پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش ۲ برابری واردات برنج در سال گذشته/ از دپوی برنج تا دامن زدن به واردات

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران اظهار کرد: متاسفانه تعدادی از دلالان که برنج‌ها را دپو کردند و زمینه‌سازی می‌کنند قیمت برنج را بالا ببرند.

وی افزود: اینکه ناگهان اعلام می‌شود قرار است قیمت برنج بالا برود و همچنین ذخیره این محصول پایین است خود به افزایش قیمت برنج دامن می‌زند.

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۷۹۰هزار تن برنج وارد کشور شد، افزود: این درحالی بود که کسری  برنج حدود ۷۹۰هزار تن بوده است.

این مسؤول با طرح این سوال که چرا در بخش برنج کسری داریم، تصریح کرد: واقعا سوال این است که دارد چه بلایی سر برنج می‌آورند؛ این درحالی است سال ۹۹، سال استثنایی برای تولید برنج بود و تولید برنج به  ۲هزار و ۴۵۰ هزار تن رسید.

علیزاده شایق بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ تولید برنج ۲ و ۲۵۰هزار یعنی ۲۰۰هزار تن کمتر از سال ۹۹ بود و همین موضوع بهانه‌ای برای واردات شد؛ درحالی‌که کاهش تولید نسبت به سال گذشته بود، نه متوسط ۱۰ ساله؛ اعلام این موضوع به واردات دامن زده و نتیجه هم این شد که می‌بینیم.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در ارتباط با کشت قراردادی برنج، گفت: ازنظر انجمن برنج ایران این طرح ابهاماتی برای کشاورزان دارد که توصیه می‌شود سازمان ترویج جهاد کشاورزی در این زمینه کلاس‌ها و جلسات توجیهی برای کشاورزان را مدنظر قرار دهد.

 /۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.