پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش تقاضا برای تجهیز خودروها به مخزن سی ان جی در مازندران

0

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی شد. براساس مصوبه این شورا سهمیه سوخت خودروهایی که در کارت خودرو دوگانه سوز قید شده ۳۰ لیتر درماه، خودروهای تک سوز ۶۰ لیتر درماه است و خودروهای مربوط به دستگاه‌های اجرایی بدون سهمیه و باقیمت آزاد محاسبه می‌شود.

بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر یکهزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان و همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

بررسی ها و مشاهدات خبرنگاران ایرنا از مراکز خدمات فنی نصب مخازن سی ان جی در شهرستان های مختلف استان نشان می دهد که عده زیادی از رانندگان خودروهای مسافربر شخصی و حتی عمومی به علت پاسخگو نبودن میزان سوخت سهمیه ای  آن ها و نیز گرانی بنزین، متقاضی تبدیل خودروهای خود به تجهیزات سی ان جی هستند.

یکی از رانندگی تاکسی اینترنتی در نوشهر در این باره گفت : به محض اعلام سهمیه بندی بنزین به مراکز خدمات فنی سی ان جی در این شهرستان و حتی چالوس مراجعه کردم منتهی هنوز به علت نبود این تجهیزات و گرانی آن موفق به دوگانه سوز کردن خودروی خود نشده ام.

علی خیرالله زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسوولان این مراکز ، بهای تجهیزات سی ان جی را به طور غیر متعارف افزایش داده اند به طوری که در گذشته یعنی قبل از اجرای طرح اصلاح و سهمیه بندی بنزین ، هزینه نصب تجهیزات سی ان جی یک خودرو حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و اکنون این رقم به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان افزایش یافته است.

وی اظهارداشت : نکته دیگر آنکه برخی از مراکز سی ان جی این منطقه نیز بهای مخازن سی ان جی دست دوم  را  بدون توجه به نکات ایمنی و امنیت مالکان و سرنشینان خودروها با قیمت حدود ۲ میلیون تومان می فروشند و به دلخواه خود نصب می کنند که به نظر می رسد نظارتی روی کارکرد این مراکز وجود ندارد.

این راننده تاکسی اینترنتی گفت: با اینکه اعلام شده دولت برای این دسته از خودروها نیز سهمیه ای به مقدار  ۲۰۰ لیتر در ماه پیش بینی کرده  ولی تاکنون این مقدار سهمیه در کارت سوخت اغلب رانندگان مسافربری در این منطقه شارژ نشده است.

علی شهبازی دیگر راننده مسافربر شخصی محور نوشهر – رویان نیز در این باره گفت: دلمان خوش بود برای کاهش دغدغه و نگرانی های ناشی از گرانی بنزین ، بتوانیم خودروی خود را دوگانه سوز کنیم اما متاسفانه هربار به مراکز مربوطه مراجعه می کنیم با پاسخ منفی مواجه می شویم و صاحبان این مراکز می گویند خیلی از واحدهای تولیدی این تجهیزات را در بازار عرضه نمی کنند.

وی افزود :  افرادی که در این مراکز فعالیت دارند زمان دقیقی هم به متقاضیان اعلام نمی کنند که تا کی باید در انتظار بنشینند و بنابراین ادامه این وضعیت باعث مشکلات فراوانی برای رانندگان خودروهای مسافربری بنزین سوز فراهم کرده چرا که اغلب آن ها برای کسب در آمد و تامین معیشت زندگی شان درمانده شده اند.

محمود خوش صولت دیگر راننده مسافربری مسیر چالوس – تنکابن نیز گفت: پس از مراجعه به مراکز خدمات فنی سی ان جی به ما اطلاع دادند که باید در سامانه خدمات جامع تبدیل خودروهای دوگانه سوز نام نویسی کنیم  و حدود یک هفته ای است که این کار را انجام دادم اما متاسفانه این سامانه فعال نیست.

