پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش نقاط حادثه خیز و خطرات جدی ماحصل افتتاح هیجانی جاده ساری به تاکام

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، پس از افتتاح بخشی از پروژه پرحاشیه جاده ساری به تاکام و بازخوردهای متفاوت بهره برداری از آن ، مهندس سید جعفر هادیان، رئیس شورای اسلامی شهرستان ساری در گفتگویی با سایت خبری تحلیلی شهرآشوب، در ارزیابی ابعاد این افتتاح ،پیامدها، مزایا و کاستی های این پروژه به نکات مهمی اشاره کرد. مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

با افزایش نقاط حادثه خیز و خطرات پس از افتتاح مواجه شدیم

سید جعفر هادیان ، در ابتدای گفتگو با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهرستان ساری به عنوان یک نهاد نظارتی می کوشد تا با بررسی همه جانبه در دستگاههای اجرایی و مسئول ، بازگو کننده دغدغه های اصلی مردم شهرستان ساری به گوش مسئولان باشد ، دلیل افتتاح و راه اندازی نیمه کاره جاده ساری_تاکام را از تصمیمات و صلاحدید مسئولان برشمرد.وی گفت ما در جلسات متعددی که با مسئولان و متولیان امر برگزار شد، اعلام کردیم که افتتاح نکردن این پروژه بهتر از افتتاح کردن آن است.‌چرا که خطرات و مشکلات راه دوچندان می شود.ولی تصمیم مسئولین مبنی بر افتتاح و راه اندازی پروژه بود و ما امروز ، طبق وظایف خود مشکلات حاصل را به مسئولان ذیربط ابلاغ خواهیم کرد.

رییس شورای شهرستان ساری،در شمایی کلی، مشخصات پروژه را این چنین تعریف کرد : پروژه جاده ساری به تاکام اواخر سال ۸۸ و اوایل سال ۸۹ به طول ۲۲/۵کیلومتر، پس از ابلاغ به پیمانکار مربوطه استارت زده شد.که برای پیشبرد پروژه در آن زمان از اعتبارات استانی استفاده شد.با تلاش های بی وقفه نمایندگانِ وقت ، آقایان یوسف نژاد و دامادی، پس از بازدیدهای مختلفی که معاونین وزرا و سایر مسئولین از مسیر پروژه داشتند، این پروژه از وضعیت استانی خارج و در ردیف پروژه های ملی تعریف شد تا از مزایای تخصیص بودجه، وسایر امکانات در سطوح ملی بهرمند شود که در اینجا از زحمات نمایندگان محترم در مجلس دهم نیز تشکر و قدردانی میکنیم.

وی در ادامه گفت: پس از مدت زمان طولانی از آعاز بکار پروژه، در سال ۹۹ شاهد افتتاح این پروژه به صورت نیمه کاره بودیم.

در این افتتاح بخشی از جاده به طول ۱۷/۵ کیلومتر تعریض و بازگشایی شد.

با توجه به اهمیت این راه ، که در حوزه راه و شهرسازی ، راه اصلی و مواصلاتی محسوب می شود، انتظار بیشتری از متولیان امر می رفت که در رعایت فاکتورهای استاندارد جاده ای اهتمام بورزند.اما متاسفانه شاهد افزایش نقاط حادثه‌خیز پس از این افتتاح بوده ایم.

شانه راه نامناسب، عدم نصب چراغ های روشنایی در معابر از مشکلات جدی این پروژه است که میبایست متخصصین امر در این رابطه حاضر و پاسخگوی این معضلات باشند. چرا که طبق گزارشات واصله، تعریض این جاده موجب افزایش خطراتی همراه با صدمات مالی و جانی برای مردم شده است.

بوم گردی و گردشگری قربانی پیچ و خم جاده های غیراستاندارد

یکی از فاکتورهای اصلی توسعه مناطق در دنیا، ایجاد راه ارتباطی و دسترسی مناسب است. راه ها به سبب ایجاد ترمینال انتقالی و تسهیل ورود و خروج اشکال مختلفی از ابعاد زندگی روزمره ، چه در بخش صنعت، فرهنگ و کشاورزی وغیره نقش پررنگی در پیشرفت مجامع بشری و رونق فرهنگ و صنعت شهری و روستایی دارند.از جمله مسئله های مرتبط به اهمیت ساخت و سازهای مناسب جاده ای و ارتباط مستقیم آن با اشتغال زایی و ایجاد درامد پایدار مبحث مهم گردشگری و بوم گردی است. که با توجه به جغرافیای خاص مناطق مطرح شده در این پروژه و وجود جاذبه های بی شمار طبیعی و مناطق مستعد گردشگری همچون دودانگه، چهاردانگه و کلیجانرستاق، استلزام تمرکز بیشتر و بررسی های مفید به فایده را در این پروژه آشکارتر میسازد.

