پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از کارگر روزمزد شدن تا قدم در راه تولید/ تولید جوجه ارگانیک

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران، سرویس اقتصادی/ موانع بر سر راه تولید در این روزها در کشور ما، شاید بر کمتر کسی پوشیده باشد که در این بحران اقتصادی دست به انجام هر کاری بزنند هزینه‌های بالایی دارد و قیمت‌ها روز به روز سیر صعودی را طی می‌کند.

اینکه یک جوان بیکار در این استان،  به شغل آبا و اجدادی خود برگردد و در این مسیر از همان روستا شروع کند، در اقتصاد این مرز و بوم تأثیرات مثبتی خواهد داشت و مهم‌تر اینکه گامی در جهت جهش تولید است.

پروسه تولید به مفهوم ساخت و ایجاد محصول جدید و عدم وابستگی است که ساز و کارهای مربوط به خودش را دارد، فردی که اقدام به تولید می‌کند قطعا اراده‌ای قوی خواهد داشت.

بحث تولید جوجه در کشور و استان در چند ماه اخیر حاشیه‌ساز بوده است، از دفن جوجه‌های یک روزه گرفته تا ورود جوجه‌های انگلیسی و همچنین توزیع رایگان جوجه در یک روستا، که بیانگر اهمیت تولید این محصولات گوشتی در اقتصاد استان و کشور است.

ما در خبرگزاری فارس مازندران به سراغ تولیدکننده جوانی رفتیم که در شرایط سخت اقتصادی خانواده با اراده‌ای قوی اقدام به تولید جوجه‌های ۴۰ گوشتی روزه کرد، وی در این راه سختی‌های فراوان را درک کرد ولی دست از تلاش بر نداشت و چرخ تولید را در زادگاهش چرخاند.

*مددجوی کمیته امداد امام خمینی بودیم 

هادی طاهری ۳۰ ساله اهل روستای قلعه‌سر شهرستان نکا، اقدام به پرورش جوجه و مرغ بومی گوشتی ارگانیک کرده است‌، وی حدود چهار سال زمان صرف انجام کارهای اولیه تولید کرده است، در این باره می‌گوید؛ در یک خانواده ۷ نفره فرزند زندگی می‌کردیم و مددجوی کمیته امداد خمینی بودم‌، مستأجر بودیم، بیکار بودم اما برای حل مشکل بیکاری به سمت پرورش جوجه به کمک مادرم رفتم.

تا اینکه روزی به پیشنهاد مادرم اقدام به دریافت وام خود اشتغالی از کمیته امداد امام خمینی کردم این فرصت خوبی بود برای واقعی کردن آنچه در ذهنم می‌گذشت.

وی می‌گوید؛ سخت بود چند سالی طول کشید تا وام را در چند مرحله به مبلغ ۷۵ میلیون تومان دریافت کنم، خوشبختانه زمین کوچکی تهیه کردم و مکان اولیه برای نگهداری جوجه‌ها را فراهم کردم.

* کارگر روزمزد شدن برای پرداخت اقساط

با صرف هزینه سالن نگهداری از جوجه‌ها ساخته شد، سختی کار این بود که هنوز کار ایجاد نشده بانک اقساط را دریافت می‌کرد، به این دلیل مجبور بودم همزمان با طی مراحل ساخت این واحد طولانی کار آزاد انجام داده و کارگر روزمزد باشم.

 

*سرکشی خانه به خانه برای تهیه تخم مرغ

طاهری بیان می‌کند؛ میلیون‌ها تومان صرف خرید دستگاه جوجه‌کشی و امکانات دیگر شد،در مراحل اولیه کسی را نمی‌شناختم که بخواهد تخم بیاورد، مجبور شدم با سر زدن به خانه‌های مردم درخواست تخم مرغ کنم، از حدود ۳۰ تخم کار را شروع کردم و در ازایش به مردم جوجه می‌دادم و کارمزد دریافت می‌کردم.

 این را بگویم که در بد دوره‌ای شروع به کار کردم قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کرد و تورم از نرخ بالایی برخوردار بود ولی لازم بود اراده قوی باید داشته باشم اما تنظیم بازار وجود ندارد.

