پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

استاندار مازندران: نباید به بهانه‌های واهی جلوی احداث سد گرفته شود

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، اظهار کرد: موضوع آب موضوع استراتژیک و بااهمیتی است که نقش آن در دنیای امروز انکارناپذیر است. 

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مقابله با بحران آب، حفاظت بهینه از منابع آبی است، افزود: استان مازندران باوجود برخورداری از بارش نسبی و منابع اب زیرزمینی متاسفانه با بحران آب مواجه است. 

استاندار مازندران بیان کرد: مصرف آب به شکل بی‌رویه در مازندران هم در بخش شرب و هم در بخش کشاورزی روبرو هستیم که باید از تکنولوژی در این راستا برخوردار شویم؛ درحالی‌که داریم از سنت‌های گذشته حرکت می‌کنیم. 

حسینی‌پور با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت تکنولوژی آب عقب است، بیان کرد: به نظر می‌رسد مصرف بی‌رویه و خارج از عرف معمول در این استان حاکم شد و کم‌آبی در استان حکایت از این دارد نتوانستیم این مهم را کنترل کنیم و در این حوزه دچار بحران شدیم.

وی با نگرانی از کاهش میانگین بارش، اظهار کرد: در حوزه آب درست است مازندران از رتبه خوبی برخوردار است ولی اینکه با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم که نشانگر این است ما مشکل کم‌آبی نداریم بلکه مشکل سوءمدیریت آب داریم. 

استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت مدیریت در حوزه آب، خاطرنشان کرد: آگاهی‌بخشی در بخش مصرف آب و همچنین اصلاح مصرف آب ضرورت دارد که باید از برنامه‌های قطعی دستگاه‌های مختلف باشد که به نظر می‌رسد در حوزه مصرف به‌خوبی ورود پیدا نکردیم. 

حسینی‌پور یادآور شد: همانگونه که در حوزه جمع‌آوری آب سطحی مدیریت مشخصی داریم مدیریت مصرف هم مدیریت مشخصی دارد که مستلزم فرهنگ‌سازی است. 

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در صنعت، کشاورزی و خدمات باید به دقت آنالیز شود، اضافه کرد: از اصلی‌ترین برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۲ حفاظت از منابع آبی و اصلاح الگوی مصرف در مازندران است.

  استاندار مازندران با اشاره به مصرف بی‌رویه در مصرف گاز، یادآور شد: باتوجه به بحران گاز مقرر شد مصرف گاز تصاعدی محاسبه شود که وقتی فیش‌های گاز توزیع شد به شدت مصرف گاز کاهش پیدا کرد که نشان می‌دهد الگوی درستی در مصرف نداریم.

  حسینی‌پور تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکلات ما در حوزه حفاظت و بهره‌‌برداری از منابع آب  تجاوزها به بسترهای آبی ازجمله رودخانه‌ها و اب‌بندان‌ها و سایر بوده که این مهم یکی از مولفه‌های مهمی است که منابع آبی را تهدید می‌کند.

  وی به وجود آب‌بندان‌های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: در مصرف خانگی هم متاسفانه شرایط خوبی نداریم که لازم است مورد توجه قرار گیرد. 

استاندار مازندران با اعلام اینکه شورای حفاظت از منابع آب یکی از جدی‌ترین ساختارهای قانونی است، افزود: این شورا در مازندران به‌عنوان فعال‌ترین شورا در بین شوراها کار خود را آغاز کند، این شورا باید آژیر خطرش به صدا درآید. 

حسینی‌پور با بیان اینکه وضعیت آب مازندران بسیار نگران‌کننده است، اظهار کرد: اگر نتوانیم مدیریت درستی در دستور کار قرار ندهیم قطعا به بحران خواهیم رسید؛ شرایط فعلی را شرایط بحرانی نمی‌دانیم ولی شرایطی که به بحران نزدیک شد و باید تلاش کنیم به شرایط بحرانی نرسد. 

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های عضو شورای حفاظت از منابع آب باید برای چالش‌های پیش‌رو برنامه داشته باشند، خاطرنشان کرد: برنامه‌های قبلی مناسب نیست باید برنامه‌های جدید در این شورا مصوب شود. 

استاندار مازندران بیان کرد: اگر بحران آب با مدیریت آب همراه نشود در آینده‌ای نزدیک استان را با تنش آبی مواجه خواهد کرد. 

حسینی‌پور با اشاره به تشکیل کارگروهی باحضور نخبگان حوزه آبی ذیل کارگروه حفاظت از منابع آبی استان، یادآور شد: دانشگاه‌های مازندران باید پای کار بیایند و در  این موضوع سکوت نکنند. 

وی گفت: از شورای حفاظت از منابع آبی مازندران توقع داریم برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت حفاظت از منابع آب را تنظیم کنند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه متاسفانه جلوی برخی از سدسازی‌ها به بهانه‌های واهی گرفته شد، خاطرنشان کرد: فورا در دستور کار جلسات شورای حفاظت از منابع آب گذاشته تا گره کار مشخص شود. 

حسینی‌پور گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در برنامه هفتم بحث حفاظت از منابع آب پیشنهاد داده و از همه ظرفیت‌ها در این زمینه بهره‌گیری شود. 

  پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.