پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از بهره‌برداری 96 درصدی پروژه‌های مسکن مهر تا افتتاح با مشکلات زیرساختی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| با توجه به رشد بالای جمعیت در دهه‌های گذشته تامین مسکن و سرپناه به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه و نگرانی مردم تبدیل شد که در این راستا و برای حل چنین مشکلی و برای نخستین بار بحث مسکن مهر یا همان مسکن ۹۹ ساله مطرح شد که امیدی در دل‌های افرادی روشن کرده بودند که خیال خانه‌دار شدن و داشتن سقفی برای خود را به‌عنوان رویایی محال در سرمی‌پروراندند.

برنامه‌ریزی برای تامین مسکن برای همه اقشار جامعه به ویژه گروه‌های کم درآمد و آسیب‌پذیر، از مهم‌ترین اولویت‌ها و وظایف دولت‌ها محسوب می‌شود، با توجه به رشد بالای جمعیت در دهه‌های گذشته تامین مسکن و سرپناه برای جامعه جوان و پویای کشور به یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه تبدیل شده، از این رو در دولت کریمه طرح مسکن مهر با هدف تامین مسکن و بر طرف کردن نیاز مسکن به اجرا درآمد.

 

افتتاح ۴۰۰ واحد از ۲۸۰۰ واحد مسکن مهر وعده داده شده!

بحث مسکن مهر در تمامی شهرهای مازندران اجرا شد که در این میان در شهرهای ساری و نکا با حاشه‌های بسیاری همراه بود به طوری‌که مسکن مهر میارکلای ساری که از سال ۸۸ شروع شد از میان ۲ هزارو ۸۰۰ واحد مسکونی ۴۰۰ واحد آن به بهره‌برداری رسید و چشمان بسیاری منتظر افتتاح این واحدها هستند.

حسین محمودی مدیرعامل مسکن مهر میارکلای ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مسکن مهر ۲ هزار و ۸۰۰ واحدی میارکلای ساری از سال ۸۸ شروع شده و در طول این سال‌ها به دلیل دوری مسافت با مرکز استان، بحث مشکلات تعاونی‌ها، فاضلاب شهری و مسائل بسیاری دیگر هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن میارکلای ساری ۴۰۰ واحد دو سال قبل افتتاح شده و هزار واحد نیز قرار است تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن میارکلای ساری ۴۰۰ واحد دو سال قبل افتتاح شده و هزار واحد نیز قرار است تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.

 

مدیرعامل مسکن مهر میارکلای ساری اضافه کرد: هزار و ۴۰۰ واحد دیگر مسکن مهر ۲۲ بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

*نداشتن امکانات رفاهی در واحدهای بهره‌برداری شده

محمودی تصریح کرد: با وجود اینکه خانوارها زندگی می‌کنند ولی هنوز این واحد مسکن مهر از داشتن حتی خواروبار فروشی و نانوایی محروم است و قرار است طی ماه آینده این واحدها دایر شود.

وی ادامه داد: آب مسکن مهر میارکلای ساری از روستا تامین می‌شد که با انتقال اب شرب شهری ۱۲ کیلومتری این مشکل نیز حل شد.

مدیرعامل مسکن مهر میارکلای ساری با اشاره به ساخت دکل مخابراتی برای ۲ هزار و ۸۰۰ خط تلفن مسکن مهر، اضافه کرد: تا یک ماه خطوط تلفن نیز نصب خواهد شد.

محمودی یادآور شد: تصمیم‌گیری‌هایی در ارتباط با  محوطه‌سازی، احداث دوربرگردان و خط تاکسیرانی ویژه در دستور کار قرار دارد.

 

 

بهره‌برداری مسکن مهر نکا تا پایان مهرماه

مسیح ناصحی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از سال ۹۰ ساخت هزار و ۵۰۸ واحد مسکن مهر دولتی در شهرستان نکا در دستور کار قرار گرفت و تمام این واحدها به جز ۶۲ واحد تحویل شد که این تعداد واحدها نیز تا پایان مهر ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

اتمام مسکن مهر بهشهر

وی افزود: در شهرستان بهشهر ساخت هزار و ۳۲۰ واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفت که یک‌هزار و ۸۰ سال ۸۹ استارت خورد و در سال ۹۷ اتمام پیدا کرد و ۲۴۰ واحد داخل شهر نیز سال ۹۶ به اتمام رسید.

