پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش 50 درصدی کشت طلای سفید در مازندران/ کشت قراردادی پنبه در استان

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

سحر انصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه امسال سطح زیرکشت پنبه در استان مازندران ۶۴۴ هکتار است که نسبت به سال قبل ۵۱ درصد افزایش سطح زیرکشت را شاهد هستیم، گفت: پیش‌بینی می شود امسال دو هزار تن وش از مزارع استان برداشت شود.

وی ادامه داد: شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه در شرق استان جزو شهرستان‌هایی هستند که بیشترین سطح زیرکشت پنبه استان را دارند.

مسؤول توسعه کشت پنبه سازمان جهاد کشاورزی مازندران کشت پنبه را بهاره و تابستانه اعلام کرد و گفت: نیمی از سطح زیرکشت مربوط به پنبه بهاره و مابقی مربوط به پنبه تابستانه است.

انصاری زمان کشت پنبه بهاره در استان را اوایل اردیبشهت ماه و تابستانه را خرداد ماه و بعد از برداشت گندم، جو و کلزا اعلام کرد و افزود: امسال سطح زیرکشت این محصول در استان مازندران افزایش پیدا کرده است.

وی به کشت قراردادی پنبه در استان برای نخستین بار در سطح ۵۰ هکتار اشاره کرد و گفت: این محصول به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود و پنبه‌کاران محصول تولیدی خود را به کارخانه پنبه پاک کنی تحویل می‌دهند.

انصاری پنبه را جزو محصولات لیفی بسیار مهم عنوان کرد که از اشتغالزایی بالایی برخوردار است و از آن به عنوان طلای سفید یاد می شود.

وی گفت: تمام قسمت های پنبه قابلیت استفاده دارد و هیچ دور ریزی ندارد.

مسؤول توسعه کشت پنبه سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: برای گسترش کشت این محصول در استان مازندران دوره های آموزشی زیادی برای کشاورزان برگزار شد.

وی به مسایل و مشکلات کشت پنبه در استان اشاره کرد و افزود: به دلیل خرد بودن سطح اراضی کشاورزی و دارا بودن محصول رقیب مانند سویا که در فصل تابستان کشت می شود، سبب کاهش سطح زیرکشت این محصول شده اما با توجه به قیمت خوبی که این محصول دارد سبب شد کشاورزان ترغیب و تشویق به کشت این محصول شوند.

انصاری خاطرنشان کرد: امسال دستگاه‌های ردیفکار و وش‌چین برای کشت پنبه خریداری شد تا در اختیار کشاورزان قرار داده شود و هزینه های کارگری کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: تولیدکننده به دنبال افزایش عملکرد محصول است و از طرفی ما به دنبال افزایش کیفیت الیاف هستیم تا برای کارخانه‌های نساجی جذابیت داشته باشد و تمایل بیشتر برای خرید پنبه داشته باشند.

مسؤول توسعه کشت پنبه سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره کشت نشایی پنبه در استان گفت: امسال در شهرستان گلوگاه دو هزار مترمربع از مزارع به کشت نشایی پنبه اختصاص پیدا کرد که امیدواریم اینگونه کشت در پنبه افزایش سطح پیدا کند.

انصاری درباره مزیت‌های کشت پنبه گفت: برای صرفه‌جویی در مصرف آب، بعد از برداشت گندم، جو و کلزا نشاها به زمین اصلی منتقل می شوند و به عنوان کشت دوم بعد از برداشت این محصولات کشت خواهد شد.

انصاری گفت: پنبه گیاهی گرما دوست است و تا دمای ۳۵ تا ۴۵ درجه را تحمل می‌کند و طول دوره رشد این گیاه ۱۲۰ تا ۲۰۰ روز است.

مسؤول توسعه کشت پنبه سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: “لطیف و گلستان” دو رقم داخلی و “مای ۳۴۴” یک رقم خارجی قابل کشت پنبه در استان است که دارای کیفیت الیاف و عملکرد بالاست.

وی اضافه کرد: در صورت مدیریت صحیح کشت پنبه شاهد عملکرد هفت تا هشت تن محصول در هکتار خواهیم بود.

انصاری اظهار کرد: ۵۰ تا ۵۵ درصد وزن دانه پنبه از روغن و پروتئین تشکیل شده است.

 /۸۶۰۳۵/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.