پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از سنجاقک‌های آفت‌کُش تا تله‌های نوری در زمین شالی/ اینجا محصول کاملا ارگانیک است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، استفاده از کود و سم در گذشته بسیار مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گرفت تا محصول را زودتر و تمیزتر وارد بازار کنند اما بخش کشاورزی برای جلوگیری از این قضیه و آگاهی‌بخشی به کشاورزان در چند سال اخیر عزم خود را جزم کرد و با برگزاری کلاس‌های آموزشی توانست به موفقیت‌هایی دست پیدا کند.

استفاده از سم در بخش کشاورزی در دهه ۷۰ که حدود ۱۲ هزار تن بود در حال حاضر به حدود ۳ هزار تن رسید و این خود گواه این است کشاورزان به این درک و آگاهی رسیدند سلامت افراد بستگی به نوع تولیدی دارد که آنها انجام می دهند حتی در جای جای استان مازندران کشاورزانی داریم که فراتر از این علم و آگاهی دست پیدا کردند و اقدام به تولید محصولات ارگانیک می‌کنند.

 

تولید محصولات گواهی‌شده در کشور در راستای سلامت غذا و جامعه است و تولید این محصولات باید به مرحله تجاری‌سازی برسد و جایگاه خود را در تجارت و فروش به‌دست آورد.

 

محصول سالم محصولی است که در آن باقیمانده سموم، آفتکش‌ها و عناصر سنگین آلاینده‌ها از حد مجاز پایین‌تر است و به اندازه کافی نیز حاوی عناصر غذایی برای سلامت انسان است.

در راستای تولید محصول سالم نهادهایی همچون استاندارد، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، آزمایشگاه‌های خاک‌شناسی و تجزیه آب نقش مهمی دارند و در روند تولید محصول سالم سهیم هستند.

تولید محصول سالم هزینه‌های بیشتری نسبت به تولید سایر محصولات دارد و بنابراین باید بتواند در عرصه رقابت در بازار فروش دوام بیاورد، در کشور ما برنامه تولید محصول گواهی شده در مرحله اول برای محصولاتی مانند گوجه فرنگی مزرعه‌ای و گلخانه‌ای، خیار، پیاز، سیب‌زمینی، پرتقال و سیب درختی انجام شده است.

 

برای محصولات گواهی شده کد ۹ رقمی تعلق می‌گیرد که با این محصولات قابل ردیابی هستند و نشان‌دهنده اطلاعاتی مانند تولیدکننده، محل تولید، نوع سم و کود مصرف شده است.

* تولید برنج ارگانیک در ۸ هکتار 

در مازندران نیز تولید محصول گواهی شده در دستورکار قرار گرفته و برای محصولاتی مانند سبزی و صیفی، برنج و مرکبات نشان گواهی سلامت صادر شده است.

 

 

سهیل نعمتی سوژه گزارش امروز ماست که در بخش کشاورزی  توانسته محصول گواهی شده در حوزه  برنج تولید کند.

نعمتی فعالیتش در حوزه کشاورزی را از پدرش به ارث برده بود و از وقتی که خود را شناخت به همراه پدر و پدربزرگش در کشاورزی فعالیت می‌کرد و هیمن امر بابی شده بود برای اینکه عزم خود را در این شغل جزم کند و متفاوت‌تر از سایر کشاورزان باشد.

تولید برنج ارگانیک در ۸ هکتار کار بسیار راحتی نیست اما آقای نعمتی با اراده قوی استفاده از راهکارهای کلینیک‌های گیاه‌پزشکی توانست پیشرفت خوبی در تولید محصول ارگانیک برنج به‌دست آورد و پله‌های ترقی را طی کند.

 

* تولید محصول سالم و ارگانیک به این راحتی نیست

استارت تولید محصول ارگانیک برنج را از هفت سال قبل زده بود و برای فعالیت خود در اراضی شالیزاری و خشکه‌زاری محصولات ارگانیک کشت می‌کرد به‌گونه‌ای که دو سال گذشته به‌عنوان کشاورز برتر در تولید سویا در استان مازندران انتخاب شد چراکه استفاده از کود و سم را کاملاً در فعالیت کشاورزی خود حذف کرده بود.

