پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از فعالیت ۱۹۰ اقامتگاه بوم‌گردی در مازندران تا ریزش مسافر در دوران کرونایی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، در راستای آشنایی اهالی رسانه از زیر ساخت‌ها، تاسیسات گردشگری و صنایع دستی مازندران و روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی پساکرونا در این بخش تور رسانه‌ای توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برگزار شد که ۲۵ خبرنگار از مرکز استان از برخی اماکن گردشگری غرب استان بازدید داشتند.

 

بازدید از اقامتگاه‌ بوم گردی “خان‌سِرِه” (خانه خان) در شیرگاه، کارگاه سفالگری “زیبا سرامیک” در آمل، مرکز سرگرمی تفریحی “دیدی” در ایزدشهر، هتل ۵ ستاره در حال ساخت “آراز” در نوشهر، کاخ “چای خوران”، اقامتگاه بوم گردی “ننِه گل اَبرو” و موزه مجسمه و طراحی لباس در چالوس، هتل “ونوس پلاس” نمک آبرود و مجتمع گردشگری “سیمرغ” در محمودآباد به ترتیب از ۷ صبح شروع و تا ساعات پایانی روز پنج شنبه پنجم تیرماه سال ۱۳۹۹ هم تور یک‌روزه خبرنگاران پایان یافت.

اتوبوس تور خبرنگاران ساعت ۶ و نیم صبح روز پنج شنبه از مقابل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حرکت کرد و ۴۵ دقیقه بعد به شیرگاه رسید.

ابتدای بازدید از خان سِرِه (خانه خان) بود که به گفته لیلا شیرکش مدیر این اقامتگاه بوم‌گردی این مکان در گذشته خانه خان شیرگاه بود که بعد از بازسازی به محل اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شد.

 

خان سره لوکیشن ساخت سریال پایتخت دو بود که به عنوان خانه «نقی معمولی» شهرت پیدا کرد سبب شد تا مسافران و گردشگران بومی و غیربومی از این اقامتگاه بازدید داشته باشند.

*رعایت پروتکل بهداشتی در پذیرش مسافران

بعد از سه ماه که کویید ۱۹  راه‌های ورود مسافران به شهرها و استان‌های کشور را محدود کرد حدود یک ماهی است که مازندران برخلاف مدت مشابه سال قبل در تابستان امسال رنگ مسافر را به خود دید اما استقبال گردشگران داخلی به اندازه‌ای نیست که رضایت سرمایه‌گذاران را جلب کند.

صبحانه بسته‌بندی شده، سفره یکبار مصرف و چای در لیوان‌های کاغذی در نگاه اول با میزبانی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی تناقض داشت که در این خصوص شیرکُش می‌گوید: به منظور رعایت موازین بهداشتی در حین و بعد از کرونا مجبوریم از ظروف یکبار مصرف استفاده کنیم و رعایت پروتکل بهداشتی سبب شد ظرفیت پذیرش مسافر به نصف برسد.

وی با بیان اینکه خان سره محل برگزاری آیین‌های سنتی منطقه است، می‌افزاید: تاکنون برای پیشبرد اقامتگاه بوم‌گردی تسهیلاتی از میراث فرهنگی دریافت نکردیم عایدات ناشی از فروش محصولات خانگی و صنایع دستی که توسط زنان خود سرپرست در این مکان صرف کمک به این اقشار می‌شود.

انصار حسینی فرماندار سوادکوه شمالی، امام جمعه و رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  سوادکوه شمالی نیز به منظور خیرمقدم ‌گویی اهالی رسانه به خان سره آمده بودند انصار حسینی به ظرفیت‌های گردشگری سوادکوه شمالی اشاره می‌کند و می‌گوید: روستای عالم‌کلا از مناطق نمونه گردشگری است؛ در دو سال گذشته با همکاری بنیاد مسکن، بخشداری و میراث فرهنگی در این منطقه اتفاقات خوبی رقم خورد.

وی رسانه‌ها را در معرفی اماکن گردشگری استان موثر می‌داند و می‌افزاید: سه سد سنبل رود، سد زمزم برنجستانک و سد آیت‌الله صالحی مازندرانی که در حال بهره‌برداری است ظرفیت‌های خوب گردشگری در سوادکوه شمالی محسوب می‌شود.

