پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اصلاح سیستم بانکی به نفع تولید مطالبه مهم کارآفرینان از رئیس جمهور آینده/ سیستم بانکی عامل اصلی تعطیلی واحدها

0

خبرگزاری فارس مازندران _ سرویس اقتصادی|زری طاهری پرکوهی| می‌گویند در آستانه انتخابات پای دردودل‌ها بنشینید بهتر است، یعنی فرصت خوبی است تا مردم مشکلاتشان را بیان کنند، نامزدهای انتخاباتی هم بهتر می‌توانند اظهارنظر کنند، تولیدکنندگان و کارآفرین از اقشاری هستند که بیشترین مشکلات را طی هشت سال اخیر درک کردند.

از این رو خبرگزاری فارس طی مصاحبه‌ای به مصاحبه با تولیدکنندگان و کارآفرینان در عرصه‌های مختلف ترتیب داد، تا علاوه بر بیان مسائل و موانع بر سر راه تولید به بیان جزئیات کار طی چند سال اخیر پرداخته و به تشریح توقعات خود از دولت آینده بپردازند.

همانطور که می‌دانید تغییرات در نرخ ارز و دلار بیشترین تاثیر بر روی قیمت تولید و عرضه بنگاههای اقتصادی داشته تا جایی که بنگاه‌های خرد با توان اقتصادی پایین را از رده خارج کرده است و امروز تنها چرخ تولید بنگاه‌هایی می‌چرخد که از پشتوانه مادی خوبی برخودار هستند.

شرکت کیمیا سبز کاسپین ظروف یکبار مصرف گیاهی در شهرک صنعتی شهرستان جویبار یکی از واحدهای تولیدی است که در سال‌های اخیر روزهای سختی را پشت سر گذاشته و تنها به یک دلیل تاکنون توانست پا برجا بماند و آن هم تلاش خانوادگی است، چرا که این شرکت به‌ کمک خانواده اداره می‌شود، این خانواده دست به دست هم توانستند از پس مشکلات بربیایند ولی بر این باور هستند درهای پیشرفت و ارتقای تولید و کارآفرینی به‌رویشان بسته شده است.

وحید کیامیری ۳۸ ساله ساکن قائمشهر، مدیرعامل این شرکت می‌گوید؛ زمین شرکت در سال ۱۳۸۵ خریداری شد تا سال ۱۳۸۹ با همکاری خانواده‌ام؛ برادر، مادر و پدر به‌عنوان هیأت مدیره و برادر کوچک‌تر مدیر داخلی شروع به کار کردیم.

*استارت تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی  

وی اضافه می‌کند؛ این ظروف یکبار مصرف گیاهی بوده و قابلیت تجزیه‌پذیر در محیط را دارند، در آن زمان ایده‌ای نو بود، به همراه برادر بزرگم تازه با دستگاه پلیمر گیاهی نو آشنا شده و با پذیرفتن ریسک این کار را شروع کردیم که در شرایط مطلوب ۳۵ نفر  در کارخانه مشغول به‌کار بودند.

*بانک؛ عامل اصلی تعطیلی واحدها

کیامیری با بیان اینکه متاسفانه هر چه به جلو رفتیم وضع تغییر کرد تا جایی که الان حدود ۱۵ نفر کارگر داریم، ادامه می‌دهد؛ طبق چشم‌اندازی که برای شرکت تعریف کردیم قرار بود در بحث کارآفرینی پیشرفت کنیم ولی محقق نشد، نوسانات بازار و تورم بی‌تاثیر نبود، نقدینگی مشکل اصلی ما است، همچنین یکی از معضلات اصلی تمام تولیدکننده‌ها نرخ سود تسهیلاتی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شود، بانک عامل اصلی تعطیلی و ایجاد مشکلات در صنعت است، دریافت وام برای تولیدکنندگام همچون باتلاقی است که اگر وارد شویم خروجش با خدا است.

مدیرعامل این شرکت اضافه می‌کند؛ ببینید وام یک معمولی دریافت کنیم، با نرخ ۱۸ یا ۱۴ درصد! یک مبلغی را نگه می‌دارند در آخر واریز می‌کنند، دیرکردها جریمه دارد، معوقات سودهای مرکب روی همه این‌ها می‌آید، از نزول‌خور پول می‌گرفتیم صحیح نبود ولی بهتر بود، چرا که بانک‌ها رحم ندارند، متاسفانه ما تاکنون ۲ میلیارد و و ۲۰۰ میلیون تومان وام از بانک کشاورزی دریافت کردیم، این مبالغ به‌صورت قطره‌چکانی به‌شرط نگهداشت نصف مبلغ صورت می‌گرفت که بعدش با احتساب بدهی‌ها یک وام جدید با سود بالاتر ارائه می‌داد.

