پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اما و اگرهای سایت زباله انجیلسی بابل

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، بابلکنار منطقه‌ای در دل جنگل‌های هیرکانی است و روستای انجیلسی بابلکنار که ۲۵ سال میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهرهای امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است دیگر تحمل این بار سنگین را ندارد. بعد از احکامی که از سوی دستگاه قضا صادر شد همچنان معضل جدی شهرستان بابل محسوب می‌شود.

قبل از اجرای طرح انتقال زباله به انجیلسی مقرر شد یک سال زباله در این مکان دپو شود تا مکان مناسبی برای این امر در نظر گرفته شود اما با گذشت ۲۵ سال هنوز جانمایی لازم انجام نشده است.

در حال حاضر ظرفیت پذیرش این سایت به اتمام رسیده و سرریز شدن شیرابه‌های آن فاجعه زیست محیطی برای جنگل‌های هیرکانی، زمین‌های کشاورزی و سفره‌های آب زیرزمینی ایجاد کرده است.

اهالی روستای انجیلسی بابلکنار برای نجات خود از این وضعیت اسفناک دستِ یاری به سمت دستگاه قضایی بردند که بعد از فرایند طولانی با حکم دیوان عالی حکم به اتمام انتقال زباله به انجیلسی صادر شد.

با حکم دیوان عالی یک مهلت یک ساله نیز داده شد تا متولیان امر تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

 حال با اتمام مهلتی که دستگاه قضا به متولیان امر داده است مردم منطقه بابلکنار براساس همین حکم از انتقال زباله ممانعت کردند.

از ۱۱۰ مترمکعب تولید شیرابه انجیلسی تنها ۴۰ متر مکعب آن تسویه و مابقی در طبیعت رها می‌شود؛ این شیرابه‌های روان آنچه باید بر سر طبیعت و سفره‌های زیرزمینی بیاورند آوردند.

از ۳۰۰ تن زباله تنها ۷۰ تن زباله به کمپوست تبدیل و مابقی خام دفن می شود.

تقاضای دفع زباله مجدد با رعایت استانداردها در سایت انجیلسی

فرماندار ویژه شهرستان بابل در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه حکم صادرشده از سوی مقام قضایی برای سایت انجیلسی درست و قانونی بوده است، اظهار کرد: اجازه دفع زباله مجدد با رعایت استانداردها در این سایت داده شود.

علی پیرفلک ضمن احترام به دستگاه قضا و حکم صادره تصریح کرد: اما ای کاش یکسری نکات مانند امکان سنجی جایگزینی سایت انجیلسی در این حکم گنجانده می‌شد.

وی افزود: تقاضا داریم درصورت اصلاح ساختاری و ساماندهی این سایت و بر طرف کردن مواردی که باعث اعتراض اهالی منطقه شده است از جمله بحث دپوی زباله و شیرابه، مناسب سازی راه دسترسی و رفع دیگر مشکلات امکان بهره برداری مجدد از این سایت وجود داشته باشد.

فرماندار بابل یادآور شد: اینکه ما با یک حکم تمامی راه‌های استفاده از این سایت را حتی رسیدن به استاندارد ببنیدیم راه چاره نیست.

وی با اشاره به اینکه امکان جایگزینی مکان جدید برای دفع زباله نیست، ادامه داد: شهرستان بابل به دلیل تراکم بالا و بافت جمعیتی متراکم از وجود مناطقی که نسبت به انتقال این سایت اقدام کنیم، محروم است.

پیر فلک تاکید کرد: انتظار ما از دستگاه قضایی، درک شرایط و معذوریت‌ها و تنگناهای دستگاه‌های مسئول در این خصوص واعطای فرصت برای ساماندهی و رفع مشکلاتی است که در سایت انجیلسی وجود دارد و سبب اعتراض مردم و اهالی منطقه شده است.

فرماندار ویژه شهرستان بابل گفت: از دستگاه قضا تقاضا داریم تا در صورت اعتماد سازی، امکان حضور مجدد بر اساس استانداردها و اصول علمی مراکز پسماند در این سایت وجود داشته باشد.

دهیار روستای موزی کتی نیز با اشاره به بی توجهی متولیان امر در رعایت استانداردهای دفع زباله، اظهار کرد: متولیان بی تجربه ۲۵ متر از زمین انجیلسی را حفر و زباله‌ها را دفن کردند و هر بار جابجایی این زباله‌ها از سطح انجام می‌شد، لذا شیرابه تولید شده منطقه را نابود کرد.

