پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش 100 درصدی بارندگی در مازندران نسبت به دوره درازمدت

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، این روزها به هر گوشه از طبیعت استان که نگاه می‌کنیم از سرسبزی چیزی کم ندارد و مهم‌تر از همه منابع ذخایر آبی استان که چند سال اخیر دچار خشکی شده بودند اما درحال حاضر پر‌آب هستند که نوید سال خوب و پربرکت خواهد بود.

علاوه بر اینکه بارش‌های خوبی حدود یک سال و نیم گذشته داشتیم ادامه این بارش‌ها در بهار، فصل رویش طبیعت نوید این خبر خوش را می‌دهد که پرآبی رویایی زودهنگام و زودگذر نیست بلکه تداوم دارد.

سدها، رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها پرآب شدند که در فصل زراعی کشاورزان را دلگرم می‌کند اما باید همه قدر این روزها را بدانند و با مدیریت مصرف از این وضعیت بهترین استفاده را ببرند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد:  فروردین سال ۹۹ براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان متوسط بارش باران نسبت به دوره درازمدت حدود ۱۰۰ درصد افزایش و نسبت به فروردین سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشت.

احمد اسدی افزود: هفت ماهه سال زراعی نیز براساس آمار اطلاعات مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور متوسط بارش استان حدود ۶۱۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه بلندمدت حدود ۳۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی ۹۷ ـ ۹۸ حدود ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: از لحاظ دمایی در این مدت میانگین دمای استان حدود ۸.۱ درجه بوده که نسبت به دوره بلندمدت حدود ۰.۳ گرم‌تر بوده‌ است.

معاون هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: بارش‌های خوب و متناوبی در سطح استان داشتیم که موجب تقویت آب‌های سطحی شده و نیاز است در مصرف آب توجه شود.   

 معاون شرکت آب‌ منطقه‌ای مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بخشی از کسری مخازن ما نیز با این بارش‌ها تا حدودی جبران شد، گفت: برای جبران کسری بیشتر نیازمند تداوم  ترسالی و کنترل برداشت از آب زیرزمینی هستیم.

 

سیدجمال موسوی با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب با بهره‌گیری از روش‌های نوین، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد از چاه‌های زراعی استان کم‌عمق و سطحی هستند و در فصول کم آبی از شدت آسیب‌پذیری بالایی برخوردار هستند که در این زمینه تاکید بر مدیریت مصرف است.

به گزارش فارس، مازندران، استان کشاورزی است پس باید قدر این فرصت را بدانیم و با مدیریت در مصرف از این فرصت به بهترین نحو بهره‌گیری کنیم.

 /۸۶۰۳۴/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.