موضوع مهمی که گویی در این پروژه جدی گرفته نشده است.

این مسئول افزود: البته نباید تاثیرات تحریم های ناجوانمردانه علیه کشور که باعث بروز مشکلات زیادی در عرصه های مختلف و به تبع آن مشکلات اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی و خصوصا بخش راه سازی را در ارائه اعتبارات مناسب برای طرح های اینچنینی را دچار مشکلات جدی کرد ، نادیده گرفت.

گره های ترافیکی، کلاف های آهنینی که باید با سرپنجه تدبیر گشوده شوند

همچنین هادیان ترافیک فراوان در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیل را هم برای بومیان و هم مسافرینی که عازم این مناطق هستند و خصوصا ترافیک سنگین مسیر بازگشت به شهر را مشکلی بسیار جدی و روانفرسا عنوان کرد و گفت: با ورود استاندار محترم و وزیر راه و شهرسازی جناب اسلامی، به معضل ترافیک جاده ساری _تاکام و بازید از هولار و کل معبر با قول مساعدت و همکاری ایشان که برای رفع گره های ترافیکی بخشی از مسیر داده شد کمی از بار ترافیکی، با تمهیدات حاصل از تلاش این عزیزان رفع شد که جای تقدیر و سپاس دارد.

تسریع روند کار فازدوم پروژه، مطالبه اصلی مردم از متولیان امر

رییس شورای اسلامی شهرستان ساری در ادامه این گفتگو درباره پروژه راه ساری به تاکام اظهار داشت: این پروژه به جهت تسهیل در روند کار به دوفاز تقسیم شده است.ابتدای پروژه که از ساری به انتهای هولار است به عنوان فاز اول و از انتهای هولار تا ایستگاه تاکام که انتهای پروژه محسوب میشود به عنوان فاز دوم تعریف شده است.در فاز اول قسمت زیادی از کار انجام شده است.تعریض جاده و نصب و جای گذاری جدا کننده و نیوجرسی بتنی از جمله اقدامات انجام شده در فاز اول بوده است. ولی در فاز دوم که از ایستگاه تاکام تا عبور گلورد ادامه دارد عمده کار باقی مانده و مشکلات فراوانی وجود دارد که از جمله آن صعب العبور بودن مسیر به لحاظ مجاورت یک سمت جاده با کوهستان و سمت دیگر به رودخانه تجن میباشد که عبور و مرور اهالی محل را سخت و دشوار کرده است.و لزوم تسریع در روند کار در این جاده ها کاملا محسوس و ضروری است.

امنیت جاده ساری به تاکام در محدوده شهر هولار زیر سایه اهمال متولیان وزارت راه و شهرسازی

سید جعفر هادیان در ادامه سخنانش به لزوم ساخت اصولی جاده ها و عدم رعایت استانداردهای راه سازی در هولار اشاره کرد و گفت ؛ طی جلسات متعدد هم اندیشی و با رایزنی های فراوان بین متخصصین امور و مسئولان، طرح ۶ خطه شدن محدوده شهری هولار با مشخصات و نقشه پروژه ابلاغ گردید. اما برای اجرایی شدن این پروژه مهم عمرانی بحث بسیار جدی تملکات عرصه و عیان مطرح است. امروز، بازگشایی جاده در هولار بدلیل مجاورت و اتصال خیابان به مغازه ها و خانه ها، موجب رخ دادن تصادفات و ایجاد آسیب های مالی و جانی بصورت مداوم شده است و ما از دولت و اداره راه و شهرسازی انتظار داریم برای تملک این املاک چه عرصه و چه عیان (املاک تجاری و زمین های خالی) بطور جدی وارد عمل بشود تا بیش از این شاهد اتفاقات ناگوار و خسارتهای جانی و مالی هموطنانمان نباشیم.

این مسئول با اشاره به این مهم که بسیاری از روستاهای اطراف نیز از راههای ورودی و خروجی منتهی به همین جاده اصلی استفاده میکنند، افزود: فقدان جانمایی و عدم احداث میدان در ورودی و خروجی شهرهولار دردسرهای فراوانی برای اهالی و سایرین ایجاد کرده است. با وجود اینکه طرح احداث این میادین در شورای ترافیک استان مصوب شده و بنا بود بخشی از زمینها به همین منظور تملک بشود شاهد کوتاهی در این موضوع هستیم و در نهایت مردم متضرر اصلی این اهمال ها هستند.
وی ایجاد دور برگردان ها و بریدگی هایی که به شکل غیراستاندارد و ناکارامد در پیچ ها، بنا شده اند را از صدمات و آسیب های وارده بر مردم برشمرد و اذعان داشت: هدف از انجام این پروژه، ایجاد امنیت و آسایش در جاده و تسهیل دسترسی روستاییان و بهره وری عموم از راه اصلی بوده است.امری که بنظر میرسد از اصل خود فاصله زیادی گرفته است.

