پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از شکست بیماری تا کارآفرینی + تصاویر و فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران|مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر کشورمان با آن روبه رو است، بحران بیکاری است، بیکاری معضل بزرگ جامعه ما است که پیامدهای ناخوشایندی قبیل فقر اقتصادی، مشکلات روحی و روانی، کاهش ارتباطات خانوادگی و عدم توجه به بنیان‌های خانواده را به همراه خود برای خانواده و فرد بیکار دارد.

یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش پیشرفت یک کشور، میزان ارزشی است که بانوان در آن کشور دارند، هر زمان از زن به عنوان بخش فعال و تأثیرگذار یک جامعه  برشمرده شود نقش آن در روند توسعه و پیشرفت جامعه مشاهده خواهد شد چرا که در توسعه اجتماعی و اقتصادی به عنوان عامل بنیادی محسوب می‌شود.

 در یکی از شهرهای استان مازندران اتفاق تازه‌ای در جهت رونق جهش تولید صورت گرفته است، در هادی‌شهر بابلسر در ۱۲ مهر ۱۳۹۵ با همت شورای اسلامی شهر تأسیس نخستین خانه شهروند در استان مازندران صورت گرفت.

 خانه شهروند هادی‌شهر با هدف ایجاد بستر لازم جهت مشارکت شهروندان در مسائل شهری طراحی و راه‌اندازی شد، با گذشت زمان با برگزاری کلاس‌های رایگان پرورش قارچ، چرم‌دوزی، بافندگی و غیره نگاه ویژه به اشتغال خانگی در این بستر شد.

*از همت شهردار هادی‌شهر تا شکوفایی استعداد کارآفرینان
عظیمه یوسف پور مدیر خانه شهروند هادی‌شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید؛ از زمانی که مدیریت خانه شهروند را بر عهده گرفت با ارائه خدمات آموزشی رایگان جهت توسعه مهارت‌های فردی در حوزه اشتغال زایی بانوان گام‌های موثری برداشته شد.

وی در خصوص اقدامات این مکان بیان می‌کند؛ در حوزه اشتغال‌زایی، هدف ایجاد اشتغال برای بانوان خانه داری است که بدون منبع درآمد هستند، در این راستا کلاس‌هایی نظیر  بافندگی ، چرم‌دوزی و پرورش قارچ زیر نظر فنی و حرفه‌ای شهرستان بابلسر برگزار شد.

در ادامه ما در خبرگزاری فارس به سراغ دو تن از کارآموزان کلاس‌های خانه شهروند رفتیم تا تأثیرات کلاس‌های این مکان را مشاهده کنیم.

*از شکست بیماری تا کارآفرینی 

 فریده آقاجانی‌ یکی از کسانی که در کلاس‌های این خانه شهروند به مدت دوسال حضور داشت، می‌گوید: متولد ۱۳۵۵ است و  از طریق یکی از افراد شرکت‌کننده در کلاس‌های خانه شهروند با این مکان آشنا شد، این کلاس‌ها اساتید خوبی دارد و او به مدت دو سال در این کلاس‌ها شرکت کرد و با این کار انگیزه‌ای برای ورود به بازار پیدا کرد.

وی قبل از شرکت در این دوره‌های آموزشی به دلیل بیکاری و اینکه دستش در جیبش نبود در منزل دچار افسردگی شده بود ولی پس از ورود به خانه شهروند حال روحی بهتری پیدا کرد.

 آقاجانی بعد از سپری کردن دوره‌های مهارت‌های زندگی، اعتماد به نفسش را دوباره به دست آورد و با پیشنهاد مدیر خانه شهروند در کلاس کیف‌دوزی چرم شرکت کرد.

این کارآموز با اشاره به نقش خانواده در کارش، ادامه می‌دهد: بعد از دوره‌های چرم‌دوزی خانه شهروند متوجه شد علاقه زیادی در این حوزه دارد و تشویق‌های همسر و پسرم باعث شد در دوره‌های تخصصی چرم‌دوزی شرکت کند.

 وی ابتدا با چرم مصنوعی شروع به کار کرد و بعدها کار با چرم طبیعی را شروع کرد، به دلیل نداشتن امکانات در یکی از اتاق‌های منزل کار می‌کند و تا الان منبع درآمد خوبی در این حرفه بدست آورد.

