پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از وجود 3 مدرسه کانکسی در چهادانگه تا نا ایمن بودن 20 درصد از مدارس

به گفته رئیس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه ساری سه مدرسه کانکسی در روستاهای پشرت، الیرد و وستمین وجود دارد و 20 درصد مدارس نیز تخریبی اند و نیاز به مقاوم‌سازی دارند، علاوه بر مشکلات مدارس، در حال ساخت خانه برای دانش‌آموزان یتیم هستند و از خیران و مردم تقاضا می کند که به دانش‌آموزان بخش چهاردانگه کمک کنند.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بخش چهاردانگه یکی از بخش‌های شش‌گانه شهرستان ساری است که در جنوب و جنوب‌شرقى این شهرستان قراردارد.

این بخش یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشته و مرکز آن شهر کیاسر است، چشمه باداب سورت، دریاچه چورت و دریاچه پله (الندان) از جاذبه‌های منحصربفرد گردشگری این منطقه است و وجود گوردخمه‌های اشکانی نشان از قدمت این بخش دارد، اما با وجود این وسعت فراوان و جاذبه‌های گردشگری، این منطقه همچنان از مناطق محروم در استان مازندران محسوب می‌شود.

بخش چهاردانگه ۹۶ روستا و ۱ شهر دارد، محور کیاسر، جاده‌ای حدودا به طول ۷۰ کیلومتر یکی از پرترددترین محورهای استان است که شمال کشور را به شرق و جنوب وصل می‌کند، جاده ای که بواسطه عرض کم و دوطرفه بودن، بارها و بارها تصادفات زیاد و مرگ و میر هموطنانمان را به خود دیده است.

 پراکندگی زیاد روستاها، صعب‌العبور بودن جاده‌ها، برف‌گیر بودن آنها و نبود امکانات کافی، مهاجرت وسیعی از مردم را از این منطقه به شهرستان ساری در پی داشته است.

علاوه بر وضعیت نامطلوب این بخش در حوزه‌های راه، آب، بهداشت و درمان، بحث زباله و مشکلات مربوط به دامداری، کشاورزی و باغداری، برخی از مدارس چهاردانگه نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

*۱۵۵۰ دانش آموز در بخش چهاردانگه

در بخش چهاردانگه شهرستان ساری ۴۷ مدرسه ابتدایی، ۱۱ مدرسه متوسطه اول و ۵ مدرسه متوسطه دوم وجود دارد که در این مدارس یک هزار و ۵۵۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف در حال تحصیل‌اند، ۶ مدرسه از مدارس چهاردانگه شبانه‌روزی هستند و مقاطع متوسطه اول و دوم را به خوبی پوشش می‌دهند.

حامد خلیلی رنیس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه شهرستان ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این ارتباط می‌گوید: با توجه به اینکه پراکندگی روستا در این منطقه وجود دارد اما پوشش تحصیلی کامل در این بخش انجام می‌شود، پوشش تحصیلی ما در مقاطع، ابتدایی و متوسطه اول و دوم صددرصد است و دانش‌آموزی وجود ندارد که زیرپوشش تحصیلی نباشد.

*مدرسه‌ای با یک دانش‌آموز

وی بیان می‌کند: حتی در سال تحصیلی قبل مدرسه شهید هاشمی‌نژاد روستای سعیدآباد با یک دانش‌آموز دایر بوده و این بدین معنی‌ست که هیچ‌کس در بخش چهاردانگه از تحصیل باز نمانده است.

*سه مدرسه کانکسی در روستاهای پشرت، الیرد و وستمین

در ادامه خلیلی از مشکلات مدارس چهاردانگه به ما می‌گوید: سه مدرسه از مدارس چهاردانگه در روستاهای پشرت، الیرد و وستمین، کانکس هستند و دانش‌آموزان در مدارس کانکسی درس می‌خوانند، تعدادی از مدارس در این بخش تخریبی بوده و همچنین برخی نیاز به مقام‌سازی دارند.

البته به گفته رئیس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه مدارسی که نیاز به مقاوم‌سازی دارند و آنهایی که باید تخریب شوند، مدارس کوچک بخش چهاردانگه هستند.

*۲۰ درصد مدارس چهاردانگه تخریبی و یا نیاز به مقام‌سازی دارند

وی می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد مدارس، مقاوم‌سازی شده هستند مثلا در کیاسر ۶ مدرسه وجود دارد که همه آنها مقام‌سازی‌اند همچنین مدرسه چورت که مدرسه‌ای پرجمعیت است نیز مقام‌سازی شده است.

بنابر اظهارات رییس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه یعنی ۲۰ درصد از مدارس این بخش باید تخریب و دوباره ساخته شوند یا نیاز به مقام‌سازی دارند.