در این فم تور هر منطقه و اماکنی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت نماینده بخشی از ظرفیت‌های گردشگری استان مازندران بود که توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اهالی رسانه استان پیوند خورد.

 

*حفظ گردشگری منوط به توسعه پایدار است
مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با تاکید براینکه در دوران کرونا و پساکرونا سفری برای ما اهمیت دارد که با پروتکل بهداشتی همراه باشد، می‌گوید: در بحث گردشگری باید به توسعه پایدار توجه شود زیرا صنعت گردشگری ناشی از نیازهای درونی انسان است که ناچار به انتخاب و سفر کردن منتج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این فم تور به منظور آشناسازی رسانه‌ها با تاسیسات گردشگری استان صورت گرفت، می‌افزاید: میان رسانه و گردشگری پیوند ناگسستنی وجود دارد. به طور مثال خان سره که انتخاب اول برای بازدید بود به عنوان لوکیشن سریال پایتخت توانست از طریق رسانه ملی شیرگاه را به کشور معرفی کند.

 

حسنی با تأکید براینکه انتظار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری از رسانه‌ها این است تا در دوران کرونا و پسا کرونایی مقاصد گردشگری را با رعایت پروتکل بهداشتی به هموطنان معرفی کنند، اظهار می‌کند: توسعه پایدار گردشگری منوط به سه اصل حفظ محیط زیست، منابع و حرمت جوامع میزبان است تا استان گردشگرپذیر داشته باشیم.

*ریزش مسافر بعد از کرونا

در حین سفر یک روزه زینب سیفی از تورگردان‌های مازندران در گفت‌وگویی که با یکی از خبرنگاران داشت از ریزش مسافر در تورهای مسافرتی اشاره داشت؛ او می‌گوید: هم اکنون که در دوران کرونا به سر می‌بریم با ریزش مسافر مواجه‌ایم اغلب گردشگران داخلی علاقمند به سفر با تورهای یک‌روزه هستند.

سیفی با اعلام اینکه هنوز ورودی برخی از روستاها و اماکن تفریحی طبیعی مانند شاهان دشت بسته است، می‌افزاید: کرونا سبب شد تا با افزایش نرخ خودروهای حمل و نقل مسافر مواجه شویم و این عامل انتخاب مقاصد سفرهای نزدیک را بیشتر کرد حتی تورهای داخلی به یک چهارم ظرفیت رسید.

* صادرات ظروف سرامیک نیازمند شرکت حمل و نقل مناسب

معرفی تولیدات کارگاهی صنایع دستی منطقه ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر است به این دلیل شهرک صنعتی صالحی در مسیر آمل از دیگر انتخاب‌هایی بود که خبرنگاران از کارگاه تولید ظروف سرامیک بازدید داشتند.

 

کارگاه تولید ظروف و محصولات سرامیکی زیبا با مدیریت میثم ناصرنژاد و خواهرش اداره می‌شود، ناصرنژاد می‌گوید: از هفت سالگی سفالگری را شروع کردم از  سال ۱۳۸۰ به طور حرفه‌ای وارد این کار شدم و از سال ۱۳۹۰ با همراهی خواهرم در آمل کارگاه سفالگری زیبا را راه‌اندازی کردیم.

ناصرنژاد که رشته تحصیلی دانشگاهی خود را متناسب با حرفه خود می‌داند، می‌افزاید: ۱۲۷ نوع ظروف در ۶۰۰ طرح و رنگ تولید می‌شود که تاکنون برای ۱۲ نفر اشتغال مستقیم هشت نفر اشتغال خانگی ایجاد شد.

 

وی با بیان اینکه در بازاریابی تولیدات این کارگاه موفق هستیم، تصریح می‌کند: عرضه محصولات به صورت عمده وارد بازار می‌شود در صورت فعال بودن شرکت حمل و نقل مناسب ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه را خواهیم داشت.

ناصرنژاد با اشاره به اینکه در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه‌ایم و با تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا شدت بیشتری پیدا کرد، می‌افزاید: پرونده کارگاه تولیدی سرامیک زیبا در مرحله پایانی صدور مجوز استاندارد ایران قرار دارد تا محصولات به اتحادیه اروپا صادر شود.