 

در شهرهای رستم‌کلا و خلیل شهر گلوگاه چون زیر ۲۵هزار نفر متولی بنیاد مسکن بوده و گلوگاه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه بیان کرد: در شهرهای رستم‌کلا و خلیل شهر گلوگاه چون زیر ۲۵هزار نفر متولی بنیاد مسکن بوده و گلوگاه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

ناصحی به مشکل آسانسور در مسکن مهر نکا اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش قیمت‌ها مشکلات در این زمینه چندبرابر شده است.

 

* معرفی ۵۷ هزار واحد برای دریافت تسهیلات

سیدعباس رهگشا معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران در ارتباط با وضعیت افتتاح مسکن مهر استان در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، اظهار کرد: در استان مازندران بیش از ۵۷ هزار واحد مسکن مهر دارای قرارداد در سامانه ثبت شده و معرفی به بانک انجام شده و شامل تسهیلات مسکن مهر شده‌اند.

وی افزود: تاکنون معادل ۹۴ درصد واحدها تحویل متقاضیان شده است و مابقی معادل ۶ درصد تعداد قرارداد در دست اجرا است.

در دولت نهم و دهم ۴۴ درصد مسکن مهر تحویل متقاضیان شد و در دولت یازدهم و دوازدهم ۵۰ درصد تحویل متقاضیان شده است

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران بیان کرد: در دولت نهم و دهم ۴۴ درصد تحویل متقاضیان شد و در دولت یازدهم و دوازدهم ۵۰ درصد تحویل متقاضیان شده است.

 

رهگشا تصریح کرد: از پروژه‌های باقی‌مانده بخش زیادی دارای مشکلات تعاونی‌ها و اعضاء و  بعضی در مراجع قضایی نیز دچار پرونده حقوقی هستند  که مشکلات متقاضیان در سهم آورده و عدم امکانات توسط دستگاه‌های خدمت‌رسان سبب مشکل در اتمام و تحویل برخی از پروژه‌های استان  است.

در برخی از پروژه‌های بزرگ در حال بهره‌برداری مشکل دفع فاضلاب وجود دارد با توجه به ضرورت هزینه مستمر در  نگهداری مجموعه‌های بزرگ، به‌دلیل بی‌توجهی به این موضوع توسط ساکنان (به نوعی نگهداری مادام العمر را تکلیف دولت می‌دانند) موجب تندتر شدن فرسودگی در برخی از ساختمان‌ها شده است.

 

وی یادآور شد: همچنین در برخی از پروژه‌های بزرگ در حال بهره‌برداری مشکل دفع فاضلاب وجود دارد با توجه به ضرورت هزینه مستمر در  نگهداری مجموعه‌های بزرگ، به‌دلیل بی‌توجهی به این موضوع توسط ساکنان (به نوعی نگهداری مادام العمر را تکلیف دولت می‌دانند) موجب تندتر شدن فرسودگی در برخی از ساختمان‌ها شده است.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند در برخی از  پروژه‌ها به‌دلیل مشکلات اجرایی سازندگان، نواقص و کارهای مانده وجود دارد که نیاز به تعامل و  مشارکت جمعی ساکنان برای رفع آنها است.

رهگشا گفت: با این وجود اداره کل راه و شهرسازی  و اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی، بانک مسکن با هدایت استاندار به همراه سایر اعضا  شورای مسکن استان (۱۷ اداره کل و نهاد )  تمام تلاش خود را در راستای حل مشکلات و  تکمیل واحدهای باقی‌مانده داشته و دارند.

به گزارش فارس، امیدواریم هرچه سریع‌تر آرزوی داشتن سقفی برای خود از رویا تبدیل به واقعیت شود.

 /۸۶۰۳۴/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.