*تعداد کم دانش‌آموز و سرانه محدود

خلیلی تعداد کم دانش‌آموز در برخی مدارس را نیز از دیگر مشکلات عنوان می‌کند و می‌گوید: سرانه مدارس به تعداد دانش‌آموزان بستگی دارد، بسیاری از این مدارس دانش‌آموز کمی دارند اما برای حفظ و نگهداری نیاز به بودجه دارد، وقتی تعداد دانش‌آموز کم باشد سرانه تخصیصی هم کم است و همچنین تعداد اولیای دانش‌آموزان نیز کمتر هستند و کمکی که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد کاهش می‌یابد و این مقدار کفاف نیاز مدارس را نمی‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: ما علاوه بر ساخت مدارس در نگهداری از آنها، تهیه تجهیزات و وسایل کمک‌آموزشی و ورزشی نیز دچار مشکل هستیم و نیاز به کمک داریم.

*دانش‌آموزانی که واقعا نیاز به کمک دارند

علاوه بر همه این مشکلاتی که در مدارس چهاردانگه وجود دارد بحث دانش‌آموزانی است از لحاظ مالی در فقر به سر می‌برند و نیازمند کمک هستند هم از مسائل دیگر حوزه آموزش این بخش است، یعنی مدیر آموزش و پرورش بخش چهاردانگه علاوه بر اینکه باید به نیاز مدارس توجه داشته باشد با موضوع مشکلات مالی برخی دانش‌آموزان نیز مواجه است.

خلیلی بیان می‌کند: دانش‌آموزانی در این منطقه وجود دارند که حتی برای ایاب و ذهاب خود به مدرسه دچار مشکل هستند، دانش‌آموزانی که می‌خواهند به مدارس شبانه‌روزی بیایند باید مسافت زیادی را طی کنند و خانواده‌هایشان دچار مشکلات مالی هستند.

*ساخت خانه برای دانش‌آموزان یتیم در چالو و مالخواست

وی می‌گوید: ما دانش‌آموزان محرومی داریم که یتیم و بسیار نیازمند هستند و وضعیت مالی خوبی ندارند، اکنون با کمک مدیر مدرسه روستای چالو و مردم در حال ساخت خانه برای دو خواهر دانش‌آموز در این روستا هستیم که پدر خود را از دست داده‌اند، ساخت این خانه در مراحل پایانی قرار دارد و بعد از آن قرار است که برای خواهر و برادر دانش‌آموزی که آنها هم یتیم هستند در روستای مالخواست خانه‌ای بسازیم که برای ساخت این خانه شدیدا به کمک نیاز داریم.

*امید به آینده درخشان دانش‌آموزان

رنیس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه می‌گوید: من می‌دانم این دانش‌آموزان آینده درخشانی دارند و در مورد این موضوع شکی ندارم، معمولا افرادی که در سختی بزرگ شده‌اند رشد می‌کنند و من مطمئن هستم این دانش‌آموزان کسانی هستند که در آینده به مرتبه‌های بلندی می‌رسند.

*تقاضا از خیران و مردم برای کمک به مدارس چهاردانگه

وی بیان می‌کند: دانش‌آموزان بخش چهاردانگه امروز نیاز به حمایت خیران و تمام کسانی که دستشان برای کمک می‌رسد را دارند تا در آینده برای کشور خود فردی مفید باشند، از همه افرادی که چهاردانگه‌ای هستند و یا اهل این منطقه هم نیستند می‌خواهم به دانش‌آموزان ما کمک کنند، ما نیاز به حمایت خیرین داریم و نیازمند نگاه سبزشان هستیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم.

البته خیرین  و مردم همواره در این امر به ما کمک کرده‌اند و من از آنها قدردانی می‌کنم، امیدوارم که بتوانیم با همت دوباره و والای مردین سه مدرسه کانکسی در روستاهای پشرت، الیرد و وستمین در منطقه چهاردانگه را به مدارسی نو تبدیل کنیم.

به گزارش فارس،کمبود امکانات آموزشی برای دانش‌آموزان، تخریبی بودن برخی مدارس، نیاز مدارس به مقاوم‌سازی و مشکلات معیشتی دانش‌آموزان در بخش چهاردانگه شهرستان ساری از مواردی است که رییس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه به آن اشاره داشته است و می‌طلبد که مسؤولان مرتبط  در اسرع‌وقت نسبت به بازسازی و بهسازی مدارس و همچنین مشکلات معیشتی دانش‌آموزان اقدام کنند.

با توجه به اظهارات حامد خلیلی رئیس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه ۸۰ درصد مدارس مقام‌سازی هستند اما ۲۰ درصد دیگر مدارس هرچند هم اگر جز مدارس پرجمعیت این بخش نباشند ناایمن هستند و ممکن است با حوادث طبیعی مانند زلزله، جان دانش‌آموزان در معرض خطر قرار گیرد که باید دستگاه‌های متولی در این زمینه اقدامی فوری انجام دهند و به فکر مقاوم سازی این مدارس باشند.

امید است با پیگیری‌های مسؤولان و کمک‌های مردم و خیران، مشکلات همه مدارس ناایمن چه در بخش چهاردانگه و چه در مناطق محروم دیگر در کشورمان حل شود و دیگر هیچ خطری دانش آموزان این مرز و بوم که آینده‌سازان این سرزمین هستند را تهدید نکند.

 /۸۶۰۴۱/ج

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.