پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استفاده بهینه از فرصت‌ها برای جهش تولید/ طرح موفق پرورش بز آلپاین در زیراب

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

  خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| فعالیت‌های اقتصادی در قالب صنعتی، کشاورزی، دامداری، خدماتی و گردشگری همواره دارای فراز و نشیب‌هایی است که آینده‌نگری مناسب برای تقویت تهیه و تولید و بازار مصرف و استفاده از روش‌‌های نوین در فعالیت‌ها بر سود‌دهی و افزایش اشتغال کمک می‌کند.

پویایی دامداری به دلیل ارتباط با موجودات زنده‌ و نگهداری و پرورش مناسب برای شیر، گوشت یا سایر فراورده‌های دامی آن دارای حساسیت‌ها و ظرایف ویژه‌ای است.

پرورش بز آلپاین با مشورت از فوق تخصص ژنتیک و اصلاح نژاد باعث شد تا طرح پرورش بز آلپاین ارسلان نجاتی در روستای جوارم بخش زیراب شهرستان سوادکوه به عنوان یکی از طرح‌های جهش تولید مورد توجه باشد.

*استحصال ۸ برابری شیر بز الپاین نسبت به بز معمولی

وی در گفت‌وگو با فارس توضیح می‌دهد؛ در ابتدا ۲۰۰ رأس بز بومی خریداری و تلقیح مصنوعی انجام شد و تجربه دام پزشکان برای نشخوارکنندگان کوچک، کم بود من هم که تجربه‌ای در این زمینه نداشتم در گام اول حدود ۸۰ درصد دام را از دست دادم ولی ناامید نشدم و با کسب تجربه، واکسیناسیون و استفاده از دستاوردهای علمی شاهد کاهش تلفات شدیم.

نجاتی از واقعه‌ای تعریف کرد که در یکی از روستاهای دامغان فردی با بیماری روماتیسم، قدرت کار را از دست داد و با کمک کمیته امداد، دو بز خریداری کرد که پس از یک سال به ۳۰ بز افزایش یافت و این فعالیت باعث انگیزه برای فعالیت شد.

این پرورش‌دهنده با اشاره به اینکه پرورش بز شیری آلپاین با آب و هوای شهرستان سوادکوه سازگار است و با پیشنهاد، مشورت و همکاری برادرش دکتر اردشیر نجاتی فعالیت خود را ارتقا داد، ادامه می‌دهد؛ اسپرم‌های اول را برادرم انتخاب کردند و بز بومی برای ۱۰ ماه حدود ۱۲۰ کیلو شیردهی دارد ولی شیر بز الپاین برای ۱۰ ماه حدود ۸۰۰ کیلو شیر استحصال شد.

وی با بیان اینکه دو‌قلو‌زایی مناسب داریم و در بهار ۲۵ رأس دو‌قلو‌زایی داشتیم و برای تابستان هم ۲۰ راس زایش بز داریم، اضافه می‌کند؛ برای توسعه در شهرستان و ارایه مشاوره و نظر، اعلام آمادگی می‌کنیم و بز بر خلاف سایر حیوانات اهلی، حیوان قانعی است و فضای کمتری را اشغال می‌کند و علف‌های مرز زمین‌های شالی را هم می‌توانیم برای تغذیه بز‌ها استفاده کنیم و بز آلپاین بیشتر از گاو بومی، شیر‌ می‌دهد.

 مدیر طرح پرورش بز آلپاین جوارم سوادکوه با اشاره به اینکه مدیریت بز نسبت به سایر حیوانات، آسان‌تر است و از شیر بز هم فراورده‌هایی مانند کره و پنیر استحصال می‌کنیم از استحصال روزانه حدود ۱۵۰ لیتر شیر خبر می‌دهد.

 

نجاتی از خریداری محصولات لبنی بز آلپاین توسط چند فروشگاه خبر می‌دهد و با بیان اینکه شیر بز دارای ارزش غذایی است و افراد کمتری به آن حساسیت دارند، خاطر نشان می‌کند؛ بزغاله را هم برای استفاده از اسپرم پرورش می‌دهیم و پیگیر پرورش نژاد گوشتی هستم.

وی از اشتغال‌زایی مستقیم برای ۴ نفر در طرح پرورش بز آلپاین جوارم سوادکوه خبر داد و با بیان اینکه ارزش بزهای ما بر طبق ارزش ژنتیک است، می‌گوید: تلقیح مصنوعی هم انجام می‌دهیم و بز معمولی حدود ۷۰۰ سیسی شیر می‌دهد و دخترش پس از تلقیح تا ۵ کیلو شیر می‌دهد.

نجاتی از آموزش فعالیت‌های مرتبط با افزایش بهره‌وری از بز و تلقیح مصنوعی بز‌ها برای علاقمندان فعالیت در این حوزه نیز خبر می‌دهد و تاکید می‌کند؛ استحصال ۸ برابری شیر بز الپاین نسبت به بز معمولی بیانگر استفاده بهینه از فرصت‌ها برای جهش تولید است.

*بزغاله‌های مینیاتوری

بازدید از مراحل فعالیت پرورش بز آلپاین و آشنایی با نحوه خوراک‌دهی، شیر‌دوشی مدرن، شیردهی به بزغاله‌ها، نحوه مراقبت و پرورش بز‌ها و نحوه ذخیره‌سازی اسپرم در دمای پایین نیز با توضیحات کارشناسانه همراه بود.

تمیزی مکان پرورش و بزغاله‌هایی که به تعبیر یکی از همکاران به صورت مینیاتوری رخ‌نمایی می‌کردند از بخش‌های جالب این گزارش بود و در پایان پنیر بز آلپاین به صورت هدیه به ما داده شد که مصرف این فراورده لذیذ را به همگان پیشنهاد می‌کنیم.

* استفاده بهینه از فرصت‌ها برای جهش تولید

به گزارش فارس؛ استفاده بهینه از فرصت‌های موجود اقتصادی با بهره‌مندی از روش‌های نوین که کمیت و کیفیت را افزایش دهد در دست‌یابی به اهداف جهش تولید نقش اساسی دارد و ضرر و زیان اولیه پرورش بز آلپاین جوارم سوادکوه و احیای فعالیت و رفع اشتباهات به نتایج خوشایند اقتصادی و مالی منجر شد که می‌تواند مشاوره‌دهنده و همیار علاقمندان فراوان دیگری شوند که در استان مازندران در حال فعالیت هستند ولی بازدهی اندکی به دلیل استفاده از روش‌های سنتی و کم‌بازده دارند.

 /۸۶۰۱۵/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.