پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استفاده از ظرفیت سواحل مازندران برای جذب توریست و گردشگر

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ مهدی رضی| گردشگری یکی صنایع بزرگ در جهان است. گردشگری ورزشی نیز بخشی از گردشگری به‌شمار می‌آید که از تلفیق ورزش و گردشگری به‌ وجود آمده است و با سرعت بالایی در حال رشد و تبدیل شدن به صنعتی بزرگ و مستقل است. یکی از عواملی که بر توسعه گردشگری ورزشی کشور اثرگذار است منابع طبیعی آن منطقه است.

استان مازندران سرزمین ما «ایران» با داشتن فرهنگ کهن و پایدار متشکل از اقوام بسیار و تنوع اقلیمی و برخورداری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، از هر نظر برای جذب توریست آماده است.

در این میان، استان‌های شمالی که در حاشیه دریای کاسپین (خزر) واقع شده‌اند به دلایلی همانند طبیعت بی‌نظیر جنگلی، کوهستانی و جلگه‌ای در سطح ملی و جهانی شناخته شده است.

آنچه را که دست‌اندرکاران مدیریت شهرهای ساحلی جهان با ارائه طرح‌ها و ایده‌های مختلف به دنبال آن هستند، بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌های متناسب با هدف استفاده بهینه از سواحل در راستای جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم است.

در عرصه جهانی برای گردشگری اشکال مختلفی تعریف شده است که در زیرمجموعه‌های آن گردشگری مذهبی، تفریحی، نظامی و فضایی، سیاسی، بازرگانی، طبیعت گردی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و علمی، درمانی و ورزشی قرار دارد. آنچه را که امروز جای خالی آن در سواحل شمال کشور بیش از همه اشکال گردشگری محسوس است «توریسم ورزشی» و یا همان «گردشگری ورزشی» است.

توریسم ورزشی، نوع سفری است که به دلایل غیرتجاری به صورت رسمی و غیررسمی و بر پایه تفریح و تماشای یک و یا چند رشته ورزشی و تشویق ورزشکاران حاضر در یک رویداد به صورت کوتاه مدت تعریف شده که در داخل یا خارج از کشورها صورت می‌گیرد. در همین راستا در برخی از استان‌های شمالی، اقداماتی انجام شده است ولی آنچنان که باید و شاید نتوانستیم این مسیر را به درآمدزایی و اشتغال پایدار ساحل‌نشینان هدایت کنیم.

در استان مازندران شهرهای ساحلی بسیاری از شرق تا غرب واقع شده‌اند و هر کدام دارای ویژگی‌های بالقوه و قهرمانان ورزشی سرشناسی هستند که باید بگوئیم علاوه بر سواحل غرب استان که دارای زیرساخت‌هایی در برخی از رشته‌ها است، اندک امکاناتی در تعداد معدودی از شهرها ایجاد شده است که به هیچ عنوان کافی نیست.

به همین بهانه به گفت‌وگو با یکی از دختران قهرمان رشته‌ای رفته تیم که رشته‌اش ارتباط مستقیم با جذب گردشگر دارد. در ساحل دریای کاسپین (خزر) پای درددل «ترانه کامیاب» قهرمان کانوپولو نشستیم.

«ترانه کامیاب» ملی‌پوش تیم ملی کانوپولو، ۲۸ سال دارد و از ۱۴ سالگی این ورزش را شروع کرده است.

با وجود جوانی،کاملا پخته و باتجربه صحبت می‌کند و دغدغه‌اش استفاده درست و با برنامه از ساحل و دریا این سرمایه بزرگ استان ساحلی است.

وی لابه‌لای صحبت‌هایش از خودش و افتخاراتش صحبت کرد و گفت: تا الان توانستم مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و چندین مدال قهرمانی آسیا را کسب کنم و در مسابقات جهانی به همراه تیم ملی، جایگاه هشتم را کسب کرده‌ایم.

ملی پوش کانوپولو می‌گوید؛ یکی از علایقش همیشه وقت گذراندن در آب بوده! و اینکه چرا این رشته را انتخاب کرده و پاسخ داد؛ این رشته را انتخاب کردم چون به من یاد می‌داد چطور زندگی آبی را یاد بگیرم و چطور خودم را رها کنم و از طبیعت لذت ببرم.

پاسخ جالبی از این دختر قهرمان شنیدم و آن هم این بود که گفت: همیشه دنبال چیزی بودم که درصد کمتر مردم آن را انجامش می‌دهنداین دنیا را شکر می‌کنم که توانستیم با آب ارتباط خاصی بگیرم و در یکی از رشته‌های آبی جزو افراد موفق باشم.

وی از اوضاع سخت تمرینی برای بانوان در رشته‌های آبی گفت و عنوان کرد: شرایط تمرین در شهرستان‌ها آنطور که باید نیست! ما پیست تمرینی خوبی در تهران داریم و سال‌ها ازش استفاده کردیم. ولی مازندران از این امکانات بی‌بهره هستیم.

ترانه کامیاب معتقد است که اگر به امکانات ورزشی استان رسیدگی نشود، ورزشکاران و قهرمانان این استان در استان‌های دیگر حضور پیدا خواهند کرد، مازندران قهرمانان زیادی را با کمترین امکانات پرورش داده است.

وی نبود امکانات را دلیل بر قانع شدن ورزشکاران به مدال‌های پیش پا افتاده عنوان کرد و ادامه داد: ورزشکاری که باید به المپیک و کسب مدال فکر کند، مجبور می‌شود به قهرمانی آسیا راضی شود و از زندگی قهرمانی‌اش دست بکشد! باز هم من این دنیا را شکر می‌کنم که توانستیم این لباس مقدس تیم ملی را به تن کنم و دل خودم و همه هموطنان عزیزم را شاد کنم.

به گزارش فارس، ساحل مازندران علاوه بر دروس ورزشکاران و قهرمان بسیار، می‌تواند موقعیتی عالی برای جذب توریست ورزشی باشد به شرطی که امکانات لازم برای جذب گردشگر در سواحل استان مازندران فراهم شود.

هیچ فرقی بین ساحل مازندران و ساحل جزیره کیش وجود ندارد! اما تجهیزات امکانات آنها کجا و تجهیزات و امکانات مازندران کجا! کافیست کمی توجه بیشتر صورت گیرد تا ساحل مازندران از این حالت پر از زباله به منطقه ای برای درآمدزایی و اشتغال‌زایی تبدیل شود، فقط باید بخواهیم و بخواهند تا بتوانند بسازند! قدر این نعمت خدایی را بدانیم.

پایان پیام /۸۶۰۵۹/م

 


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.