پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استراتژی درستی در حوزه آب وجود ندارد

0

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: متاسفانه استراتژی درستی در حوزه آب وجود ندارد و در حالی که بسیاری از مسئولان از علل مشکلات آگاه هستند و هفت دهه وارد حوزه کلان مدیریت آب شده‌ایم، اما هیچ اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، علی اصغرفیروزجاییان در نخستین همایش راهبردهای مدیریت منابع آب در ساری اظهار کرد: با توجه به این که  آب از اهمیت زیادی برخوردار است باید از این همایش ها بیشتر برگزار شود. مسئولان نقش تعیین کننده‌ای در حوزه آب دارند. محیط زیست و برخی دیگر از مسئولان که نقش حق به جانب به خود می گیرند از مهم ترین عوامل ایجاد چالش در منابع آبی هستند.

وی با اشاره به این که آب یک موضوع جهانی است، گفت: حدود 40 درصد از جمعیت دنیا به صورت مشترک از آب برخوردار و 5 درصد از جمعیت دنیا  که در خاورمیانه حضور دارند از یک درصد آب جهان برخوردار هستند. تغییرات آب و هوایی در یک کشور می‌تواند در دیگر کشورها تاثیرگذار باشد. بخش مهمی از جغرافیای ایران به لحاظ آب و هوایی خشک و نیمه خشک است و کمبود آب موجب تبدیل شدن امری زیستی به یک امر تنش زا شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان این که در زمینه آب هیچ گفتمانی وجود ندارد، اظهار کرد: در حالی که بسیاری از مسئولان از قوانین بازدارنده سخن به میان می‌آورند، اما مخاطبان بسیاری از این سخنان، خود این مسئولان هستند؛ بحران آب برای بسیاری افراد عادی شده است.

وی گفت: آب یکی از موضوعاتی است که جامعه باید بپذیرد تا آن را اجرا کند، بنابراین حکمرانی منابع آبی بین بخشی است و سیاست، فرهنگ، اقتصاد و جامعه نیز باید در کنار آن قرار بگیرد. احساسی کردن بحث های علمی یکی از شگردهایی است که می خواهیم از زیر بار مسئولیت فرار کنیم. در دیپلماسی آب نیز که ادعا می کنیم مهارت داریم باید پرسید کجا موفق شدیم؛حتی در افغانستان نیز نتوانستیم موثر باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد:برای حفظ زمین، خاک، هوا، آب و طبیعت همواره نگاه در داخل از بالا به پائین بود اما حتی به کم ترین میزان ممکن نتوانستند کشاورزی را به روز ترویج کنند.

وی یادآور شد: در حوزه آب در سطح سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی، اجزای حکمرانی مشخص است. با کارهایی که دولت ها انجام دادند تمرکز منابع آبی کشور بهم خورده است و آب در سطح کشور برابر توزیع نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت کشاورزی نتوانستیم اقتصاد جایگزین ایجاد کنیم، چرا نمی‌شود در مرکز ایران بوم گردی کشاورزی و گردشگری و حتی در مازندران این مراکز را راه بیندازیم؟

عضو هئیت علمی دانشگاه مازندران افزود: در حال حاضر برای دولت، آب اولویت نیست، اقتصاد به شدت آب محور و توسعه نامتوازن شده است.

وی یادآور شد: حوضه آبریز ایران در حال حاضر به هم خورده است و به زودی با کاهش باران در این 6 حوضه آبریز، دولت مجبور به دخالت می شود و حالت تقابلی پیدا می کند.

فیروزجاییان با اشاره به این که به حوزه آب در حال حاضر در کشور محلی نگری ایجاد شده است، تصریح کرد:باید جرم انگاری زیست محیطی در کشور اتفاق بیفتد و با متخلفان برخورد کنیم. تاکید بر رویکرد پائین به بالا یکی از نکات مهم در رفع مشکلات حکمرانی آب بوده و باید به سوی حکمرانی پایدار آب برویم.

عضو هئیت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به این که باید دیپلماسی آب جدی گرفته شود خاطرنشان کرد:در حوزه اقتصاد و سیاست، با تغییر الگوهای توسعه آب بر و غیر آب بر و گفتمان تعاملی و انطباقی آب  می توان بحران را کاهش داد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.