پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتظار برای همراهی درنای بلژیکی با امید/ پروازهای مشترک دو پرنده در سطح تالاب

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران امروز درباره آخرین وضعیت درنای امید و درنای بلژیکی در شهرستان فریدونکنار، اظهار کرد: دو پرنده پروازهای مشترک را در سطح تالاب در روزهای اخیر طی چندین مرحله داشتند.

وی گفت: انتظار داریم با این هماهنگی تا ۱۰ تا ۱۵ اسفندماه که زمان مهاجرت درنای امید است، درنای بلژیکی نیز پرواز کرده و تالاب فریدونکنار را به مقصد سیبری ترک کند البته این پیش‌بینی و هدف ما از این پروژه بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: البته احتمالاتی در این پروژه بود که یکی از احتمالات این بوده با توجه به اینکه پرنده بلژیکی در اسارت بوده و به نوعی پرنده پرورشی بود نتواند قدرت لازم را برای پرواز داشته باشد که این احتمال کمتر است، چون طی روزهای اخیر هماهنگی‌ها به خوبی انجام شد.

کاویان اضافه کرد: مسیر پرواز بیش از ۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر و به مدت دو ماه است، البته توقف‌هایی به‌صورت کوتاه مدت وجود دارد و ممکن است این پرنده نتواند همراهی داشته باشد.

وی بیان کرد: با توجه به این توقف‌ها و طی هماهنگی با استان‌های گیلان و اردبیل که در مسیر پروازی پرنده قرار دارد مکاتباتی صورت گرفته تا در مسیر پروازی درنا همه تالاب‌ها تحت پایش قرار گرفته و وضعیت پرنده در مسیر پروازی رصد شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران ادامه داد: احتمال دیگر اینکه براساس برنامه پرواز همیشگی درنای امید به مهاجرت برود و درنای بلژیکی بماند که برای این سناریو نیز باید بتوانیم پرنده بلژیکی را زنده‌گیری کنیم و در سازه‌ای که برایش در نظر بگیریم تا نگهداری کرده تا آبان ماه سال آینده با مهاجرت درنا باز این دو پرنده را در کنار هم داشته باشیم.

کاویان گفت: باتوجه به همه مسائل باید زمان سپری شود تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

* همراهی درنای بلژیکی با درنای امید دور از انتظار نیست

کوروس ربیعی مسؤول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیر اظهار کرد: رفتار‌های درنای امید و رویا به‌صورت روزانه پایش می‌شود و مشاهدات نشان می‌دهد این دو درنا در یک ماه گذشته هم‌زیستی و سازگاری بسیار خوبی با یکدیگر پیدا کردند.

وی افزود: این دو درنا در روز‌های اخیر چندین بار با یکدیگر در محیط تالابی پرواز کردند و دوباره فرود آمدند.

مسؤول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: همراهی درنای بلژیکی با درنای امید دور از انتظار نیست.

ربیعی با اشاره به اینکه مسیر پروازی این دو درنا نیز پایش می‌شود، گفت: باید منتظر باشیم ببینیم درنای بلژیکی تا کجا درنای امید را همراهی می‌کند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.