پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استمرار روند صعودی کرونا در بابل خدمات درمانی را مختل می‌کند

0

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، دکتر مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل طی گفت‌وگویی با بیان اینکه روزهای بسیار سختی را پشت سر می‌گذاریم، اظهار کرد: همچنان بستری بیماران کرونایی در بابل رو به افزایش است و روزهای سختی هم برای پرسنل بهداشتی و هم پرسنل درمانی را شاهد هستیم.

وی گفت: هنوز تالارها فعال و تجمعات برقرار است، عادی‌انگاری‌ها به حدی بالا است که حتی اگر تالارها هم بسته شوند برخی از مردم با رعایت نکردن پروتکل‌ها، عروسی‌ها را در منازل و باغ‌ها برگزار می‌کنند.

جوانیان افزود: در تمام دنیا ثابت شده که فقط وزارت بهداشت در کاهش ابتلای افراد جامعه به بیماری کرونا نقش ندارد، بلکه تمام ارگان‌های مرتبط همکاری دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: در حال حاضر بستری بیماران کرونایی در بابل بسیار بیشتر از موج‌های قبلی است، هم اکنون بیش از یک هزار نفر در بیمارستان‌های بابل بستری هستند و این وضعیت نسبت به چهار موج گذشته و موج اول کرونا در اسفند ۱۳۹۸ که حداکثر بستری به ۴۲۰ نفر رسیده بود و بعد از آن روند کاهشی به خود گرفت، بسیار نگران‌کننده‌تر و وخیم‌تر است.

این مسؤول گفت: فعلا توانستیم بستری سرپایی را راه‌اندازی کنیم تا بر این اساس کمی تاب‌آوری سیستم را افزایش دهیم، افزایش ظرفیت پذیرش سرپایی باعث شد که ما در حال حاضر بتوانیم خدمات بهتری را ارائه کرده و پیش از این که بیمار به مرحله خطرناک برسد درمان‌ها را آغاز کنیم.

وی بیان کرد: هنوز هم افرادی هستند که در اداره، اصناف و جامعه از ماسک استفاده نمی‌کنند. یا افرادی که با آگاهی از ابتلا به کرونا از قرنطینه خارج می‌شوند. باید این موارد از سوی مسئولان ادارات و نیز مردم با شماره تماس ۱۹۰ یا اطلاع دادن به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی شهر گزارش شود تا از سوی همکاران بهداشتی مورد پیگیری قرار گیرد.

جوانیان با بیان اینکه مردم اگر کار فوری ندارند به هیچ عنوان به مراکز درمانی مراجعه نکنند، تاکید کرد: برخی افراد بدون اینکه وضعیت‌شان اورژانسی باشد به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، توصیه می‌شود در چنین شرایطی اگر شرایط اورژانسی ندارند هرگز به مراکزی مانند دندانپزشکی مراجعه نکنند.

*تزریق ۱۲۸ هزار دوز واکسن در بابل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره روند واکسیناسیون کرونا در این شهرستان گفت: تاکنون حدود ۱۲۸ هزار دور واکسن در بابل تزریق شده است و روزانه ۶ هزار نفر در بابل واکسن دریافت می‌کنند.

این مسؤول درباره واکسن‌های موجود در کشور اظهار کرد: واکسن‌های موجود در کشور نوترکیب هستند. آسترازانکا تولید کره جنوبی است و طی روزهای اخیر نمونه ژاپنی آن هم وارد کشور شد، سینوفارم توسط چین تولید شده و برکت نیز از تولیدات داخلی است. واکسن پاستور که مشترک کوبا و ایران است نیز با پلتفرمی جدید ساخته شده و نظیر آن در دنیا وجود ندارد.

وی درباره میزان اثر بخشی واکسن‌ها نیز گفت: سینوفارم ۵۰ تا ۷۰ درصد در کشورهای مختلف، آسترازنکا ۷۰ درصد و برای واکسن پاستور یا کوبا پاستور با دو دز ۷۴ درصد و با دز سوم ۹۲ درصد اثربخشی مطرح شده است.

جوانیان افزود: از نظر اثربخشی دو معیار برای واکسن در نظر می‌گیریم. نخست جلوگیری از ابتلا و دوم این که در صورت ابتلا از تشدید بیماری و مرگ جلوگیری کند. در حال حاضر با سوش دلتا و یک سوش واکسن‌گریز مواجه هستیم. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، تصریح کرد: وقتی می‌گوییم واکسنی ۷۰ درصد اثر بخشی دارد یعنی ۷۰ درصد جلوی ابتلا به بیماری را می‌گیرد و ۳۰ درصد هم ممکن است افراد بیمار شوند، خوشبختانه تا کنون در بیشتر موارد افرادی که واکسن‌های پاستور، اسپوتنیک و آسترازانکا را تزریق کردند مرگ نداشتیم، یکی از دلایل کاهش مرگ و میر نسبت به آمار بستری‌شدگان نیز واکسیناسیون است.

این مسؤول با بیان اینکه علاوه بر گروه‌های سنی هدف طبق اولویت‌بندی، در حال حاضر فرهنگیان، خبرنگاران، اساتید دانشگاه و رانندگان تاکسی در مرحله تزریق واکسن قرار دارند؛ گفت: هم اکنون واکسن سینوفارم در حال تزریق است و منتظر واکسن‌های دیگر هستیم تا دوز دوم را تزریق کنیم. از مردم نیز می‌خواهیم که منتظر پیامک مراکز درمانی باشند و به این مراکز مراجعه نکنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر شخصی دوز اول واکسن آسترازنکا را تزریق کرد، توصیه این است که برای دوز دوم هم همین واکسن بزنند، اما مطالعاتی شده که نشان می‌دهد اگر کسی دو دز اول را فایزر تزریق کرد در دوز سوم آسترازانکا را استفاده کند، سطح ایمنی بالاتری خواهد داشت، البته هنوز از نظر علمی نمی‌توان چنین موضوعی را توصیه کرد.

جوانیان درباره نیروهای بهداشتی و درمانی گفت: بیمارستان‌های بابل نیاز مبرم به نیروهای امدادی اعم از پرستار و ماما دارد، همچنین از نیکوکاران می‌خواهیم مانند گذشته به کمک دانشگاه علوم پزشکی بشتابند.

 /۸۶۰۴۸/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.