پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ادامه کاوش‌های باستان شناسی در مناطق تاریخی مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، میراث فرهنگی نشان‌دهنده پیشینه و تاریخ ما است و با کاوش در این نقاط به تاریخ‌مان پی می‌بریم.

در راستای پیگیری کاوش‌های باستانی، فصل دوم باستان شناسی در روستای جنت رودبار از بخش دالخانی رامسر که امسال انجام شد، در کنار آثار به دست آمده در این منطقه، ۱۵ گور باستانی در این سایت کشف شد.

حسین ایزدی سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران درباره کاوش جنت رودبار رامسر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: پس از دومین فصل کاوش همایش تبیین کاوش در جنت رودبار با هدف میراث فرهنگی هویت اصلی و بنیادین برگزار شد.

 

وی گفت: مقدمه کاوش حفاظت است که در این زمینه نیاز به اعتبار داریم.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: انشاءالله با این کاوش‌ها و اعتبارها بتوانیم میراث غنی را حفظ کرده و بحث تملک برخی از زمین‌های مجاور را در دستور کار داشته باشیم.

ایزدی بیان کرد: همچنین تداوم کاوش در غار کمیشان، اسپهبد خورشید و دریای خزر در حفظ و مواریث کهن اثرگذار خواهد بود.

محمدرضا خلعتبری سرپرست هیأت باستان‌شناسی نیز در این‌باره گفت: کاوش این محوطه باستانی در سال ۱۳۹۶ آغاز شد که در این فصل از کاوش آثاری از عصر مفرغ میانی، دوره آهن، دوره تاریخی و اسلامی کشف شد.

وی با بیان اینکه نتایج فصل نخست کاوش این محوطه باستانی در قالب کتابی با عنوان «رامسر در بستر تاریخ» منتشر شد، افزود: دومین فصل کاوش این محوطه باستانی با توجه به اهمیت موضوع پس از یک وقفه شش‌ساله به دلایل مختلف، از جمله بروز و رواج ویروس کرونا در سال جاری پی گرفته شد که شناسایی تمدن از عصر مفرغ میانی ۱۷۰۰ قبل میلاد تا عصر آهن و دوره تاریخی اسلامی را نشان داد.

 

سرپرست این هیأت باستان‌شناسی یادآور شد: در گذشته روال به این صورت بوده بعد از پایان هر فصل کاوش همایشی تحت عنوان گزارش به مردم برگزار می‌شده که در همین راستا همایش فرهنگ و تمدن رامسر براساس نتایج کاوش‌ها و آثار عصر مفرغ میانی تا دوره اسلامی به بحث گذاشته شد.

 

خلعتبری با اعلام اینکه قرار است در پنج فصل کاوش‌ها انجام شود، تصریح کرد: بررسی‌های باستان‌شناسی نشان داده مردم ساکن بومی منطقه هستند اقتصادشان مبتنی بر تولیدات دامی است و اولین فلز آلیاژی به دست آوردند و به صورت گسترده استفاده می‌کردند در ساخت سفال تبحر فوق‌العاده‌ای داشتند به مسائل خیر و شر معتقد بودند.

وی گفت: سال اول ۱۶ گور دخمه و سال دوم ۱۵ مورد گوردخمه کاوش قرار گرفت.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.