چرایی به انجام نرسیدن پروژه ساری _ تاکام

هادیان در بررسی چرایی ناکام ماندن پروژه پرحاشیه ساری به تاکام و به ثمر نرسیدن آن اظهار داشت: با وجود اینکه پروژه های فراوانی همزمان با این طرح، با طول و ابعاد گسترده تر در سایر استانها به سرانجام رسیده چرایی به پایان نرسیدن پروژه ساری تاکام از موارد مهمی است که به بررسی برخی علل آن می پردازم.

ابتدا با در نظر گرفتن این که بودجه و اعتبارات مالی از عوامل اصلی پیشرفت هر پروژه است ، دلیل عمده تاخیر این پروژه عدم تخصیص اعتبار لازم برای به پایان بردن و خاتمه دادن به آن بوده است.

با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور، تحریم ها و موانعی که برای اقتصاد کشور ایجاد شده ، این کمبود اعتبار دور از تصور نبوده و ناگزیر از این مسئله و در نهایت به تاخیر افتادن پروژه هستیم.

از سویی دیگر بنده اعتقاد دارم همیشه نقص در انجام کار را نباید در عدم تحقق بودجه خلاصه کرد بلکه عوامل دیگری هم در این مسئله دخیل هستند.

ما نتوانستیم حرف مردم را به گوش مسئولان برسانیم.

این مسئول گفت: چنانچه در سایر استان ها طرح های عمرانی با موفقیت و در زمان کوتاهتری به سرانجام میرسند باید این مسئله را در نظر بگیریم که ممکن است تلاش نمایندگان و مسئولان شهری و روستایی آنها بیشتر بوده و نتایج بهتری حاصل شده است.

این طور به نظر می رسد که دغدغه ها و مشکلات مردم ما به درستی برای مسئولان بازگو نشده و تلنگری برای متولیان امور نبوده است.

منتخبین مردم در مجلس یازدهم ،برای اتمام پروژه پای کار آمدند

هادیان در رابطه با پیگیری روند کار پروژه افزود: برای توسعه و پیشبرد هر چه بهتر پروژه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره جدید ، در ابتدای تنفیذ مسئولیت، جلسات مختلفی با حضور فرماندار محترم شکل گرفت و مسائل و مشکلات بصورت صریح مطرح شد و با توجه به اینکه به سرانجام رسیدن این پروژه برای آنان نیز دغدغه محسوب میشود،با حضور هر دو نماینده در منطقه و بازدید آنان از معبر، قول مساعدتی از علی بابایی کارنامی و منصورعلی زارعی نمایندگان مردم شریف شهرمان در مجلس شورای اسلامی برای همکاری به نحو احسن در اجرای این پروژه اخذ شد که امیدواریم این همکاری و حسن نظر در نهایت ختم به رفع مشکلات پروژه و افتتاح کامل مسیر با رعایت کامل فاکتورهای استاندارد برای این جاده باشد.

وی گفت : امیدواریم پروژه ای که مجموعه وزارت راه و شهرسازی ، شرکت توسعه ساخت شمال، مجریان و مسئولین محلی و منطقه ای، مقام ارشد اجرایی استان جناب حسین زادگان، فرماندار محترم که تمام قد پشت پروژه ایستادند و شوراهای اسلامی شهر و روستا، چهاردانگه ، دودانگه کلیجانرستاق و بخشداران همگی زحمات زیادی را برای پیشرفت آن متحمل شدند، با موفقیت به سرانجام برسد

رییس شورای اسلامی شهرستان ساری، در خاتمه این گفتگو از نقش پررنگ مردم در مراحل مختلف پروژه تقدیر کرد و خاطرنشان کرد: در نهایت مهمترین قسم کار پس از مسئولین مردم هستند که همواره در میدان و آماده به همکاری و همراهی با دست اندرکاران بوده اند.امیدواریم مسئولان ما نیز بصورت جهادی پای به عرصه بگذارند و حساسیتی که در شهرستان در حوزه راه وجود دارد با همت مسئولان به سرانجام سودمند منتهی بشود.

وی اضافه کرد: ما از رسانه ها انتظار داریم به عنوان صدای رسای ما در انعکاس معضلات و مشکلات مردم و مخصوصا این پروژه آگاهی بخش و روشن کننده مسیر باشند.هرچند که مردم ما همواره یک گام از مسئولان جلوتر هستند اما میتوانند با ارائه راهکارها و انتقال پیشنهادات و انتقادات مناسب به گوش مسئولان برای انجام این پروژه، در تسریع روند رفع مشکلات سهیم باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.