پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ارادت دیرینه مازنی‌های علوی تبار به امام رئوف

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، مردم مازندران دیار علویان به واسطه قرارگیری در مسیر مشهد الرضا، عشقی دیرینه و عمیق به امام هشتم دارند و بسیاری از مردم استان اسامی ائمه اطهار(ع) را برای نام فرزند خود انتخاب می‌کنند.

به گفته مدیرکل ثبت احوال مازندران، بیش از 161 هزار و 991 نفر نام خود را رضا و با ترکیبی از این نام در استان انتخاب کردند.

مردم مازندران مانند دیگر مردم هموطن آداب و رسوم خاصی مانند چاووشی خوانی دارند که قبل و بعد از سفر زائر از سفر مشهد، بستگان و همسایگان او را همراهی و مشایعت می‌کنند و فردی که دارای صدای خوشی است در وصف ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا(ع) مدیحه‌سرایی می‌کند.

دربرخی نقاط دامداران استان پس از دوشیدن شیر دام خود، شیر برنج درست کرده و به نیت امام رضا(ع) میان اهالی محل توزیع می‌کنند.

از دیگر رسوم استان کلیمه است به این معنا که آن قسمت از شالی که به سمت مشهد است را بعد از برداشت برنج نذر امام رضا(ع) می‌کنند.

از آنجایی که دستجات عزاداری در دهه آخر صفر از استان مازندران در مشهد الرضا برپا می‌شود، مردم این دیار نیز در قالب کاروان‌هایی خود را در روز میلاد امام هشتم شیعیان به امام رئوف رساندند.

در دهه کرامت نیز مازندران علوی تبار همچنان میزبان خادمان رضوی در شهر و روستاهای استان بوده است. به گونه‌ای که خادمان رضوی روز گذشته با حضور در بندر امیرآباد با کارگران این منطقه ویژه اقتصادی دیدن و پرچم رضوی را در آن مکان طواف دادند.

همچنین خادمان رضوی امروز نیز در استانداری مازندران در جمع مدیران استان حاضر شده و پرچم متبرک به امام رئوف را بین مدیران استانی طواف دادند.

جشن‌های متعددی همراه با توزیع شیرینی و شربت و اطعام دهی دیشب و امروز در جای جای این استان علوی تبار و دوستدار امام هشتم شیعیان نیز برپا شده است.

گزارش از قدسیه السادات شعبانپور

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.