پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتقاد مدیرکل محیط‌زیست مازندران از انتشار اطلاعات نادرست

0

مثال‌های زیادی در این باره قابل استناد است، از ممنوعیت قرق شکنی گرفته تا تبدیل شکارچیان پر و پا قرصی که تفنگ شکاری را ناموس خودشان می دانستند به حامیان و حافظان محیط زیست ، شکارچیانی که تفنگ هایشان را با برپایی مناسکی ویژه سوزاندند و آب توبه روی دستشان ریختند تا دیگر دست به تفنگ نزنند و به جای شکار پرندگان ، میزبان مهربانی برای آنان باشند. 

شاخص ترین نمونه برای توصیف تغییر وضعیت فعالیت حمایتی از محیط زیست در مازندران ، نحوه فعالیت خبرنگاران و عکاسان خبری است. در همین اوایل دهه ۹۰ هیچ خبرنگار و عکاسی جرات نداشت در روز روشن به تنهایی و بدون همراهی نیروهای انتظامی و گارد حفاظتی محیط زیست پا در قرقگاه شکارچیان بگذارد چون حداقل هزینه اش شکستن دوربین و کتک خوردن و برگشتن با دست خالی بود ولی امروز حضور آنان در هر نقطه ای رعشه بر اندام شکارچیان غیرمجاز و قاچاقچیانی می اندازد که تا پیش از این حاضر نبودند به هیچ مرجعی پاسخگو باشند.

با این وصف، هنوز هم حفاظت از محیط زیست شکننده مازندران تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، فاصله ای که به نظر می رسد عده ای با ایجاد دست اندازهای ساختگی تلاش دارند تا پیموده نشود چرا که طی این مسیر اندک فضای باقی مانده برای تخلف و گردنکشی را هم از متخلفان خواهد گرفت.

شاید به خاطر همین دست تلاش ها در جهت گل آلود نشان دادن فعالیت های حمایتی زیست محیطی در مازندران است که سبب شده است تا اداره کل محیط زیست استان برنامه جدیدی را برای شفاف سازی وضعیت در دستور کار قرار دهد و نخستین برنامه اش را هم در این زمینه به هم اندیشی با نوجوانان دوستدار محیط زیست اختصاص داده است تا ضمن شنیدن درد دلشان ، آنها را در جریان اتفاقات مثبتی قرار دهد که طی چند سال گذشته رقم خورده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران در این نشست هم اندیشی که با حضور تشکل های مردم نهاد زیست محیطی استان ، نوجوان دوستدارمحیط زیست آملی و نمایندگان تشکل های مردم نهاد در ساری برگزار شد، تاکید کرد که پس از اتفاقات رقم خورده در سال های اخیر ، عده ای در لوای دوستدار محیط زیست در حال انتشار اطلاعات غلط در جامعه هستند تا از طریق دیگر به اهدافشان برسند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت : متاسفانه برخی افراد با اهداف خاص با سوء استفاده از عنوان فعالان محیط زیست سعی درتخریب محیط زیست داشته و با انتشار اطلاعات نادرست سعی در تشویش اذهان و افکار عمومی دارند.
وی با اظهار این که تشکل های زیست محیطی مازندران یک شبکه خردمند و علمی است ، گفت : تشکل های زیست محیطی با جدیت و مطالبه گری در جهت فرهنگ سازی و صیانت از محیط زیست تلاش می کنند و حفاظت از آن را به عنوان دغدغه و هدف اصلی خود می دانند.

