پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

امسال هشت دستگاه شتاب‌نگار جدید زلزله در مازندران نصب می‌شود

0

حسین منفردی روز چهارشنبه به مناسب هفته پدافند غیر عامل در جمع خبرنگاران افزود که سه دستگاه از این تعداد شتاب نگار در هفته پدافند عامل راه اندازی می شود که با نصب آنها تعداد دستگاههای شتاب نگار زلزله جدید در استان به ۱۱ دستگاه افزایش می یابد.

وی گفت تکه سه دستگاه شتاب نگار زلزله جدید در شهرستان های نور، رامسر و نکا نصب شده و آماده است.

منفردی توضیح داد: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مرکزهای مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و فرستادن نیروهای امدادی به مناطق زلزله‌زده را در پی خواهد داشت.

دستگاه شتاب نگار جدید از طریق سیم کارت‌های متصل از شرکت‌های ارتباطی کشور به مرکز استان و تهران وصل می شود و قابلیت اتصال به سامانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت را دارند.

شعاع عملکرد این دستگاه تا ۱۰۰ کیلومتر است و پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، به گونه‌ای که در هر منطقه‌ای شتاب بیشتر باشد، به طور قطع خرابی نیز آنجا بیشتر است.

دستگاه شتاب‌نگار زلزله چند ثانیه پیش از وقوع زلزله اطلاعاتی را به دستگاه های خدمات رسان بویژه آب، برق و گاز ارسال می‌کند تا برای کاهش خسارت‌های زلزله، نسبت به قطع گاز و برق اقدام کنند.

افتتاح ۱۱۶ طرح در هفته پدافند غیرعامل 

مدیرکل پدافند غیر عامل استان مازندران همچنین گفت که همزمان با هفته پدافند غیر عامل علاوه بر اجرای یکهزار برنامه ، ۱۱۶ طرح با ۳۶۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

منفردی زمینه افتتاح طرح ها را در ایستگاه آتش نشانی، آب و فاضلاب، دوربین های پایش تصویری شهری و ژنراتورهای برقی استان مازندران اعلام کرد.

وی معرفی دستگاه های برتر در اجرای مقولات پدافند غیر عامل و نواختن زنگ پدافند غیر عامل در مدارس را از برنامه های هفته پدافند غیرعامل در مازندران عنوان کرد و گفت که ۱۴ کارگروه پدافند غیر عامل برنامه های متنوعی را در حوزه خود اجرا می کنند.

رونمایی از طرح جامع پدافند غیر عامل مازندران

منفردی همچنین از رونمایی طرح جامع پدافند غیر عامل مازندران به عنوان نخستین طرح جامع استان های کشور به عنوان برنامه ملی در روز چهاردهم آبان در محل وزارت کشور خبر داد و گفت: این طرح در هشت محور از جمله امنیتی، انتظامی و نظامی، تهدیدات زیستی، فناوری اطلاعات و سایبری، مردم محوری، کالبد و زیر ساخت های حیاتی، شیمیایی و تهدیدات بهداشت و سلامت تهیه شده است.

وی افزود: در این طرح جامع تمامی مناطق استان مازندران به لحاظ استراتژیکی بودن و طرح های عمرانی و خدماتی در دست اجرا و اجرا شده شناسایی و راهکار های پدافندی غیر عاملی آن نیز تهیه شده است.

منفردی تاکید کرد که از این پس همه دستگاه های اجرایی مازندران موظفند الزامات این طرح جامع را در همه فعالیت های خود رعایت و عملیاتی کنند.

وی یکی از مهمترین برنامه های پدافند غیر عامل استان مازندران را آموزش و فرهنگ سازی در همه لایه ها بویژه مسوولان و کارکنان، کارشناسان، مهندسان و افراد پیشرو و با نفوذ جامعه عنوان کرد و گفت: از آن جایی که آموزش و فرهنگ سازی مهمترین رهنمود مقام معظم رهبری است، در سال جاری ۲۱۲ دوره آموزشی با فراگیری ۷۸ هزار نفر در استان برگزار شد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان مازندران از شکل گیری کمیته مشاوران جوان پدافند غیر عامل در شهرستان ها و امتداد آن در روستاهای پر جمعیت استان خبر داد و گفت: کمیته مشورتی خبرگان پدافند غیرعامل نیز با حضور اعضای سازمان های مردم نهاد استان شکل گرفته است که هر هفته در فضای مجای مهمترین مسایل و مشکلات و راهکار های مربوطه بحث و بررسی می شود.

منفردی گفت: استان مازندران به دلیل شرایط حساس محیطی و اجتماعی، استانی بسیار شکننده است که باید در ایمن سازی و جلوگیری از آسیب های از آن حراست کرد.
وی افزود: امروز مازندران در حوزه محیط زیست و کشاورزی با خطرات جدی نظیر کمبود منابع آبی و خشکسالی، جنگل خواری، پسماند و زباله، آفت و بیماری های کشاورزی به شدت رنج می برد.

این مسئول گفت: علاوه بر این ، به دلیل گردشگر پذیر و مهاجر پذیر بودن مازندران در تقابل تهاجم فرهنگ های متفاوتی قرار دارد که این استان را در تقاطع پر خطر قرار داده است.
منفردی همچنین به حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: امروز مردم استان از آسیب های سلامت از جمله چاقی، سرطان، ناراحتی قلبی و دیگر بیماری ها رنج می برند که در طرح جامع پدافند غیر عامل برای حوزه سلامت نیز برنامه های تدوین شده است.

وی برنامه ریزی برای ایجاد فضای آموزشی و آگاهی بخشی با همکاری رسانه ها از برنامه های طرح جامع پدافند غیر عامل برشمرد و گفت : امروز بسیاری از مردم پدافند غیر عامل را به معنای آمادگی برای جنگ نظامی می دانند در حالی که عمده مسائل این حوزه مربوط به جنگ روانی و مخاطرات اجتماعی است و این کار را سخت می کند.

هشتم تا چهاردهم آبان هفته پدافند غیرعامل نام دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.