پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اعطای عنوان شهید و ایثارگر برای محیطبانان در حال پیگیری است

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، احمد رضا لاهیجان‌زاده عصر امروز در آئین گرامیداشت روز محیطبان که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات بی‌دریغ محیطبانان اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰ محیط بان در کشور برای صیانت از محیط زیست به شیوه مظلومانه‌ای به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه موضوع دریافت عنوان شهید و ایثارگر برای محیطبانان در حال پیگیری است، گفت: اگر تاکنون در این زمینه اقدامات موثری انجام نشد موضوعی است که به ضعف در قانون باز می‌گردد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب که بعد از ۶ سال در حوزه محیط زیست مورد توجه قرار نگرفت، تصریح کرد: دولت سیزدهم با جدیت در این زمینه وارد شده است و قصد دارد عقب افتادگی‌ها را با سیاست‌های ابلاغی جبران کند.

این مسؤول به خسارت‌های وارد شده به محیط زیست در کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت محیط زیست به مرحله هشدار و وضعیت قرمز رسید؛ حتی مواردی که دیگر به محیط زیست هم مطرح نبود پای مسائل اجتماعی و امنیتی هم به میان آمد.

لاهیجان‌راده موضوع آب را مهمترین چالش در کشور عنوان کرد و گفت: جنگل‌های زاگرس و هیرکانی، دریا و کوه‌ها مورد تجاوز قرار گرفته است؛ برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیر زمینی به صورت غیر مجاز مسائل زیست محیطی را به مخاطره انداخته است.

او با اشاره به اینکه سال ۱۳۵۴ نخستین قانون محیط زیست نوشته شد و به عنوان سازمان وابسته نتوانست به درستی کارهایش را انجام دهد، یادآور شد: در زمان طاغوت محیط زیست در حد یک ساختمان اداری فعالیت کرد و این فقر تاریخی همچنان ماند و نتوانست در کنار سازمان‌های دیگر در بخش حقوقی رشد نکرد و به امکانات مطلوب دست نیافت.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آموزش و فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: نسبت به مسائل محیط زیست باید برخورد خردمندانه داشته باشیم.

 

*گردشگری پرنده نگری

حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز ضمن گرامیداشت دهه کرامت، هفته محیط زیست و هفته جهادکشاورزی اظهار کرد: به محیط زیست درهمه دنیا به ویژه در جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفت و در قانون اساسی هم یک اصل به محیط زیست اختصاص داده شد.

او به تنوع زیست محیطی در مازندران اشاره کرد و گفت: فرهنگ و رسوم، موقعیت جغرافیایی، مسائل زیست محیطی و گونه‌های جانوری در مازندران تجمیع نمونه‌هایی از کشور است.

خیریان‌پور به ظرفیت‌های زیست محیطی در کنار چالش‌ها در این بخش اشاره کرد و افزود: در مازندران با تعرض به جنگل، انهار، ساحل، کوه و معضل زباله، پسماند و ترافیک مواجه هستیم.

او با تاکید براینکه در کنار اقتصاد، گردشگری و زندگی بومی باید مسائل زیست محیطی رعایت شود، تصریح کرد: توسعه گردشگری، اقتصاد، صنعت و کشاورزی لازم است اما مسائل زیست محیطی نباید نادیده گرفته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران پیوست زیست محیطی در همه فعالیت‌ها را تاکید استاندار مازندران عنوان کرد و یادآور شد: هیچکس منکر فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی نیست با توجه به شعار سال باید با مشارکت مردم  و استفاده از فناوری نوین به رشد همه جانبه توجه داشته باشیم.

این مسؤول توجه به صنعت گردشگری به ویژه در حوزه محیط زیست را ضروری دانست و گفت: در برخی از شهرها طرح پرنده‌نگری ظرفیت گردشگری است که به رونق اقتصادی کمک می‌کند، این طرح به صورت پایلوت در فریدونکنار اجرا شود.

 

عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز شعار هفته محیط زیست را برگرفته از شعار سال که از سوی رهبری مطرح شد دانست و گفت: شعار امسال هفته محیط زیست با عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه»نامگذاری شد.

