پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش شاخص، سهامداران مازندران را وادار به عقب‌نشینی کرد

0

طی هفته‌ی جاری شاخص قیمت بورس ۱۰ هزار و ۹۳۶ واحد صعود کرد و در پله ۳۵۰ هزار و ۳۲۲ واحدی ایستاد در حالی که هفته قبل نیز رشد حدود ۱۷ هزار واحدی را تجربه کرده بود. 

علاوه بر این فعالان بازار سرمایه در مازندران طی هفته جاری ۹۶ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۸۲۰ سهم به ارزش حدود ۶۵۹ میلیارد ریال معامله کردند که از نظر تعداد کاهش ۶ درصدی و از نظر ارزش سهام کاهش ۳۰ درصدی را نسبت به هفته قبل خود نشان می دهد. 

هفته گذشته حدود ۱۰۲ میلیون سهم به ارزش ۸۶۱ میلیارد ریال در بورس منطقه ای مازندران داد و ستد شد. 

همچنین از مجموع سهام معامله شده در هفته جاری بورس مازندران ، ۳۱۹ میلیارد ریال مربوط به خرید و ۳۴۰ میلیارد ریال نیز مربو به فروش سهام بود. 

علاوه بر این در هفته ای که گذشت فعالان بازار سرمایه مازندران از سهام شرکت‌های پتروشیمی استقبال نکردند و بجای آن سهام شرکت های داروسازی کوثر، گسترش سرمایه ایران‌خودرو ، پلاسکو کار ، سایپا و سیمرغ بیشترین ارزش معاملاتی هفته را به خود اختصاص دادند. 

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه این عقب نشینی سهامداران مازندران ناشی از ۲ هفته پیاپی رشد فزاینده شاخص قیمت سهام است که ریسک خرید و فروش را بالا برد. 

وحید بخشیان فعال و کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر عقب نشینی ۳۰ درصدی سهامداران مازندرانی در چرخش سهام بیشتر ، تعادل تقریبی ترازوی خرید و فروش ارزش سهام نیز نشان می‌دهد که فعالان بازار سرمایه در هفته جاری بیشتر سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفتند. 

وی با بیان اینکه همیشه افزایش شاخص نمی تواند رونق بازار را در پی داشته باشد ، افزود: در برخی مواقع سهامداران در شرایطی که شاخص قیمت ها روند صعودی شدید را در پیش می گیرد از خرید و فروش دست می کشند و یا حداقل کاهش می دهند. 

بخشیان این شرایط را بیشتر برای سهامداران بزرگ متصور دانست و افزود: خرده سهامداران سعی می کنند از این فرصت استفاده کنند و سود حداقلی را کسب کنند. 

به گفته این کارشناس نباید این وضعیت بازار را خطرناک توصیف کرد زیرا طبیعت بازار همین است و ادامه داد: اما سرمایه گذاران همواره بر اساس ۲ فاکتور ریسک و اطلاعات عمل می کنند. 

بخشیان شرایط بازار را مطلوب توصیف کرد و گفت: احتمال می رود هفته آینده نیز با رشد شاخص قیمت روبرو باشیم اما با ایجاد فضای اطمینان حول محور شاخص قیمت ها ریسک بازی با سرمایه نیز کاهش می یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.