پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اراضی کشاورزی مازندران در معرض فرونشست‌های خطرناک

0

وی تصریح کرد: امروزه در زمین‌های کشاورزی کرمان، مازندران، یزد و غیره با برداشت آب زیرزمینی لایه‌های زمین روی هم می نشینند و این امر قابل برگشت نیست.

این زمین‌شناس با تاکید بر این‌که فرونشست یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی است و پس از نشست زمین، میلیون‌ها سال طول می‌کشد به جای اول خود برگردد، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق نفت‌خیز نیز، با برداشت نفت، بخشی از زمین نشست می‌کند، هم‌چنین در برخی از مناطق گسلی نیز با تداخل دو گسل برهم شاهد نشست خواهیم بود.

موسوی افزود: با دخالت عوامل انسانی، زمین‌شناسی و طبیعی بخش‌هایی از زمین نشست می‌کند که درمان بسیار سختی دارد، بنابراین باید سریع متوجه فرونشست شد و عوامل ایجاد آن را کنترل و مهار کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان این‌که امروزه تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند کمک کند تا به راحتی فرونشست‌ها را پایش کرد، گفت: فرونشست به عنوان یک نوع حرکت توده‌ای بخش زمین محسوب می‌شود که می‌توان شامل بخش زیادی از زمین شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که تغییرات اقلیمی نیز می‌تواند به صورت غیرمستقیم منجر به فرونشست زمین شود، اظهار کرد: با کاهش بارش باران و افزایش برداشت آب‌های زیرزمینی شاهد فرونشست خواهیم بود، هم‌چنین با ذوب برف و یخ و بر هم خوردن تعادل زمین این امر نیز می‌تواند رخ دهد.

این زمین‌شناس با بیان این‌که فرونشست‌ها در هر منطقه‌ای مانند جنگل و جلگه به وقوع می‌پیوندد، گفت: فرونشست در جنگل به دلیل وجود خاک‌های آهکی و در دشت به دلیل نوع دیگری از خاک‌ها متفاوت است اما در مجموع در هر نقطه‌ای از سطح زمین می‌توانیم شاهد فرونشست باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به این‌که در جنگل عوامل زمین‌شناسی موجب انحلال در سنگ‌های آهک می‌شود و فرونشست ها را محتمل‌تر می‌کند، اظهار کرد: دلیل انحلال جنس سنگ‌ها و نفوذ آب‌ها است.

وی در پایان با بیان این‌که در مواردی بارش زیاد باران به دلیل انحلال سنگ‌های آهکی در جنگل موجب ایجاد فرونشست می‌شود، گفت: با مطالعه آغاز فرونشست‌ها و رفع عوامل ایجاد آن به وسیله تکنولوژی ماهواره‌ای می‌توان زمان و میزان تقریبی وقوع آن را پیش‌بینی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.