این تولیدکننده یادآور می‌شود؛ در حال حاضر قیمت بازار جوجه محلی و مرغ گوشتی ارگانیک مقرون به صرفه نیست، من در یک کارگاه ۱۸۰ متری از ۱۲۰ مترش برای پرورش جوجه‌ها استفاده مفید دارم در حال حاضر هزار و ۱۰۰ جوجه گوشتی و ۲ هزار جوجه محلی در حال پرورش دارم ولی چون هدف دارم به کارم ادامه می‌دهم.

*آرزوی افزایش وسعت محل نگهداری جوجه‌ها
 
دلم می‌خواهد پس از پرداخت وام این وام زمینی بگیرم و زیر بنای این کارگاه تولیدی را افزایش دهم، تا مکانی برای استقرار دستگاه جوجه‌کشی قراقاول و غاز فراهم شود‌.

وی متذکر می‌شود؛ در حال حاضر من، همسرم که مدت کوتاهی است با هم ازدواج کردیم و خواهرم با هم در این کارگاه مشغول به‌کار هستیم و با حدود ۱۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم ارتباط کاری دارم.

خبر خوش اینکه قرار شد شخصی با آورده ۷۰۰ تخم غاز اقدام به تولید یک گله غاز کند و من وظیفه مشورت‌دهی و کمک را بر عهده گرفتم.

طاهری ابراز می‌کند؛ در بحث امکانات کارگاه ما نیاز به موتور برق دارد در گرمای هوا نگران مرگ جوجه‌ها هستم، داشتن برخی چیزها ضروری است، در آمد من از این کار متغیر بوده و فصلی است.

 با شیوع ویروس کرونا کمی کار خوابید و گرنه در سال گذشته، تعدادی از جوجه‌ها را به مرز عراق فرستاده و با قیمت بهتری صادر می‌کردیم.

*پرورش جوجه محلی اما با سود کم!

این تولیدکننده جوان می‌گوید؛ در کمیته امداد امام خمینی به من لقب کارآفرین نمونه دادند و من هم برای مشورت به تولیدکنندگان  اعلام امادگی کردم یادم هست خودم در پرورش جوجه محلی تجربه کافی نداشتم، و در ابتدا جوجه محلی پرورش می‌دادم‌، البته جوجه محلی مقاومتش بیشتر است،  تلفات کمتری دارد و خوشمزه‌تر است ولی سود کمی دارد الان که تجربه کسب کردم دوست دارم آن را به افراد دیگر هم منتقل کنم.
 
می‌گوید؛ امسال برای اولین‌بار اقدام به تولید جوجه گوشتی ارگانیک کردیم که نه دارویی می‌خورد و  نه تزریقی داریم، اگر بازار خوب شود سوددهی خواهم داشت، هزینه جانبی، تعمیرات ،خوراک، رسیدگی باید محیا باشد.

صدم ادامه کار و گسترش تولید در این بخش است، ولی برای انجام این کار به پول بیشتری برای صرف هزینه‌های جانبی و تهیه مکان احتیاج دارم، از طرفی هنوز اقساط را پرداخت نکردم نیروی کارمم از خانواده است، با تمام این تفاسیر با قدرت ادامه خواهم داد.

 

وی در پایان بیان می‌کند؛ قصدم ادامه کار و گسترش تولید در این بخش است، ولی برای انجام این کار به پول بیشتری برای صرف هزینه‌های جانبی و تهیه مکان احتیاج دارم، از طرفی هنوز اقساط را پرداخت نکردم نیروی کارمم از خانواده است، با تمام این تفاسیر با قدرت ادامه خواهم داد….

به گزارش فارس: این تولیدکننده جوان، تنها با حمایت نهاد کمیته امداد امام خمینی آن هم با دریافت وام توانست استارت کار تولید جوجه‌ها را زده و تا اینجا به جلو بیاید‌، آیا وقتش نرسیده که از ظرفیت چنین جوانانی که پای ثابت تولید می‌شوند بهترین استفاده را در مسیر جهش تولید داشته باشیم؟؟

 /۸۶۰۴۸/ج/خ


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.