بنا به گفته مهران حسنی معاون گردشگری استان مازندران، محصول گردشگری تمام تجربه‌های یک گردشگر از زمان شروع تا پایان سفر است؛ از بازدید کارگاهی تا خرید سوغات، این بسته می‌تواند در مدت سفر نیاز مشتری و گردشگر را برآورده کند.

*دیدنی‌های “دیدی”

بازدید از مرکز سرگرمی، تفریحی و گردشگری دیدی که در ایزدشهر قرار دارد اثر۴۰ ساله “علی توسلی” است به صورت خصوصی در مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ متری در سه طبق که شامل مرکز خرید، کتابخانه، گالری و رستوران است اداره می‌شود.

 

توسلی که دانش آموخته نفت است فضایی را در شمال کشور ایجاد کرد تا گردشگران و مسافران بتوانند از دستاوردهای آموزشی، هنری و علمی هنرمندان بهره‌مند شوند.

دیدی موزه هنرهای تجسمی هنرمندانی است که اثر خود را با برداشت آزاد در اختیار مخاطبان خاص قرار داده است. این مرکز هنری و سرگرمی ۱۳۰ شغل به صورت مستقیم ایجاد کرد.

 

به گفته راهنمای موزه، گالری دیدی به طور کامل برای مقابله با کرونا ضد عفونی شده است و هر تازه واردی باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد این مرکز شود.

*آراز نام اَرَس است که به خزر رسید

هتل پنج ستاره آراز با مدیریت حمید کبیری مدیر گروه صنعتی کبیر از سرمایه‌گذاران در حوزه عمرانی و گردشگری است که پروژه هتل پنج ستاره آراز شاخص کشوری است.

کبیری اجرای پروژه آراز در ساحل نوشهر را از سال ۱۳۹۲ شروع کرد این پروژه یک هزار میلیارد تومانی که بدون تسهیلات بانکی احداث شده است طبق زمان تعیین شده در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

 

به گفته مدیر گروه صنعتی کبیر هتل آراز در زمین ۵۰ هزار متری ساحلی با سطح اشغال ۷ هزار و ۵۰۰ متر زیر بنای نهایی ۱۳۰ هزار متر، ۴۰۴ اتاق استاندارد، ۱۱۱ انواع سوئیت، یک طبق ویژه مقامات و سمینارها احداث شده است که در مقابل زلزله ۹ ریشتری مقاوم خواهد بود. این هتل برای ۹۵۰ نفر به طورمستقیم و هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند.

کبیری با بیان اینکه از ابتدای شروع این پروژه با مشکلات متعددی مواجه بودیم، می‌گوید: برآورد اولیه سرمایه این هتل ۶۵۰ میلیارد تومان براورد شده است اما با دلار۲۰ هزار تومانی یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اقدامات تفریحی و جانبی برای اقامت مسافران در هتل آراز را از دیگر بخش‌های سرمایه‌گذاری خارج از هتل در بخش جنگلی نوشهر می‌داند و می‌افزاید: لازم است مسافران و گردشگران در کنار تفریحات آبی از جنبه‌های دیگر تفریحی بهره‌مند شوند.

*نبود زیر ساخت مناسب مشکل اصلی سرمایه‌گذاران

کبیری مشکل اصلی سرمایه‌گذاری در شمال کشور را مسائل زیر ساختی مانند آب، برق و گاز عنوان کرد. به گفته این سرمایه‌گذار در ابتدای صدور مجوز مسؤولان استانی قول‌هایی دادند که در زمان اجرا وعده‌ها عملی نشد.

این سرمایه‌گذار آذری زبان صنعت گردشگری را یکی از سودآورترین منابع برای هر کشور می‌داند، اظهار می‌کند: میراث فرهنگی با داشتن وزارتخانه باید به مشکلات مجموعه‌های گردشگری توجه کند.

*تیغ تیز کرونا بر اشتغال و اقتصاد

گروه صنعتی کبیر که با اجرای پروژه‌های متعدد در کشور سرمایه گذاری کرده است معتقد است در مجموعه‌ ما برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در سه شیفت کاری اشتغال ایجاد کرد با وجود کرونا این تعداد اشتغال به هزار نفر رسید، تعدیل نیرو در همه صنایع به ویژه صنعت گردشگری نیز مشهود است.

