پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت صادراتی بنادر امیرآباد و نوشهر/ کاهش قیمت برنج نادرست است

0

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، اظهار کرد: در یک سال گذشته ۴۰ درصد ظرفیت بنادر امیرآباد و نوشهر در بخش صادرات افزایش یافته است.

وی با اشاره به وجود کریدور شمال و جنوب در مازندران، گفت: ریل ارتباط در گذشته در کشور به سمت غرب بوده که ارتباط به شرق اصلا وجود نداشته ولی دولت سیزدهم و با عضویت در شانگهای موجب شده مازندران به لحاظ جغرافیایی در مدار کریدور شمال و جنوب قرار گیرد و همین مساله باعث ایجاد اشتغال‌زایی شده است.

استاندار مازندران با بیان اینکه ۱۲ سال قبل در اواخر دولت دهم مسیر لوله‌کشی سوآپ نفت از نکا ایجاد شده بود، اضافه کرد: سال ۹۲ این مسیر کاملا بسته شد در آن زمان وزیر نفت قبل اعلام کرد این مسیر دچار مشکل می‌شوند با روس‌ها در همین زمینه وارد مذاکره شدیم یک‌ماه قبل افتتاح و هزینه شده در همین مقطع در بخش گازوئیل و نفت خام از این کریدور استفاده می‌شود که اتفاق مهمی برای مازندران است.

حسینی‌پور به فضاسازی رسانه‌‌ای درباره برنج اشاره کرد و افزود: گفته می‌شود برنج مازندران فروش ندارد؛ درحالی‌که برنج مازندران سال گذشته به لحاظ میزان تولید افزایش داشت و حتی در بخش قیمت هم افزایش داشتیم اما چون در فصل زراعی قبل از فصل زراعی فعلی به‌دلیل رشد نامتوازن قیمت مواجه بودیم که به مبلغ بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیدیم.

وی یادآور شد: در این شرایط تغییر قیمت حاصل نشده عنوان شده با کاهش قیمت مواجه بودیم که این مساله نادرست است.

استاندار مازندران با اعلام اینکه دولت در ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب در نظر گرفت که هزینه آن برای کشاورزان مقرون به صرفه است، اظهار کرد: از یک طرف هم سه ماهی با ممنوعیت واردات برنج مواجه بودیم و از یک سو هم تعرفه گمرکی را برداشتیم رئیس‌جمهور این استدلال را پذیرفت و نهایتا با پیگیری‌ها ممنوعیت صادرات برنج برداشته شد و تعرفه گمرکی هم برداشته شد.

حسینی‌پور با اعلام اینکه دولت مسؤول خرید ۵۰ هزار تن برنج شده است، اضافه کرد: دو تا سه محموله از برنج مازندران صادر شده است.

وی بیان کرد: مذاکراتی با مسؤولان دانشگاه‌ها در بحث خرید برنج انجام شده که از برنج تولیدی مازندران در بحث سلف دانشگاه‌ها استفاده شود.

استاندار مازندران با اشاره به مشکلات در بحث صادرات مرکبات، گفت: در زمینه صادرات مرکبات مشکل در بخش صادرات بسته‌بندی نادرست است که با برگشت مواجه شدیم و باید بپذیریم دنیا دچار تحول است و با شیوه سنتی نمی‌شود صادرات را انجام داد.

حسینی‌پور اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در استان با آن مواجه هستیم این است که گفته می‌شود؛ تمام هم و غم روی انتصابات گذاشته شده، درحالی‌که باید اعلام کنم ۱۰۰ در صد فرمانداران تغییر کردند.

وی با اعلام اینکه با ستاد اجرایی فرمایی امام راحل صحبت شده امسال ۶۰ درصد کشت دیم داشته تا برداشت بیشتری در زمینه گندم شاهد باشیم، اضافه کرد: در این زمینه ۵۰۰ روستا پایلوت تامین طرح شدند.

استاندار مازندران یادآور شد: بحث تولید دام قرار شد از ۲هزار روستا کمک گرفته شود تا صنعت دامپروری را در استان افزایش دهیم؛ چرا که معتقد هستیم روستاهای ما خوش‌نشین شدند.

