال جنین گاوی، تکنولوژی به روز دنیا که حاصل همت متخصصان مجرب جهاد دانشگاهی در پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی- ابن سینا است، را به استان منتقل کند.

 فاطمه قلی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین تصمیمات جلسه‌ای که با معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: بالا بودن هزینه‌های تولید هر واحد شیر و گوشت یکی از گلایه‌های دائمی تولید کنندگان در صنعت دامپروری است در حالیکه در دهه‌های اخیر محققین درکشورهای پیشرفته با کمک فناوری تکثیر گاوهای ممتاز با استفاده از تولید و انتقال جنین توانستند هزینه‌های تولید را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی مازندران تلاش دارد تا این تکنولوژی به روز دنیا که حاصل همت متخصصان مجرب جهاد دانشگاهی در پژوهشگاه فن آوری‌های نوین علوم زیستی- ابن سینا است؛ را به استان انتقال دهد.

معاون پژوهش جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: بر همین اساس جلساتی با معاونت بهبود تولیدات دامی استان مازندران داشتیم، این طرح مورد حمایت قرار گرفته و با هماهنگی و همکاری معاونت فوق و جهاد دانشگاهی مازندران، وبیناری با حضور مدیران، مسئولین امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان و صنایع پیشرو در امور دام، به منظور ترویج تکنولوژی برگزار شد .

قلی زاده یادآور شد: در این نشست، دکتر مهدی نادری، مدیر بایوفارم پژوهشگاه ابن سینا، مزایای طرح انتقال جنین گاوی را تشریح و همچنین عنوان کردند که تعداد گوساله‌های به دست آمده از دام ممتاز در طول عمر اقتصادی آن افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

این مسئول بر به صرفه بودن طرح نسبت به وارد کردن نژادهای خارجی اشاره کرد و گفت: این طرح می‌تواند با جایگزینی نژادهای ممتاز از جمله سمینتال، جرزی و غیره به جای نژاد هلشتاین، سبب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش مقاومت دام نسبت به بیماری‌ها و استرس حرارتی در دامداری‌ها شود.

قلی‌زاده ابراز امیدواری کرد: با  اجرایی کردن این طرح در استان، شاهد افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش طول عمر اقتصادی در دام سنگین باشیم.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.