پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش ۴۰درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران

0

چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت صیادی پره در مازندران از پانزدهم مهر ماه به کار صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مشغول شدند و گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزرند که توسط ماهیگیران صید و در بازار عرضه می شود.

بنابر گزارش روز شنبه شیلات مازندران تاکنون حدود ۳۰۰تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان استان به ارزش ۱۱میلیارد تومان صید و روانه بازار مصرف شد.
بنابر این گزارش  ترکیب گونه‌ای ماهیان صید شده ۴۹ درصد کپور، ۴۷ درصد کفال و ۴ درصد ماهی سفید است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد رشد داشته است.

بازار ماهی فروشان مازندران در روزهای نخست فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر بر خلاف سال‌های گذشته ، با عرضه زیاد ماهی ” کپور ” در کنار گونه ” کفال ” با رونق بیشتری وارد فعالیت شده است.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله ساری ، بابل ، بابلسر و فریدونکنار نشان می دهد که کپور دریایی در وزن های ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرمی در کنار ماهی کفال به وفور وجود دارد و تقاضای خرید آن نیز زیاد است.

ماهی فروشان دلیل وجود کپور دریایی را رها سازی بچه ماهی طی سال های  اخیر در رودخانه های استان عنوان کردند و گفتند که قیمت کپور حدود ۴۰۰ گرمی در هر کیلو ۱۳ تا ۱۴هزار تومان است.

کپور دریایی که همواره یکی از گونه های مشتری پسند در بازار ماهی فروشان بود دستکم طی یک دهه گذشته به خاطر کمبود صید بندرت در بازار یافت می شد و بیشتر صید این گونه نیز با وزن بالای یک کیلوگرم و بیشتر قابل مشاهده بود.

شیلات مازندران دلیل افزایش صید ماهی کپور در فصل صید سال جاری را نتیجه رها سازی این گونه بچه ماهی از سال ۸۸ تا کنون  عنونم می کند و اعلام کرد  رها سازی بچه ماهی کپور با چهار میلیون قطعه از سال ۸۸ آغاز شده است.

طبق این گزارش از سال ۸۹ تا ۹۴ به دلایل مختلف از جمله عدم صید ماهیای مولد و آلودگی بیش از حد  رودخانه ها تکثیر مصنوعی و طبیعی و سپس رها سازی بچه ماهی کپور  صورت نگرفته است،اما  در سال ۹۵  بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار قطعه ، سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار قطعه ، سال ۹۷ نیز ۲میلیون و ۳۰۰هزار قطعه و امسال نیز هفت میلیون و ۴۰۰هزار قطعه بچه ماهی کپور رها سازی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.