کبیری با تاکید براینکه صنعت گردشگری سبب می‌شود تا از درآمد نفت خلاص شویم، می‌گوید: طبق آمار کارشناسان خارجی که در پایان دولت دهم ارائه دادند، ایران بالغ بر ۱۲۵ هزار تخت هتلی کم دارد.

 به گفته کبیری تصفیه خانه فاضلاب هتل آراز مجهز به سیستم “ام، وی، دی، آر است این تکنولوژی در اغلب هتل‌های جدید التاسیس پنج ستاره استفاده می‌شود؛ اما آنچه کبیری را دست بسته قرار داد سدهای است که سه اداره خدمات‌رسان آب، برق و گاز به رویش گشوندند…

این مجموعه به ۷ مگابایت برق نیاز دارد در مرحله اخذ مجوزها گفتن مشکلی نیست ولی الان می‌گویند باید باید خودتان پست ۶۳۲۰ اختصاصی احداث کنید، تا اینجا نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال از ما اخذ شده است.

این فعال عرصه گردشگری گفت: در بحث آب می‌گویند شبکه آبیاری نداریم! ابتدا مجوز حفر چاه پنج لیتر در ثانیه دادند بعد از حفر چاه آن را به سه لیتر کاهش دادند که جوابگوی ما نیست، اگر زمین‌هایی در بالادست خریداری شود حفردچاه و لوله‌گذاری شود هم مشکلات خاص خودش را دارد فاصله هر چاه باید بیش از ۱۵۰ متر باشد که پیدا کردن چنین زمینی در این منطقه که همه چاه دارند مشکل است.

در بخش گاز هم به همین صورت، درخواست ما ۲ هزار متر مکعب در ساعت بود ولی قول هزار متر مکعب را دادند که آن هم می‌گویند تعهدمان فقط هشت ماه در سال است از آبان تا اسفند تعرفه‌ای نداریم، اگر می‌دانستم چنین مشکلاتی داریم هرگز شروع نمی‌کردم.

*کاخ “چایخوران” بنای پهلوی اول در چالوس

طبق برنامه‌ریزی توسط روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران پای خبرنگاران به بنای پهلوی اول در چالوس رسید کاخ «چایخوران» بنای تاریخی یکصد ساله‌ای است که از طریق صندوق احیا به منظور حفظ و بازسازی به بخش خصوصی واگذار شد.

 

این بنا در سال‌های اخیر به عنوان کتابخانه عمومی و بعد اداره میراث فرهنگی چالوس و در حال حاضر به عنوان واحد پذیرایی و رستورانی برای هنرمندان و علاقمندان پاتوق مناسبی شده است.

مدیر کاخ چایخوران هزینه و بازسازی این بنا را بالغ بر ۴ و نیم میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: ۱۱ تا ۲۵ سال به عنوان بخش خصوصی می‌توانیم از این بنای تاریخی بهره‌برداری کنیم.

 

*لزوم رعایت پروتکل بهداشتی در اقامتگاه‌های گردشگری

مجتمع پذیرایی و اقامتی ونوس پلاس نمک آبرود میزبانی نهار خبرنگاران را در تور یک روزه بر عهده داشت.

لحظه ورود تمامی پروتکل بهداشتی تا زمان خروج و حین صرف غذا با لحاظ کردن فاصله اجتماعی محسوس بود.

عباسیان به عنوان نماینده هتل ونوس پلاس پذیرای خبرنگاران در این بخش بود در خصوص پذیرش گردشگران و مشتریان در موقعیت کرونایی و پسا کرونا می‌گوید: روزانه ۵۰ درصد مشتریان با رعایت پروتکل بهداشتی پذیرش می‌شوند. اتاق‌ها بعد از هر مسافر ۲۴ ساعت ضد عفونی و بعد به دیگر مشتریان داده می‌شود.

به گفته عباسیان، هتل ونوس پلاس که دارای دو رستوران ایرانی و فرنگی بوده است با رعایت فاصله اجتماعی و تکمیل ظرفیت پذیرای مشتریان خواهد بود، تعرفه سرویس پذیرایی طبق مصوبه سازمانی لحاظ می‌شود.

*ننه گل ابرو اقامتگاه بوم‌گردی در چالوس

“ننه گل ابرو” از مجموعه اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان چالوس در غرب مازندران است از بهمن ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و با مدیریت سیدنسا محمودی که تحصیل کرده رشته باستان شناسی است اداره می‌شود.