وی افزود: با کارشاسان این سامانه نیز ارتباط تلفنی برقرار شد و  پاسخی که می دهند آن اینکه باید مدت یک ماهی صبر کنید بنابراین در شرائطی که سوخت بنزین مقدار هزار تومان بود اغلب رانندگان خودروهای این مسیر به علت هزینه های سرسام آور استهلاک خودرو دچار مشکل بودند حال با بنزین سه هزار تومان چگونه باید هزینه های  بالای مایحتاج زندگی خود را تامین کنیم .

این راننده مسافربری از مسئولان ذیربط خواست تا با پیگیری بیشتر مشکل این قشر از جامعه را حل کنند.

الزام نام نویسی در سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز

مسوول مرکز خدمات فنی مجاز مخازن سی ان جی در چالوس گفت که پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین دست کم ۳۰۰ راننده خودرو برای تبدیل خودروهای تک سوز خود به دوگانه سوز در این مرکز نام نویسی کرده اند.

سید محمد نور اشرف الدین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر روز هم حضوری و هم طی تماس تلفنی خیلی از این رانندگان جویای آن هستند که چه زمانی نوبت آن ها فرا می رسد تا بتوانند خودروی خود را دوگانه سوز کنند و متاسفانه به علت امتناع خیلی از تولیدکنندگان محصولات سی ان جی تاکنون هنوز نتوانسته ایم یک دستگاه خودرو با تعرفه نرخ دولتی سی ان جی کنیم .

وی اظهارداشت: ضمن آنکه به اغلب رانندگان این خودروها هم توصیه و پیشنهاد شده که در اولین گام در سامانه اطلاعات جامع خودروهای گاز سوز کشور نیز نام نویسی کنند منتهی هنوز مشخص نیست چه  تعدادشان موفق به نام نویسی در این سامانه شده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که به تناسب آمار متقاضیان ، درخواست های دریافت تجهیزات به مسئولان اتحادیه سوخت جایگزین و خدمات وابسته کشور در مازندران داده شده و وعده ای که داده اند آن اینکه هفته آینده این تجهیزات در اختیار این مرکز قرار می گیرد.

تامین تجهیزات نصب سی ان جی خودروها ظرف یک هفته آینده

مدیر و نماینده اتحادیه سوخت جایگزین و خدمات وابسته کشور در مازندران هم در این باره گفت که دست کم ۲۰ مرکز خدمات فنی مجاز سی ان جی در سطح استان فعال است و تاکنون بنا به درخواست مسئولان از این تعداد به ۲ مرکز به اندازه مورد نیاز مخازن سی ان جی و تجهیزات تحویل شده است.

عباس دهقان قادیکلائی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نکته مهم تر آنکه یکی از سیاست های کلان دولت نیز آن است تا بتواند سهم مورد نیاز تجهیزات سی ان جی هر استان را مشخص کنند که در پی این سیاست تمامی خودروهای تک سوز با نرخ تعرفه دولتی به دوگانه سوز تبدیل شوند.

وی گفت :‌ پس از بررسی های انجام شده قرار است حداکثر ظرف یک هفته آینده تمامی تجهیزات مورد نیاز برای گازسوز کردن خودروها در اختیار مراکز رسمی منطقه قرار گیرد.

مدیر و نماینده اتحادیه سوخت جایگزین و خدمات وابسته کشور در مازندران گفت : درپی انجام این اقدامات از مسئولان مراکز خدمات فنی مجاز سی ان جی هر شهرستانی نیز خواسته شده تا به تناسب تعداد متقاضیان تجهیزات مورد نیاز سی ان جی را به این اتحادیه اعلام کنند تا بتوانیم به شکل بهتری این تجهیزات را تهیه کنیم.

دهقان قادیکلائی از مردم استان مازندران خواست برای دوگانه سوز کردن خودروهای خود تحت هیچ شرایطی شتابزده عمل نکنند و بزودی این تجهیزات در اختیار مراکز مجاز قرار خواهد گرفت.         

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.