پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ازخودباوری تا یقین نخستین بانوی دریانورد

0

 خبرگزاری فارس مازندران ـ زینب پورمرادی| دریانوردی یکی از شغل‌های سخت دنیاست اما مه‌کیا ( کوثر) صادقی منفرد دختر جوان ایرانی با حضور خود در دریا نشان از خودباوری دارد، هم تلاش برای رسیدن به هدف و هم اینکه به دخترها و زنان ایرانی بگوید علاوه بر انجام وظایف خود و خانواده، دوشادوش مردها می‌توانند با موفقیت ایفای نقش کنند.

 

این بانوی دریانورد ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن معرفی خود به موسسات آموزشی برای رسیدن به دریا اشاره کرد و گفت: مه‌کیا صادقی منفرد نام دیگرم کوثر، متولد ۱۳۷۸ در زنجان و از دانشجویان علوم و فنون دریایی خرمشهر بودم و بعدها متوجه شدم با دانشگاه به دریا نمی‌رسم به سراغ موسسه‌ها رفتم و دوره های دریانوردی را در آنجا گذراندم و ملوان شدم.

وی با اشاره انتخاب شغل دریانوردی افزود: از ۱۸ سالگی تحقیقاتم در این حوزه شروع شد از آنجایی که برای انجام تحقیقات مرجعی نداشتم به همین دلیل اطلاعاتم را علاوه بر ایران، از اکثر کشور ها و قاره‌ها انجام دادم و با ایمیل‌های مکرر به طوری که روزانه چند صد تا ایمیل و پیام و تماس و کار هر روز بوده و تا به امروز برای رسیدن به اهداف بزرگتر همچنان مشغول ادامه تحقیقاتم هستم البته شناسنامه دریاییم را در سال ۱۳۹۸ تحویل گرفته و اردیبهشت ۱۴۰۰ اولین روزی بود که به عنوان خدمه کشتی سوار کشتی شدم و کار خود را با سفر بندر فریدونکنار به بندر آکتائو با کشتی سپهر آرتین شروع کردم.

 

صادقی‌منفرد با بیان اینکه از کودکی علاقه به رشته‌های خاص داشتم خاطر نشان کرد: بعد از آشنایی و تحقیق درباره این شغل آن را جدی گرفتم و از آنجایی که خانم‌ها از قدرت بالایی برخوردارند تمام تلاش خود را کردم تا به آنچه که می‌خواهم برسم و بعد از گذراندن دانشگاه و موسسات در سن ۲۱ سالگی به آرزوی خود رسیدم و دل به دریا زدم.

وی به نگاه دیگران در مدت آموزش در موسسات اشاره و اظهار کرد: در زمانی که در موسسه در حال گذروندن دوره ی دریانوردی بودم نگاه‌های سنگینی وجود داشت و افراد زیادی برای منصرف کردن در این راه تلاش کردند اما همه این سختی‌ها،حرف‌ها و نگاه‌ها را نادیده گرفتم و کار خودم رو ادامه دادم.

صادقی‌منفرد با بیان اینکه اولین تجربه کاری من ۲۱ اردیبهشت از سواحل فریدونکنار تا بندر آکتائو قزاقستان بود، افزود: کاپیتان و بقیه خدمه کشتی کاملا به من ایمان داشتند و بنده را خیلی عادی تو جمع‌شان پذیرفتند و حتی مانورهای سنگین و سخت را به بنده سپرده و در آن حالت‌ها من را به پشت سکان می‌گذاشتند که این موضوع روی اعتماد به نفسم تاثیرگذار بود، همه خدمه چون علاقه بنده به کار را می‌دیدند اطلاعات بیشتری در مورد حوزه خودشان حتی در زمینه موتورخانه هم اطلاعات خاص و تجربیات‌شان را در اختیارم می‌گذاشتند.

این بانوی دریانورد به لذت کار در کنار سختی‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از سختی‌های دریانوردان این است که زمان خواب مشخصی نداریم مثلا در اولین تجربه شب به قزاقستان رسیدیم و به دلیل اینکه وارد کانال شدیم ۶ ساعت پشت سکان ماندم، بنابراین تنظیم خواب یکی از سختی‌های این کار است البته در کنار سختی‌ها رصد ستاره‌ها و دیدن شهاب سنگ که قسمتی از عظمت الهی است از لذت‌های این شغل است که خودم به شخصه این سبک زندگی را می‌پسندم.

وی در ادامه گفت‌وگو بیان کرد: از آن جا که علاقه، آگاهی و باور نسبت به خودم دارم، یقین داشتم که می‌توانم یک دریانورد خوب شوم و همچنان در تلاشم که کارهای دیگری در عرصه دریانوردی انجام دهم و دوره‌های افسری اقیانوس‌پیما رو بگذرانم، البته در حال حاضر مدارک بنده ملوانی اقیانوس‌پیما هست ولی این تحقیقات برای رسیدن به اهداف بالاتر ادامه دارد.

 

صادقی‌منفرد خطاب به بانوان علاقمند به این رشته گفت: بانوان و دختران ایرانی باید واجد یک سری شرایط از جمله حداقل تحصیلات که دیپلم است. کارت سلامت که شامل شنوایی و بینایی سنجی، صبر و حوصله زیاد، سلامت کامل جسمی و روانی و همچنین توان پرداخت هزینه‌های آموزش از جمله اقدامات اولیه برای ملوان شدن است.

 /۸۶۰۶۱


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.