پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استقبال از محرم با آئین قلک‌شکنی در قائمشهر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، قلک شکنی از آئین های ویژه ماه محرم الحرام است که همه ساله همزمان با آغاز این ماه در برخی از شهرهای استان مازندران برپا می شود و محبان سالار شهیدان با اهدای نذورات خود در این مراسم شرکت می کنند .

این مراسم با پهن کردن پارچه سبز در وسط حسینیه و چیدن قلک ها و نشستن افراد دور تا دور این پارچه شروع می شود. در این مراسم ابتدا دو قلک سفالی توسط پیرغلام شکسته شده و وجوه داخل آن که از نذروات شهروندان است بیرون آورده می شود و سپس عزاداران حسینی بقیه قلک های جمع آوری شده که بیشترشان پلاستیکی است باز می کنند.

نذورات جمع آوری شده از این قلک ها توسط متولیان امر شمارش و مبلغ آن اعلام می شود.طبق این آئین سنتی کمک های مردمی برای امورات جاری حسینیه در ماه محرم و همچنین تهیه شام برای شب هفتم هزینه می شود.

مسئول هیات امنای حسینیه بربری محله قائمشهر در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: امسال سیزدهمین سالی است که آئین قلک شکنی در این حسینیه برگزار می شود و همانند سال های گذشته ، امشب هم مراسم با حضور پیرغلامان ، عزاداران حسینی و مداحان برگزار شده است.

سید حسن حسینی افزود: امشب عزادارانی که قلک را در ماه محرم سال پیش دریافت و با وجوهات نذورات خود پر کردند، به مراسم آورده اند و تحویل داده اند و مبلغ جمع شده هم طبق نیت نذر کنندگان در درجه اول صرف شام دهی به عزاداران حسینی در شب هفتم ماه محرم می شود.

وی با اعلام این که پارسال ۱۰۴ میلیون ریال نذورات از قلک های تحویلی جمع آوری شده بود، گفت: در مجموع سال گذشته ۴۱۰ ریال از محل نذورات قلک ها ، صندوق و مشارکت مردمی جمع آوری و برای عزاداری شب های محرم هزینه شده بود.

عضو هیات امنای حسینیه بربری محله قائمشهر توضیح داد: شب هفتم ماه محرم همایش حضرت روقیه (س) با عنوان ” دختران آفتاب ” در حسینیه بربری محله برگزار می شود و عزاداران حسینی دسته روی می کنند و علم حضرت عباس (ع) وارد حسینسه می شود ، عزادارن هم زیر این علم گوسفند قربانی می کنند به طوری که در سال گذشته ۲۹ راس گوسفند قربانی شد.

وی با اعلام این که یکی از برنامه های شب هفتم اهدای جوایز به دخترانی است که نام روقیه دارند، گفت : در سال های پیش به ۳ نفر از دخترانی که اسم روقیه را داشتند با قید قرعه به هر فرد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان وجه نقد اهداء شد اما سال گذشته به پنج نفر با قید قرعه سکه هدیه دادیم.

حسینیه بربری محله قائمشهر بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد.

/۱۶۵۴۷۳۳۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.