محمودی ملک پدری خود را محل اقامت مسافرانی کرده است که علاقمند به سنت و آیین بومی هستند.

به گفته محمودی استقبال مسافران از اقامتگاه‌های بوم‌گردی سبب شد تا به توسعه فضای اقامتی بپردازد و تاکنون برنامه‌های متعدد فرهنگی و آیینی در این مکان برگزار شد که مورد توجه گردشگران و اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت.

 

*۱۹۰ اقامتگاه بوم‌گردی در مازندران

معاون گردشگری مازندران نیز در حین بازدید از اقامتگاه بوم گردی می‌گوید: ۱۹۰ اقامتگاه بومگردی در مازندران فعال است این اماکن تجربه سبک زندگی بومی در استان را به علاقمندان ارائه می‌دهند تلاش ما کیفی سازی خدمات بوم‌گردی است.

حسنی با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی به منظور حفظ میراث فرهنگ بومی و احیای آداب و رسوم سنتی مازندران وانتقال به نسل‌های آینده است، می‌افزاید: نسل سوم گردشگری به عنوان گردشگری خلاق مطرح است که مردم با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

به گفته حسنی تعدد مراکز تصمیم‌گیری و نبود برنامه راهبردی  سبب شد تا روستاهای مازندران از معماری اصلی خارج شوند لازم است برای حفظ روستاها طرح جامع گردشگری تدوین شود.

 

آخرین بازدید از موزه مجسمه سازی و طراحی لباس منصوره تبریزی از دیگر اماکن گردشگری نوشهر بود که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت. تبریزی در اظهاراتش خواستار شد با توجه به شیوع کرونا تاکنون هیچ بازدید کننده‌ای از موزه نداشت لازم است مسؤولان اجازه نصب تابلو معرفی موزه در ابتدای محل را به او بدهند.

* گردشگری پویا بدون فعال شدن بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در پایان تور یک روزه در مجتمع پذیرایی سرای سیمرغ محمودآباد پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد. 

 

سیف‌الله فرزانه میراث فرهنگی را یک صنعت فرابخشی می‌داند و می‌گوید: گردشگری به تنهایی نمی‌تواند مجوز صادر کند توسعه گردشگری مازندران به اصلاح قوانین مرتبط نیاز دارد. 

وی با بیان اینکه در خصوص شناور دریایی سال‌ها بحث شده است و تحریم باعث شد به نتیجه مثبت نرسیم، می‌افزاید: دولت تاکید بر تولیدات داخلی دارد اما برای افزایش کیفیت باید واردات انجام شود.

به گفته فرزانه ایجاد اشتغال پاک و پایدار از مهم‌ترین اولویت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. برای تحقق اهداف گردشگری در اشتغالزایی، تقویت بخش خصوصی را یک اصل مهم می‌دانیم.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید براینکه به عنوان بخش دولتی باید از تصدی‌گری فاصله بگیریم و نقش تسهیل‌گر را برای بخش خصوصی ایفا کنیم، اظهار می‌کند: گردشگری پویا بدون فعال شدن بخش خصوصی امکانپذیر نیست.

این مسؤول یکی از دلایل بروز مشکل در پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با مسئولیت‌های این اداره کل را ادغام غیرکارشناسی سه سازمان در یک مجموعه می‌داند و می‌افزاید: ادغام سه نهاد تخصصی در یک نهاد اشتباه بود زیرا سه سازمان حرفه‌ای بدون کارشناسی به یک سازمان آماتور تبدیل شد. در حال حاضر صنعت گردشگری نوپا است باید مورد حمایت قرار گیرد.

 به گفته فرزانه در سال ۱۳۹۹گردشگری مازندران هزار میلیارد تومان کنسلی داشت و کرونا بیشترین ضربه را به گردشگری وحمل نقل وارد کرد.

 

به گزارش فارس؛ تور یک روزه خبرنگاران از تأسیسات گردشگری و صنایع دستی مازندران سبب شد مسائل مهمی از ظرفیت‌های گردشگری استان مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد که تاکنون کمتر دیده شدط، حتی در دوران پساکرونا بتوان به صورت ویژه با رعایت مسائل بهداشتی به ترویج و رونق گردشگری پرداخته شود.

گزارش: رقیه نعلبدانی

 /۸۶۰۰۶/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.