پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اماو اگرهای مجوز معدنی در دل جنگل‌های هیرکانی

0

درحالی‌که صدور مجوز بهره‌برداری از معادن در شمال کشور از سال ۹۵ ممنوع شده است، مقدمات بهره‌برداری از معدن شن و ماسه در روستای “برنت ” سواد کوه واقع در جنگل‌های هیرکانی آغاز شده و به گفته دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران اعتراضات جمعی از شهروندان و فعالان محیط زیستی مازندران را در پی داشته است.

داریوش عبادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مجوز مذکور را اداره کل صنایع و معادن استان مازندران به یک شخص واگذار کرده است و اداره صنایع و معادن قبل از صدور مجوز باید از اداره منابع طبیعی استعلام بگیرد، مدعی شد: اداره منابع طبیعی استان مازندران گویا در موعد مقرر استعلام را پاسخ نداده و اداره صنایع و معادن مجوز را پس از اتمام مهلت منابع طبیعی برای پاسخ، صادر کرده است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز بهره‌برداری از معدن در جنگل‌های شمال کشور ممنوع است و به نظر می‌رسد که این مجوز پیش از ممنوعیت، صادر شده است، گفت: اگر غیر از این باشد محدوده‌ای که برای آن مجوز بهره‌برداری صادر شده در کنار یکی از شاخه‌های دائمی رودخانه خطیرکوه است. این منطقه زیستگاه گونه‌ در معرض خطر انقراض «کبک دری» و «خرس قهوه‌ای» است، همچنین رویشگاه “توسکا” و گونه ممنوع القطع‌ «گََوَن» است.

دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با اشاره اینکه هفته گذشته بولدوزها برای ورود به منطقه درختان توسکا را قطع کردند، تصریح کرد: مردم محلی به محض آگاهی از این اقدام اعتراض کردند و مانع ادامه فعالیت بولدوزرها شدند همچنین در روز ۳۰ آذر ماه، مردم روستا به صورت نمادین دور درختان زنجیره زدند و اعتراض خود را نسبت به تخریب محیط زیست و منطقه اعلام کردند.

عبادی با بیان اینکه مسئولان منابع طبیعی و صنایع و معادن قول داده‌اند که مجوز را لغو کنند، گفت: هنگام صدور مجوز شخص تعهد می‌دهد که در صورت به وجود آمدن مشکلات اجتماعی فعالیت خود را ادامه ندهد و حقوق مردم را نادیده نگیرد. در حال حاضر پایین‌دست رودخانه زمین‌های کشاورزی وجود دارد و صاحب معدن نمی‌تواند از آب آن استفاده کند.

دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران در پایان تصریح کرد: فعالان محیط زیست و بومیان منطقه خواهان لغو مجوز بهره‌برداری از معدن هستند چرا که تا مجوز لغو نشود تهدید راه‌اندازی معدن در منطقه وجود دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.