او با اشاره به اینکه هفته محیط زیست برای نشان دادن تلاش‌های سبزپوشان کشور است، افزود: برنامه‌های هفته محیط زیست بر پایه آموزش، فرهنگ سازی و مشارکت مردم بوده که امسال۱۴۰ برنامه در استان اجرا شده است.

کاویان آموزش صیانت از محیط زیست را سرمایه‌گذاری برای نسل آینده جامعه دانست و تصریح کرد: امسال با آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای جهت تبیین و ترویج اهداف حفاظت از محیط زیست منعقد شد تا آموزش غیرمستقیم را برای دانش آموزان داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افتتاح ۲۰ پروژه به منظور کاهش آلاینده‌ها و پساب‌های مجتمع‌های تولیدی را از دیگر برنامه‌های اجرا شده در هفته محیط زیست عنوان کرد و گفت: برای استفاده درست از آب استقرار تصفیه خانه فاضلاب در واحدهای تولیدی و مجتمع‌های رفاهی و غیره ضروری است در این خصوص برخی از دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تولیدی با محیط زیست همکاری داشتند.

این مسؤول برگزاری نشست‌های تخصصی با سمن‌ها، دانشگاهیان و انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌ها، دیدار با ائمه جمعه و جماعات استان و شهرستان‌ها از برنامه‌های فرهنگی محیط زیست در ترویج فرهنگ صیانت از محیط زیست بوده است، یادآور شد: لازم است برخی از مشکلات زیست محیطی استان و مشارکت مردمی در رفع آن از تریبون ائمه جمعه و جماعات استفاده شود.

کاویان پاکسازی سواحل و معابر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به ویژه اطفای حریق با امکانات کم و موجود در استان را از دیگر برنامه‌های هفته محیطبان دانست و افزود: در سفر رئیس جمهوری به مازندران اعتبار خوبی برای خرید تجهیزات اطفای حریق در نظر گرفته شد که برای استان خوشایند است.

این مسؤول اصلاح برخی قوانین و مقررات در حوزه حفاظت زیست محیطی را از نمایندگان مجلس و تصمیم گیران کلان کشوری خواستار شد و گفت: جلسات تخصصی با دستگاه قضا به منظور اصلاح قوانین و مقررات درباره نحوه برخورد ما با طبیعت و موازی کاری‌ها در نظر گرفته شد.

کاویان با تاکید براینکه بحث نگاه توسعه‌ای در آمایش سرزمینی باید مسائل زیست محیطی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: وقتی اقتصاد در کنار محیط زیست قرار می گیرد چالش زیست محیطی ایجاد می‌شود؛ به طور مثال فرسایش خاک و آلودگی‌های آب در آمایش سرزمینی مطرح شد باید اهداف و پروژه‌ها با پیوست زیست محیطی باشد.

*توسعه با رعایت مسائل زیست محیطی

وی با اشاره به اینکه اقتصاد باید در گرو پایداری مسائل زیست محیطی باشد، یادآور شد: تلاش کردیم در برخی از پرونده‌ها با اطلاعات درست به استقرار صنایع کمک کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از ظرفیت بالا در بدنه کارشناسی اشاره کرد و گفت: حدود ۵۰ درصد محیط بانی استان مازندران خالی است.  مناطق کوهستانی و صعب‌العبور استان با یک محیطبان صیانت می‌شود. 

این مسؤول کمبود و نارسایی‌ها حوزه محیط زیست مازندران را در دریافت حقوق ناچیز محیطبانان و نبود امکانات و تجهیزات کافی برای اطفای حریق برشمرد و اظهار کرد: لازم است از محل اعتبارات استانی این نارسایی‌هایی که متعلق به چهار دهه گذشته است با چارت جدید قابل حل باشد.

 

به گزارش فارس، محیط زیست مازندران با۲۴۲ محیطبان صیانت می‌شود در این مراسم از ۵  محیطبان نمونه استانی و ۲۱  نمونه شهرستانی تجلیل شد همچنین با اهدا لباس و کارت محیط‌بانی به مراد محمدی قهرمان کشتی جهان به عنوان همیار محیطبان معرفی شد.

 

 /۸۶۰۰۶/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.