حرکت به سمت ممنوعیت شکار در مناطق حساس 

این مسئول توضیح داد : در سال های گذشته و قبل از سال ۱۳۹۵ پروانه شکار برای تالاب های پلنگان، شیرخان لپو و لپوی زاغمرز به صورت غیر محدود صادر می شد، در سال ۹۶ به دلیل شیوع آنفلوآنزا شکار برای کل استان ممنوع اعلام شد، اما در سال ۹۷ و ۹۸ به صورت محدود در یک بازه زمانی بسیار کوتاه انجام شد که هدف از آن حرکت به سمت ممنوعیت شکار در زیستگاه های حساس با همکاری جوامع محلی و بومی بوده است.
ابراهیمی تاکید کرد:خوشبختانه با همکاری و هماهنگی تشکل های مردم نهاد زیست محیطی استان، افرادی که قبلا صرفاً به شکار می پرداختند، امروز به عنوان دوستدار محیط زیست و درکنار مجموعه محیط زیست استان،  اقدامات حفاظتی واحیایی را انجام می دهند که نادیده گرفتن این جامعه در تصمیم گیریها قطعا به ضرر محیط زیست خواهد بود و نتایج نامطلوب را نیز بدنبال خواهد داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران  ادامه داد: با برنامه ریزی و همکاری جوامع محلی زاغمرز امیدواریم شاهد شکار در برخی مناطق حساس مانند لپوی غربی نباشیم.
 ابراهیمی کارنامی در خصوص جمع آوری و تخریب دامهای هوایی در منطقه فریدونکنار با انتقاد از عده ای که در فضای مجازی زحمات چندین ساله محیط زیست را زیر سئوال می برند، گفت : در سال ها و دهه های گذشته که حتی محیط بانان اجازه بازدید و سرکشی به محدوده دامگاهها را نداشتند، این افراد هیچ اعتراضی نداشته در حالی که همیشه در منطقه حضور داشتند.
وی ادامه داد: وضعیت موجود در منطقه فریدونکنار به هیچ وجه مطلوب نیست و تا حالت ایده آل فاصله زیادی دارد، اما تلاش می شود با اجرای قانون و ورود قانونی محیط بانان در منطقه شاهد بهبود کامل وضعیت در این منطقه باشیم.
ابراهیمی افزود: امسال اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار بدون اتکا به دیگر ادارات محیط زیست وبا حمایت مسئولین استانی و شهرستانی برای اولین بار و با اقتدار کامل موفق شد بیش از ۷۰۰ رشته دام هوایی را در منطقه فریدونکنار تخریب و جمع آوری نماید که در نوع خود بی سابقه بوده است.

پیشنهاد درسی یک دانش آموز
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، ممنوع کردن قرق شکنی درتالاب های استان، احداث تصفیه خانه فاضلاب در مجتمع های خدماتی ورفاهی بعد ازگذشت  ۵۰ سال، پیگیری و در حال اجرا بودن طرح پوشش دار کردن کارخانجات سنگ شکن با اولویت محورهای هراز،خطیرکوه وکندوان و مجهزنمودن تجهیزات محیط بانان رابخشی از مهم ترین دستاوردهای محیط زیست درسال های اخیر برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست مازندران ، همچنین در این نشست نوا سلیمانی نوجوان دوستدار محیط زیست آملی بابیان اینکه احساس مسئولیت پذیری نسبت به محیط زیست دارد، ضمن انتقاد به مطلب آموزشی کاربردهای آببندان در درس استان شناسی پایه دهم، خواهان تصحیح آن شد.
وی از مسئولین محیط زیست خواست تا باهمکاری آموزش وپرورش این جمله”آب بندان ها مامنی امن برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجراست” رادر محتوای کتاب استان شناسی بگنجانند.
دراین نشست که اعضاء هیات مدیره شورای هماهنگی شبکه تشکل های منابع طبیعی و محیط زیست استان و مسئولین برخی از تشکلهای زیست محیطی فعال حضور داشتند، دغدغه های خود درخصوص شکارپرندگان مهاجر، انتقال آب خزربه فلات مرکزی، لایروبی واختصاص بودجه جهت احیای کامل تالاب میانکاله، پرنده نگری، نهادینه کردن فرهنگ کاشت درخت وتغییر کاربری زمین ها درغرب استان و … را مطرح نمودند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.