*شرکت دکان بقالی نیست

وی یادآور می‌شود؛ از اینها که بگذریم، برق کارخانه را روزی دو ساعت قطع می‌کنند انگار دکان بقالی است، قطعی برق بدون هماهنگی آسیب زیادی به دستگاه‌ها وارد می‌کند، کشوری که خودش منابع دارد و صادرکننده برق است چگونه در مملکت خودمان برق کم می‌آورد!! ما چرا باید در این وضعیت باشیم، منابع در حال هدررفت است و به نفع یک سری‌ها است.

کیامیری می‌گوید؛ در اثر فشارهای وارده متاسفانه مجبور شدیم کارگران را تعدیل کنیم که بعدش یک سری آسیب‌ها به جامعه تزریق می‌شود، مدیران حواس‌شان به این مسائل نیست، برخی مدیران ما بی‌تخصص هستند و افراد بی‌سواد و مطیع را زیر دست خودشان قرار می‌دهند این معضلات ریشه‌ای است به این سادگی حل نمی‌شود،  البته مدیران خوب داریم که بخشی از قوانین دست و پایشان را بسته است.

*کدام حمایت؟

مدیرعامل این شرکت در پاسخ به این سوال که حمایت دولت تدبیر و امید از تولیدکنندگان را چه اندازه موثر می‌دانید، اظهار می‌کند؛ کدام حمایت؟ بیایند بگویند فلان حمایت را از بخش تولید کردند، سودهای بانکی را که کم نکردند، نقدینگی که ندادند، پرداخت حق بیمه را به بیش از یک میلیون افزایش دادند، حال انرژی را هم که قطع می‌کنند زمان جنگ اوضاع اینطور نبود.

این تولیدکننده خاطرنشان می‌کند؛ محصولاتم به اروپا رفت تاییده گرفتم، ما می‌توانیم آنقدر قوی باشیم که به کشورهای قدرتمند دنیا خدمات بدهیم، مهم‌تر از آن قدرت اقتصادی برتر باشیم، شعار تولید در سال‌های سال حکمتی دارد، مردم پول و رفاه ندارند، من می‌خواهم به کشور و مردمم خدمات بدهم وگرنه خرید و فروش می‌کردم و سودم را به جیب می‌زدم.

*می‌توانم ۶۰ اشتغال مستقیم ایجاد کنم!

وی بیان می‌کند؛ می‌گوییم بانک‌ها بر اساس قانون بانک مرکزی بیایند حساب و کتاب کنند، مواد اولیه ۴ هزار تومانی در طول سال اخیر به ۲۴ هزار تومان رسیده! جالب این است که من خودم می‌توانم مواد اولیه را تولید کنم منتها نیازمند اضافه کردن دستگاه هستم تا در مدت دو ماه با ۱۰ میلیارد تومان ۶۰ اشتغال مستقیم ایجاد کنم که این مبلغ پول ماشین یک آقازاده است.

کیامیری تاکید می‌کند؛ مدیر مجموعه اگر مسؤولیت قبول کرد باید حواسش باشد، شرکت ما جزو اولین‌ها در کشور بوده، خودم به‌عنوان کارآفرین برتر انتخاب شدم، ما مملکت خودمان را دوست داریم اگر بخواهیم به خارج از کشور برویم چه کسی به داد مملکت برسد! من زمان خدمت سربازی جانباز شدم نرفتم مراجعه کنم حمایت بگیرم گفتم زمان خدمت وظیفه من بود، ما آماده خدمت هستیم، در مقابل چیزی به‌دست نیاوردیم.

مدیرعامل  این شرکت ادامه می‌دهد؛ من کشورم را دوست دارم برای شهدا احترام قائل هستم دلم می‌سوزد می‌خواهم کشورم و مردمم حال خوبی داشته باشند، برایم مهم است، این معضلات باید حل شود، البته رئیس جمهور آینده شرایط بسیاری سختی را پیش رو دارد و برنامه‌ریزی بلند مدت لازم دارد، امیدواریم اصلاحات انجام شود افراد سالم بیایند در دنیا موفق باشیم به‌شرطی که خودمان بخواهیم.

*کارآفرینان و کمبود شدید نقدینگی و نبود سرمایه در گردش

در ادامه با توجه به سخنان این کارآفرین به سراغ عباس رویان رئیس خانه کارآفرینان مازندران می‌رویم و از او می‌خواهیم از مشکلات تولیدکنندگان و کارآفرینان برایمان صحبت کند، می‌گوید؛ فقدان تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی جامع تولید مطابق آمایش سرزمینی، کمبود شدید نقدینگی و نبود سرمایه در گردش، نگرانی و ناامیدی از آینده اقتصاد و بازار از جمله مهمترین دغدغه‌های تولیدکنندگان است.

وی اضافه می‌کند؛ همچنین تضاد و تناقض در قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، نبود ضمانت اجرایی و نظارت کافی بر قوانین و مقررات، بی‌ثباتی در روابط با کشورهای خارجی، تحریم‌های شکننده و قفل‌کننده، بی‌ارزش شدن پول ملی، نرخ تورم بالا، بی‌نظمی در قیمت‌های مواد اولیه و ماشین‌آلات و بالابودن نرخ ارزهای خارجی به‌ویژه ارز بین المللی دلار از جمله دیگر مشکلات است.

