پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از سدی که مانع یک تراژدی غمبار شد تا لزوم اصلاح زیرساخت‌ها در مازندران

0

با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، تعدادی از وزراء، استاندار و نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران در سالن اجتماعات استانداری این استان برگزار شد و در آن بر لزوم اصلاح زیرساخت‌ها از غرب تا شرق مازندران تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در این جلسه، با بیان اینکه 186 روستا در مازندران با قطعی برق و 271 روستا با قطعی آب مواجه بودند، اظهار کرد: در حال حاضر تنها برق یک روستا قطع است و آب شرب شهرستان‌های بابل و بابلسر به دلیل کدورت قطع شده و در حال رفع این معضل هستیم.

سیل مازندران؛ دوره 300 ساله دارد

وی با اشاره به اینکه بارش به وقع پیوسته کم‌نظیر بود و سیل اخیر، سیلی بود که دوره تکرار آن هر 300 سال است و سد شهید رجایی جلوی یک تراژدی غمبار انسانی را گرفت، تصریح کرد: آزادسازی حریم رودخانه و لایروبی ها در کاهش عوارض پس از سیل موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با توجه به تغییر اقلیم درگیر سال‌های خشک شدید و سیل شده‌ایم، گفت: در موضوع آب باید ماهیت میانبخشی آن را به رسمیت بشناسیم و در سطح کلان به کاهش خسارات و پیشگیری سیل کمک کنیم.

رانش 324 نقطه از راه‌های مازندران

محمد اسلامی  وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه، اظهار کرد: ۳۲۴ نقطه از راه های مازندران دچار رانش شدند و به 6 هزار و 341 واحد مسکونی آسیب وارد شده است.

برای حمایت از کشاورزی مازندران تصمیم استراتژیک گرفته شود

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز در این جلسه، با بیان اینکه عدم لایروبی رودخانه در چند نقطه موجب به وجود آمدن سیل با خسارت زیاد شد، اظهار کرد: نکا دیگر تاب و تحمل هیچ سیلی را ندارد چرا که تخریب و رانش جاده‌های این شهرستان به دلیل آب شدن برف‌ روستاهای بالادست زیاد بود.

وی با تاکید بر اینکه در مازندران باید برای حمایت از کشاورزی یک تصمیم استراتژیک گرفته شود، گفت: از معاون اول رئیس جمهور می خواهیم به جاده‌های مازندران به صورت ویژه توجه کنند، ردیف های بودجه ای موجود در مجلس را زودتر به دو استان مازندران و گلستان اختصاص دهند و بودجه‌های غیرضروری را حذف کنند.

لزوم افزایش تسهیلات شهری و روستایی در مازندران

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز در این جلسه، با بیان اینکه بسیاری از اراضی کشاورزی و آبزی‌پروری مازندران با آسیب رو به رو شده است، اظهار کرد: کمک بلاعوض به منازل مسکونی به 5 و تسهیلات به 10 میلیون تومان افزایش یابد، تسهیلات شهری نیز 55 و روستایی 45 میلیون تومان شود.

وی با تاکید بر اینکه مباحثی چون لایروبی و تجاوز به رودخانه ها باید جدی گرفته شود، گفت: با کمی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان می توان خسارت ۳ شهرستان مازندران را جبران کرد.

زیرساخت‌های غرب تا شرق مازندران اصلاح شود

آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه مازندران قطب کشاورزی است و از آنجایی که در فصل کشاورزی قرار داریم، شرایط ویژه‌ای در این استان حاکم است، اظهار کرد: سیل موجب ازبین رفتن خزانه های شالی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های غرب تا شرق مازندران اصلاح شود، گفت: مسئولان باید توجه کنند تا در مسیر رودخانه تصرف صورت نگیرد و در این میان اراضی شیب‌دار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه راهکار اعطای تسهیلات کم بهره خوب است اما کافی نیست، تصریح کرد: با وقوع سیل، ویرانی زیادی اتفاق افتاده و انتظار می‌رود عملیات عمرانی هر چه سریعتر آغاز شود.

بارش میلیاردی باران در مازندران

محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه نسبت به وقوع بارش شدید باران هشدارهای لازم داده شد، اظهار کرد: نمی توان وقوع سیل را پیش‌بینی کرد و در هیچ جای دنیا نیز اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه مناطقی که در آن سیل به وقوع پیوست، در محدوده خشکسالی قرار داشت، گفت: یک میلیارد و صد میلیون مترمکعب در طی 12 ساعت باران بارید و این میزان به اندازه آب پشت سد رجایی است.

خسارت حدود 4 هزار میلیاردی سیل طی 10 سال اخیر در مازندران

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران نیز در این جلسه، اظهار کرد: در 10 سال اخیر، 112 سیل در مازندران به وقوع پیوست که 3 هزار و خسارت میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت.

وی با بیان اینکه میزان خسارت سیل در دو سال اخیر در مازندران به میزان هزار و 900 میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: یکی از اقدامات پیشگیرانه بروز خسارت ناشی از سیل، سد سازی و تعریض رودخانه ها است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به اینکه در اثر سیل آب 270روستای مازندران قطع شد، خاطرنشان کرد: تصفیه خانه های اصلی به دلیل محدودیت منابع دچار مشکل شدند به طوری که برای بهبود وضعیت آنها نیازمند بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی هستیم اما ردیف بودجه در نظر گرفته شده در مجلس برای این امر، ۲۸ میلیارد تومان است.

عملیات غواصان در عمق 2 متری

مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز در این جلسه، با بیان اینکه وقوع طوفان، برف، کولاک، رانش، ریزش، ترافیک نوروزی و سیل در مازندران همزمان شده بود، اظهار کرد: به 12 هزار و 360 نفر از ابتدای وقوع سیل تاکنون به وسیله بالگرد، جت اسکی، زنجیرچرخ و غیره امدادرسانی شده است و غواصان در عمق ۲ متری رودخانه برای باز کردن شیرفلکه آب شهر عملیات انجام دادند.

نیاز مازندران به زهکشی سراسری

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه، اظهار کرد: در سیل اخیر، 15 شهرستان با مشکلات زیادی رو به رو شدند به طوری که مزارع و باغات کیوی، مرکبات، مراکز پرورش ماهی، تاسیسات و ابنیه کشاورزی خسارت فراوانی را متحمل شدند.

وی افزود: مازندران برای هدایت آب‌های سطحی به یک زهکشی سراسری نیازمند است.

 

گزارش از راضیه عنایتی خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.