سوله‌های خالی از زباله

رضا کبودتبار افزود: در سایت انجیلسی هفت سوله احداث کردند اما حتی ذره‌ای زباله در آنجا نیست.

وی یادآور شد: آب زیرزمینی منطقه انجیلسی آلوده شده و مردم آب آشامیدن ندارند و مجبور هستند با جمع آوری آب باران نیاز خود را برطرف کنند که در فصل تابستان و نبود باران این معضل چند برابر می‌شود.

دهیار موزی کتی ادامه داد: گذشته از معضل شیرابه سایت متولیان امر حتی در حمل زباله نیز رعایت نکات ضروری را نداشتند. آنها در حالی زباله‌ها را حمل می‌کردند که ماشین حمل آنها چادر پوششی نداشت و شیرابه‌هایی که از ته ماشین روی آسفالت می‌ریخت نه تنها سبب لغزندگی جاده‌ها می‌شد بلکه بصورت قیر به آسفالت می‌چسبید.

کبودتبار خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بابل که متولی سلامت و بهداشت مردم است زباله‌های بیمارستانی را غیراستاندارد وارد سایت کرده و آثار این زباله‌ها برروی درختان منطقه آشکار است.

وی با اشاره به اینکه برج ۶ زمان برگشت لاشخورها به منطقه است، افزود: چنان تعداد پشه و مگس‌های آلوده سایت زیاد شده که انتقال بیماری آنها به انسان نگران کننده است، اگر سری به مردم این منطقه بزنید شاهد بیماری‌های پوستی خواهید بود.

این دهیار با اشاره به اینکه سه تسویه خانه سایت انجیلسی عملا دچار روزمرگی بودند، گفت: کجای دنیا دیدید حمل زباله با تراکتور وکمپرسی انجام شود.

کبودتبار با ابراز عقیده از اینکه مسئول حوزه پسماند دانش دفع اصولی پسماند را نمی‌داند، خاطرنشان کرد: در اطراف سایت انجیلسی دامدارانی حتی با ۳۰ راس دام هستند که دیگر مرتع قابل استفاده برای آنها نمانده است.

20 هکتار زمین کشاورزی بلااستفاده

دهیار موزی کتی خاطرنشان کرد: در پایین دست سایت انجیلسی ۲۰ هکتار زمین کشاورزی داشتیم که اکنون بلا استفاده و رها شده و زمین آن بصورت شوره زار درآمده که حتی برای نهال کاری هم مناسب نیست.

وی با اعلام اینکه شیرابه سایت زباله تا رودخانه بابلرود سرایت کرده و تمام حفره‌های زیرزمینی آب آلوده شده است، اظهار کرد: بطور نمونه یکی از دام‌های اهالی منطقه که اتفاقی از آب منطقه استفاده کرده بود بعد از دو روز دچار بیماری شد وقتی برای ذبح به قصابی بردند گفتند نه تنها گوشت آن قابل استفاده نیست بلکه حتما باید لاشه آن سوزانده شود.

این دهیار تصریح کرد: کسانی‌که مدعی هستند مشکلات ذکر شده در منطقه ایجاد نشده؛ می‌توانند خود در منطقه حضور یافته و صحت و سقم اوج مصیبت را از نزدیک بررسی کنند.

‌به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، چندی پیش با ممانعت مردم از ورود زباله در منطقه انجیلسی مواجه بودیم، در حالیکه مسئولان و متولیان امر در صدد حل این مشکل از سوی مقامات بالادست هستند اما سوال اینجاست راه حل واقعی این مشکل چیست؟

به گفته مسئولان زمین جایگزینی برای دپوی زباله در شهرستان بابل نیست واگر هم باشد همین بحران را به دنبال دارد، پس باید روی گزینه زمین جایگزین خط کشید.

تنها راه برون رفت از این مشکل تخصیص اعتبار است هیچ مسئله‌ای مهم‌تر از بهداشت و سلامت انسان نیست و چاره‌ای جز تزریق اعتبار کافی و استفاده از تکنولوژی نوین نیست.

ولی در این میان تغییر سبک زندگی و تفکیک زباله از مبداء تنها و بهترین راهکاری است که برای مدیریت زباله در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفت اما این فرهنگ هنوز برای شهروندان نهادینه نشده است و علت اصلی این امر هم عدم توجه جدی به این مهم از سوی متولیان امر است.

همانگونه که فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی برای مردم ما نهادینه شد و جریمه‌های سنگین مانع از قانون شکنی در این حوزه شد باید در بحث فرهنگ‌سازی و مدیریت تفکیک زباله از سوی شهرداری و دیگر نهادها حتی رسانه‌ها کار انجام شود.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.