آقای رویان تاکید می‌کند؛ نباید از قاچاق سازمان‌یافته، رانت و فساد ادرای و اقتصادی، نبود واحد و رایزنان جهت تسهیل ارتباطات اقتصادی و تجارت خارجی در کشورهای جهان، رکود در ساخت و ساز، قطع مکرر برق و گاز، اشباع بازار داخلی و عدم تعهد مدیران ادارات و سازمان‌ها به وظایف سازمانی غافل شد.

*دخالت بیش از حد و غیرمنطقی دولت در حوزه تولید

رئیس خانه کارآفرینان مازندران بیان می‌کند؛ اکثر تولیدکنندگانی که با مراجعه می‌کنند از مشکلاتی همچون؛ عدم سرمایه‌گذاری خارجی، کمبود نیروی ساده یا همان کارگر، فرسودگی ماشین‌آلات و خطوط تولید، فقدان شرکت‌های قوی فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری، محدود و اندک بودن شرکت‌های بازاریابی حرفه‌ای در حد جهانی، جرائم بالای بانکی و بیمه‌ای و مالیاتی، پایین بودن بهره‌وری، غیر رقابتی بودن تولید، دخالت بیش از حد و غیرمنطقی دولت در حوزه تولید و عدم تناسب سود سایر بازارها با سود تولید برخوردار هستند.

این مسؤول همچنین به فقدان ارتباط سیستماتیک و هدف‌مند مابین ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ستاد اقتصاد مقاومتی دستگاه قضایی اشاره کرده و می‌گوید؛ پایین بودن تیراژ محصول کارگاه‌ها و کارخانجات و عملکرد ناصحیح و غیرعلمی سیستم پولی و مالی از جمله بانک‌ها از مسائل دیگر پیش روی تولیدکنندگان است.

وی با اشاره به انتظارات کارآفرینان از رئیس جمهور آینده در حوزه تولید تصریح می‌کند؛ اصلاح اساسی سیستم بانکی به‌نفع تولید، تخصیص بودجه لازم جهت تامین نقدینگی تولید، ایجاد دفاتر رابط اقتصادی در کشورهای جهان، رفع تحریم‌ها، توجه جدی به ترابری و حمل و نقل هوایی و حمایت از تشکیل تعاونی‌های تخصصی بازرگانی با عضویت فارغ‌التحصیلان رشته‌های اقتصاد و بازرگانی از جمله مطالبات مطرح شده کارآفرینان است.

آقای رویان می‌گوید؛ واگذاری گسترده امور غیرحاکمیتی حوزه تولید به تشکل‌های صنفی و تخصصی، تشکیل پلیس اقتصادی به‌خصوص جهت جلوگیری از قاچاق کالا و ارز، تشکیل شورای حل اختلاف استانی و دادگاه‌های اقتصادی  تجاری در مراکز استان‌ها، مراکز مهم اقتصادی با قضات حرفه‌ای و تعریف و برقراری هوشمند و هدف‌مند ستاد تسهیل و ستاد اقتصاد مقاومتی از دیگر انتظارت است.

*از کارآفرینان حمایت کنید

رئیس خانه کارآفرینان مازندران تاکید می‌کند؛ ایجاد زیرساخت‌های لازم شهرک‌ها و نواحی صنعتی، سازماندهی و اصلاح ساختار نظام بازار داخلی، افزایش بودجه پروژه‌های عمرانی، جلوگیری جدی از رانت و فساد در واگذاری‌ها با فعال‌تر‌‌‌ کردن و اصلاح  واحد حراست و بازرسی سازمان‌ها و سازمان بازرسی استان‌ها، سرعت در ایجاد ظرفیت جدید تولید برق، تامین گاز مورد نیاز تولید، حمایت و برنامه‌ریزی و ایجاد سامانه‌ای جهت رفع نیازمندی‌ها و پر کردن خلاهای تولید به کمک سایر کارخانه‌ها از مواردی است که می‌تواند کمک شایانی به کارآفرینان کند.

متاسفانه مشکلات پیش پای تولید به‌جای کم شدن در حال افزایش است و این موضوعات برای فعالیت‌های واحدهای اقتصادی ایجاد نگرانی کرده است، تا جایی که صدایشان درآمده! شاید به تعطیلی فکر می‌کنند.

به گزارش فارس؛ بیشتر تولیدکنندگان و به‌خصوص این جوان فعال به دولت آینده و اقداماتش امیدوار هستند و می‌خواهند در مسیر افزایش تولید و کارآفرینی گام بردارند، امید آنکه رئیس جمهور آینده پای ثابت حل مشکلات واحدهای تولیدی کشور باشد.

 /۸۶۰۴۸/ج

 


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.