حسینی‌پور با بیان اینکه مازندران میزبان گردشگری جهان اسلام می‌شود، افزود: براساس این طرح مسافرانی که به مشهد مقدس می‌روند زمینه‌ای را برای توجه به گردشگری مازندران فراهم کنند.

وی اظهار کرد: به‌دلیل فاصله کم مناطق مختلف مازندران بحث منوریل و ایجاد و فعال کردن قطارهای شهری را در دستور کار داریم که با سرمایه‌گذاری از مالزی مذاکراتی صورت گرفت.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه در بخش فاینانس خارجی هم از چین برنامه‌‌ریزی شد، اظهار کرد: مقرر شد ۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش زیرساخت برق مازندران هزینه شود و این هزینه هم از اعتبار بلوکه شده نفت ایران در چین است.

حسینی‌پور با اشاره به مشکل عقب‌ماندگی ۲۵ ساله احداث بزرگ‌ترین بیمارستان ساری، اضافه کرد: قرار شد از بخش فاینانس خارجی در این زمینه بهره‌گیری شود که با کلنگ‌زنی در ۲۲ بهمن مازندران می‌تواند بزرگترین مرکز برای توریسم درمانی کشور شود؛ به این دلیل که در کشورهای عربی هزینه‌های درمان بسیار بالا است می‌توان از این ظرفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه در حوزه پسماند در استان در مجموع ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم، افزود: درحالی‌که تا سال گذشته در استان شاهد ۲۰ درصد بود و این اتفاق در طول یک سال رخ داده تا ۲۲ بهمن بخشی از کارخانه زباله‌سوز ساری افتتاح می‌شود.

استاندار مازندران با اعلام اینکه در فضای کلی جامعه شاهد گرانی هستیم، بیان کرد: دولت تورم‌ را ۲۰ درصد کاهش داده که شاخص تورم و گرانی متفاوت است.

حسینی‌پور با بیان اینکه سال‌های سال رشد اقتصادی در مازندران صفر بود، اظهار کرد: ستاد رشد اقتصادی در استان تشکیل شده و تکلیف این است رشد اقتصادی را به ۷ درصد برسانیم.

وی یادآور شد: اکنون این شاخص ۳.۱ در استان است که این مهم برای اولین بار است که برای یک استان رشد اقتصادی تعریف شده است.

استاندار مازندران با اعلام اینکه بنگاه‌های اقتصادی تعطیل شده در استان بسیار زیاد است، گفت: ۸۵ درصد تعهدات اشتغال در استان انجام شده است.

حسینی‌پور با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات استان در حوزه فرهنگی است، تصریح کرد: بزرگ‌ترین کاری که برای حوزه فرهنگی انجام دادیم آزادسازی سواحل بوده است.

وی ادامه داد: عدم آزادسازی سواحل معضلی بوده که برای استمرار و بهره‌گیری از این فضا برای مردم قرار است احداث ۴۰ مجتمع فرهنگی دریایی به قرارگاه خاتم داده شده که ساخت‌وساز باید متناسب آموزه‌های دینی ما باشد.

استاندار مازندران بیان کرد: یک‌سری مسائل متاثر از مسائل ملی است و گرایش دولت سیزدهم در احیای ارزش‌ها و میزان توجه به ارزش‌های انقلاب یکی از ماموریت‌ها باشد.

حسینی‌پور یادآور شد: در حوزه فرهنگی یکی از برنامه‌‌ها این است در طول سال مسؤولان با خانواده ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید دیدار داشته باشند که اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث عفاف حجاب چندین طرح را با آموزش پرورش چندین طرح را در نظر گرفتیم که باید به این موارد توجه شود.

استاندار مازندران با اعلام اینکه ۱۰ سال رشد جمعیت استان متوقف شده است، گفت: نمی‌توان در یک سال انتظار حل مشکل را داشت اما آرام آرام باید مسائل را پیش برد.

حسینی‌پور گفت: هدف دشمن ناامید کردن مردم است اما باس تلاش کنیم امید را با خدمات‌ درست در جامعه افزایش دهیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.