آقاجانی احساس کفایت و توانمندی می‌کند و بسیار با شور و اشتیاق این کار را دنبال می‌کند، شناخت توانایی‌ها و استعدادهای ما به ما اعتماد به نفس می‌دهد و باعث تقویت عزت نفس می‌شود.

در ادامه،  سید فاطمه میر حسینی متولد سال ۱۳۶۶ کارآموز دیگری که از محله دورتر برای شرکت در کلاس‌های رایگان خانه شهروند به هادی شهر رفت و آمد کرد، می‌گوید: در هادی شهر خانه شهروند با برگزاری کلاس‌های مختلف و دوره‌های روانشناسی رایگان برای اهالی تدارک دیده شد، به دلیل علاقه زیاد از طریق یکی از دوستانش با این مکان آشنا شد.

وی  با ثبت‌نام در این دوره‌ها حدود دو ماه در کلاس‌ها حاضر شد و توانست با موارد مقدماتی و آموزش اولیه چرم‌دوزی آشنا شود، برای دوره تکمیلی نیاز به شرکت در کلاس‌های پیشرفته بود، که در ادامه در شهر تهران آموزش‌ها را کامل کرد.

میرحسینی در حال حاضر یک کارگاه تولیدی دارد و با سه نفر در حال کار کردن است، از روند کاری راضی بوده و به دنبال اخذ مجوز از میراث فرهنگی است.

*شکل‌گیری علاقه جدی در این حرفه/ پیشرفت در کار

این کارآموز می‌گوید؛ از طریق تبلیغات با خانه شهروند آشنا شده و با توجه به علاقه‌ای که داشت در کلاس‌های چرم‌دوزی شرکت کرد، یک دوره ابتدایی در آنجا دیدم و علاقه رفته رفته شکل جدیت در این حرفه گرفت، اولین کاری که به استادم ارائه داد، با استقبال ویژه استاد متوجه مهارتش در این حرفه شد.

 اولین کاری که انجام داد خیلی مورد استقبال قرار گرفت و البته برای خودش خیلی جذاب بود که کارهایی که تولید می‌کرد به فروش می‌رفت، شروع خوبی بود و خیلی مورد توجه همه قرار می‌گرفت.

این کارآموز ادامه می‌دهد؛ تلاشش از جانب اطرافیانم خیلی مشهود بود و نادیده نمی‌شد گرفت، همسرش به توانایی‌های او بیشتر از خودش ایمان داشت و در این راه خیلی حامی و پشتیبان بود.

میرحسینی در این دوره با اساتید مختلفی آشنا شد، یادگیری آموزش‌های متنوع و مدل‌های بروز و تکنیک‌های جدید هیجانش را برای فعالیت دوچندان کرد، در تابستان گذشته در تهران آموزش دید و در سطح پیشرفته مدرک بین المللی جهاد دانشگاهی را کسب کرد. 

 این کارآفرین برای فعالیت گسترده‌تر در زمینه چرم‌دوزی نیاز به مکان بزرگتری نسبت به فضای منزل داشت، همسرش مغازه داشت که تنها برای عقد قراردادهای کاری از مغازه استفاده می‌کرد با پیشنهاد همسرش آن مغازه را به کارگاه چرم‌دوزی تبدیل کرد.

وی بیان می‌کند؛ با کار در کارگاه اختصاصی انگیزه‌اش چندین برابر شد، در نمایشگاه‌های دست‌ساز ایرانی کارهای تولیدی خودش را به نمایش می‌گذاشت با افزایش سفارش‌های کار دو نیروی کار به کارگاه اضافه کرد که دوخت طرح‌ها و مدل‌های برش شده را بر عهده دارند در این مدت چندین پیشنهاد از جاهای مختلف داشت که برای گالری‌ها کار کند.

وی تمایل دارد در نمایشگاه‌های بیشتری شرکت کند و توسعه کارگاه و ایجاد یک فروشگاه کامل از ملزومات چرم در برنامه‌ کاری قرار داد.

به گزارش فارس؛ اقداماتی همچون تأسیس خانه شهروند با هدف آموزش شغلی مهارتی نه تنها برای افراد با استعداد جویای کار ایجاد انگیزه کرده بلکه به کارآفرینی کمک کرده و گام محکمی در جهت افزایش در جهش تولید خواهد بود. 

 /۳۱۴۱/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.