پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتقاد منابع طبیعی مازندران از بی‌توجهی به انقراض شمشادهای شمال

0

محمد موسوی عصر روز یکشنبه  در نشست خبری اعضای  کارگروه زیستی پدافند غیرعامل مازندران که با حضور سردار آل اسحاق معاون هماهنگ کننده پدافند غیرعامل کشور در ساری برگزار شده در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا از آخرین وضعیت آفت شب پره توضیح داد: با وجود اینکه خطر انقراض را در چندین نوبت به صورت رسمی اعلام کرده‌ایم اما کمترین توجه در حوزه تامین اعتبار برای مقابله و یا ذخیره این گونه جنگلی همیشه سبز نشده است.

وی با بیان این که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در ۲ منطقه ساری و نوشهر در حد توان مالی اقدام‌هایی انجام داده اند، اظهار کرد: آفت شب پره همه درختان شمشاد استان و شمال کشور را آلوده کرده است.

وی توضیح داد: البته هنوز ناامید در جلوگیری از انقراض این گونه مهم درختان شمال نیستیم اما نیاز به عزم ملی دارد .

موسوی از بازکاشت درخت شمشاد در سطح ۴هزار متر مربع به صورت بذری و نهال با هدف جلوگیری از انقراض این گونه در جنگل های هیرکانی خبر داد و بیان داشت: برغم این که آفت همه درختان شمشاد شمال را آلوده کرده ، اما هنوز در نقاط آلوده شاهد سبز بودن برخی از درختان هستیم که می توانیم با بازکاشت به صورت قلمه و بذر اقدام کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با ابراز تاسف از بی توجهی به این خطر زیستی در جنگل های شمال گفت که با ۲۱۰ میلون تومان اعتبار در این حوزه اصلا نمی توان اقدام موثری کرد اما با کمک کارشناسان با انجام بذرگیری و بازکاشت نهال به ارزش حداقل  یک میلیارد تومان کار حفط این گونه صورت گرفته است.

شمشاد یکی از گونه‌های درختان پهن برگ و همیشه سبز جنگل‌های هیرکانی است که دامنه انتشار این گونه در استان‌های شمالی از آستارا در استان گیلان تا قرن‌آباد در استان گلستان و از نزدیک به سواحل دریا در پارک جنگلی سی‌سنگان تا ارتفاع هزارو۸۰۰ متری از سطح دریا در جنگل‌های “لساکوتی ” شهرستان تنکابن و “افرچال” ساری است.

از سال ۱۳۸۹ این گونه همیشه سبز و با ارزش جنگل‌های شمال کشور به دلایل مختلفی مورد حمله آفات و بیماریهای مهاجم و مخربی قرار گرفته که منشاء خارجی داشته و به طور ناگهانی وارد کشور شده و در مدت زمان کوتاهی حیات و بقای این گونه را به مخاطره انداخته و سبب نابودی و خشک شدن بسیاری از انها شده است.

بیماری بلایت شمشاد سبب سوختگی و خزان سریع برگ‌ها و خشکیدگی سرشاخه‌های درختان و نیز درختچه‌های شمشاد و در نهایت منجر به خشک شدن کلی توده‌های آلوده می‌شود و اثرات مخربی این بیماری در جنگل‌های آستارا و سایر مناطق استان گیلان برجای گذاشت و تا سال ۱۳۹۳ در بخشی از مازندران و در نهایت به تمام مناطق شمال کشور سرایت کرد.

آفت شب پره شمشاد میهمان ناخوانده ای که در اوایل سال ۱۳۹۵ تقریبا به طور همزمان در پارک  بنفشه چالوس منطقه نمک آبرود  و منطقه لوندویل آستارا مشاهده شد و با فعالیت برگ خواری شدید خود خسارت‌های زیادی به بسیاری از رویشگاه‌های شمشاد در مناطق جلگه‌ای و پائین بند شمال کشور وارد کرده است .

طبق اسناد موجود از گستره حدود ۱.۹۴ میلیون هکتار از جنگل های شمال بنا به گفته مسئولان سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری بیش از  ۴۲ هزار هکتار آن دارای پوشش گیاهی شمشاد است.

امکانات اطفای حریق منابع طبیعی مازندران صفر است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در بخش دیگری از این نشست خطاب به معاون سازمان پدافند  غیر عامل کشور امکانات اطفای حریق این اداره کل را در حد صفر دانست و گفت: حتی از آتش بر به عنوان ابزار اولیه اطفای حریق بی بهره هستیم.

موسوی با انتقاد از این همه بی توجهی به مقوله پدافند غیرعامل در حفاظت از جنگل های شمال افزود: جنگل های شمال علاوه بر نقش بین المللی در کنترل گازهای گلخانه ای در ایران نیز نقش محوری دارد.

وی گفت: باید جنگل های موجود را حفظ کنیم تا تولید  ۶۰۰میلیون تن گاز گلخانه ای کشور مهار شود چراکه جنگل مهمترین ابراز مقابله با گاز گلخانه ای است.

وی به اهمیت انجام عملیات آبخیزداری استان مازندران در مقابله با  سیلاب اشاره کرد و بیان داشت: در این بخش با کمترین هزینه می توانیم جلوی خسارت های جانی و میلیاردها تومان خسارت مالی را نیز بگیریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.