پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

امامزاده‌ای در دل جنگل/ زیارت و گردشگری 2 روی سکه پیشرفت آینده‌نگرانه در سوادکوه

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، امام‌زادگان، نوادگان امامان و بزرگان دینی در طول تاریخ مورد احترام و تجلیل مردم بودند و این اقبال عمومی در استان علوی مازندران و شهرستان سوادکوه با سابقه مذهبی کهن جایگاه ویژه‌ای دارد که وجود مزار بزرگان دینی دلیل این ادعا است.

*محوریت با بقاع متبرکه

بقاع متبرکه که محوریت اصلی آن زیارتی است می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و‌ گردشگری هم مورد استفاده قرار گیرد تا محوریت اصلی آن هم تقویت شود و البته دست‌یابی به این هدف نیازمند برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و تلاش برای  جلوگیری از اولویت حاشیه بر متن است.

حرکت از پلیس‌راه سوادکوه و به سمت شمال که ابتدا ساختمان قدیمی دانشگاه آزاد و سپس مناطق جنگلی طی می‌شود که وجود درختان جنگلی متنوع بر زیبایی مسیر می‌افزاید و بعد از حدود ۸ کیلومتر به خرمندی‌چال می‌رسیم که سکونت‌گاه قدیمی اهالی بالا‌زیراب بود و هم‌اکنون امام‌زاده ابراهیم (ع) در کنار واحد‌های صنعتی وجود دارد.

جاده دسترسی به این امام‌زاده مناسب نیست و در نگاه اول به نظر می‌رسید وجود واحد‌های تولیدی بتواند عاملی برای تقویت زیر ساخت‌ها باشد ولی جاده نامناسب دسترسی بیانگر ضعف در خدمت‌رسانی زیر‌ساختی در این منطقه است که هر نوع برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی را با مانع روبرو می‌کند.

* اهدای ۵۰۰ متر زمین برای افزایش حریم امام‌زاده

 

یار‌علی قنبری به عنوان متولی امام‌زاده ابراهیم خرمندی‌چال بیش از 20 سال برای عمران و آبادی امام‌زاده تلاش کرده است.

خبر اهدای 500 متر زمین برای افزایش حریم امام‌زاده که در خبرگزاری فارس منتشر شد و بهانه‌ای برای دیدار و گفت‌و‌گو با او را فراهم کرد.

 

عمق جنگل که امام‌زاده در آن قرار دارد با هوای خنکی در تیر‌ماه تابستانی همراه بود و وجود مسجد، آشپز‌خانه، دو سوئیت آماده و سه سوئیت در حال آماده‌سازی، سرویس‌های بهداشتی مناسب و فضای زیبای طبیعی بخشی از داشته‌های خدماتی و رفاهی جنب امام‌زاده است.

 

متولی امام‌زاده ابراهیم از حضور انبوه علاقمندان به خاندان اهل بیت(ع) در این امام‌زاده خبر داد و با اشاره به پرچم قرمز بالای مزار امام‌زاده که از حرم حضرت رقیه(س) و توسط کاروان مسجد صفای تهران اهدا شد و این کاروان به همراه کاروان‌ها و مردم در ایام سال در این امام‌زاده حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه اعتقاد مردم منطقه و سایر زوّار به امامزاده ابراهیم خرمندی‌چال وجود دارد و چند نفر هم حاجت‌روا شدند از هزینه‌های آبادانی برای منطقه با کمک‌های زوّار خبر داد و خواستار همکاری مدیران مرتبط برای مناسب‌سازی جاده دسترسی و امکانات خدماتی شد.

وی با بیان اینکه دسته‌های عزاداری حسینی در ایام محرم به صورت باشکوهی در امام‌‌زاده ابراهیم خرمندی‌چال حضور دارند که در اربعین حسینی به اوج خود می‌رسد.

وی اعتقاد عمومی به امام‌زاده ابراهیم را فرصتی برای ترویج باور‌های دینی و معنویت دانست.

*زیارت و گردشگری 2 روی سکه پیشرفت آینده‌نگرانه

 

 

به نظر می‌رسد استفاده از فضای معنوی اماکن متبرکه برای نهادینه‌سازی فرهنگ دینی و باور‌های محترم عمومی با استفاده از توان گردشگری و برنامه‌های مناسبتی راهکاری برای هدایت مناسب در حوزه گردشگری است تا مشکلات فرهنگی مورد انتقاد در جامعه با اجرای برنامه‌های مناسب در اماکن متبرکه، کاهش یابد وعلاوه بر توفیق زیارت، مراسم‌ها و برنامه‌های فرهنگی هم با اثر‌گذاری عمیق می‌تواند در آن برنامه‌ریزی شود.

زیارت و گردشگری دو روی سکه پیشرفت آینده‌نگرانه محسوب می‌شوند که در شهرستان مذهبی سوادکوه می‌تواند مورد برنامه‌ریزی و حمایت قرار گیرد.

گزارش از عمران اکبرنژاد

 /86015/ع


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.