برای کشت ارگانیک در مرحله اول کود شیمیایی را حذف کرد و کود ارگانیک و کود دامی پوسیده را جایگزین  در عرصه کشاورزی کرد و در مرحله بعد علف‌کش را حذف  و قارچ‌کش بیولوژیک را مورد استفاده قرار داد.

برای کشت ارگانیک در مرحله اول کود شیمیایی را حذف کرد و کود ارگانیک و کود دامی پوسیده را جایگزین  در عرصه کشاورزی کرد و در مرحله بعد علف‌کش را حذف  و قارچ‌کش بیولوژیک را مورد استفاده قرار داد.

تولید محصول سالم و ارگانیک به این راحتی نیست و یکسری مراحل اداری را که از هفت خوان رستم می‌گذرد باید طی کند و این آمد و رفت‌ها، آقای نعمتی را از انجام کار بازنگه نداشت  و با مراجعات مکرر به اداره استاندار، صمت، جهاد کشاورزی توانست نشان گواهی سلامت را اخذ کند و با خیال راحت‌تری اقدام به تولید محصول بدون کود و سم کند.

 

 

او می‌گوید: شروع کشت ارگانیک برنج را در ۴ هکتار انجام دادم و در حال حاضر به ۸ هکتار افزایش دادم و ۴ هکتار دوم در حال گذار ارگانیک است چراکه باید در ابتدا باید باقیمانده سموم که در خاک است تمیز شود تا بتوان کشت ارگانیک جواب دهد.

آقای نعمتی مشکلی هم در فروش محصول خود ندارد و برنج تولیدی خود را به‌صورت اینترنتی به فروشگاه‌های تهران به فروش می‌رساند و حتی از سوی این فروشگاه‌ها به سراسر کشور هم عرضه می‌شود.

کشاورزی را شغل سختی می‌داند اما می‌گوید اگر انجام این کار از روی عشق و علاقه باشد پیشرفت را هم به همراه دارد و اگر غرق در کار کشاورزی شویم و در ابتدای کار آن را به عنوان شغل مادی نبینیم به مروز زمان هم مسائل مادی آن حل می‌شود هم پیشرفت در کار صد چندان می‌شود. 

او می‌گوید: در هر زمینی نمی‌توان کشت ارگانیک انجام داد و سختی‌های زیادی دارد حتی ممکن است در سال اول و دوم کاهش محصول داشته باشیم اما  از سال‌های سوم به بعد که سازگاری خاک مشخص شد تولید افزایش پیدا می کند.

 

 

با توجه به سطح زیرکشتی که برنج ارگانیک تولید می شود ۲۰ درصد افزایش تولید نسبت به سایر کشت‌ها دارد اما هزینه های جانبی انجام این کار را  زیاد دانست و بنا به گفته خودش درست است  برخی از کارها  مکانیزه انجام می شود اما نیاز به نیروی انسانی دارد و افزایش قیمت محصول هزینه‌ها را جبران می‌کند.

بعد از کشت ارگانیک کشت سبزی ارگانیک جز برنامه بعدی آقای نعمتی است که در دستور کار دارد.

برخی از هزینه‌های تولید محصول ارگانیک را بالا دانست و گفت به عنوان نمونه هزینه آزمایش کشت محصول ارگانیک دو میلیون است که  برای باقیمانده سموم باید پرداخت کنند.

او می‌گوید: به‌جای استفاده از کود و سم  از زنبور تریکوگراما و تله‌های نوری استفاده‌ می‌کنم که بازدهی خوبی هم دارد؛ سنجاقک آبی و عنکبوت هم شکارچی خوبی برای پروانه‌ها و کرم‌ها هستند.

به گزارش فارس، کشاورزان مازندران که امنیت غذایی کشور و حتی خارج در دستان آنان است نشان دادند هر چه تکنولوژی و یافته‌های تحقیقاتی برای آنان بیشتر باشد بهتر می‌توانند به سلامت جامعه فکر کنند.

به امید روزی که همه تولیدات محصولات کشاورزی ارگانیک باشد و دغدغه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد و حتی به میزان اندک سمومی که کشاورزان استفاده می‌کنند کاملا از چرخه حذف شود.

 /۸۶۰۳۵/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.