پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اختصاص ۱۳ درصد ارزش افزوده تولیدات کشاورزی کشور در مازندران

0

ایسنا/مازندران مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران از اختصاص ۱۳ درصد ارزش افزوده تولیدات کشاورزی کشور و ۵.۱۰ درصد تولیدات در سطح ملی در مازندران خبر داد.

نورالدین پناهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از پویاترین صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور مربوط به مازندران است، اظهار کرد: این صندوق با کمک و همراهی اعضاء هیئت مدیره توانسته وفاق و همدلی بین تشکل‌های بخش کشاورزی استانی و شهرستانی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با مشارکت تولید کنندگان و دولت حداقل ۵۱ درصد و حداکثر ۴۹ درصد است، تصریح کرد: بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه در این بخش اساسنامه نمونه صندوق‌های حمایت تصویب شده است.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران گفت: صندوق توسعه از سال ۸۴ با حمایت از تشکیل سرمایه و تقویت حجم و کیفیت سرمایه گذاری، تولید کنندگان و فعالان بخش کشاورزی با ۱۱ تشکل و ۲۲ میلیارد سرمایه آغاز به کار کرده و توانست نزدیک به ۳۰۰ تشکل و با سرمایه گذاری ۷۲۶ میلیارد ریالی دست پیدا کند.

پناهی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه کمی و کیفی، صندوق حمایت با هدف توزیع عادلانه منابع مالی بخش کشاورزی اجرا شده و عملیاتی کردن بازنگری طرح توسط جهاد کشاورزی و همکاری صندوق توسعه تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در بازنگری طرح تاسیس سهم‌بری ریالی، تشکل‌های ساماندهی شده براساس سرمایه ۴ هزار میلیارد ریال تسهیم و برنامه‌ریزی می‌شود.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران افزود: شاخص‌های بررسی و ارزیابی تشکل‌های فراگیر بخش کشاورزی این استان شامل تعداد عضو (بهره‌بردار، سهامدار)، وسعت پهنه حوزه عمل، تنوع کشت (محصول) و ارزش کل تولیدات (حجم عملیات و تخصیص منابع) است.

پناهی با بیان اینکه ۴۰۳ تشکل در بازنگری طرح تاسیس صندوق ساماندهی شده است، بیان کرد: تاکنون تعداد ۲۷۲ تشکل به عضویت و سهامداری صندوق در آمده و از تسهیلات کم بهره و خدمات مالی برخوردار شده است.

وی تصریح کرد: هدف از تشکیل صندوق حمایت، تشکیل سرمایه و تقویت حجم و کیفیت سرمایه گذاری تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی، تجمیع سرمایه های پراکنده بهره‎‌برداران، اعطاء تسهیلات ارزان قیمت و آسان، دریافت کمک های مالی و اعتباری از دولت و سایر موسسات، حمایت از تولیدکنندگان در مواقع بحرانی خواهد بود.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه رشد و توسعه کمی و کیفی صندوق می‌تواند سرعت و ارتقاء بهره وری را در استان افزایش دهد، گفت: صندوق مازندران بنا به شایستگی‌ها و عملکرد مطلوب به عنوان رییس منطقه شمال کشور انتخاب شده که با این تصمیم راهبردی و هدایت صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی ۱۱ استان بر عهده مدیریت صندوق مازندران قرار گرفت.

پناهی با بیان اینکه نقش منابع کم بهره و ارزان قیمت با توجه به ریسک بالای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بر همگان روشن است، افزود: صندوق با اعطاء تسهیلات قرض الحسنه با ساز و کار آسان طراحی شده و حذف بروکراسی اداری توانسته است نقش حمایتی خود را در بخش کشاورزی استان ایفا کند.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه مازندران در بخش‌های مختلف از جمله زراعت، باغبانی، دام، طیور و زنبور عسل، صنایع تبدیلی و تکمیلی، شبکه شرکت های خدمات مشاوره ای و فنی و مهندسی کشاورزی، مکانیزاسیون، شیلات و آبزیان و منابع طبیعی در سطح استان فعالیت داشته است.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دنبال کاهش خلاء عملکرد باید بود تا تولید کشاورزی ما برای بهره‌برداران اقتصادی و در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید با هدف ایجاد امنیت غذایی در کشور گام‌ مستحکم‌تری را برداریم.

پناهی با اشاره به اینکه موضوع ارزش افزوده بر کارمزد تسهیلات اعطایی یکی از دغدغه‌های اصلی صندوق‌ها در حمایت از بخش کشاورزی محسوب می‌شود، بیان کرد: علی‌رغم معافیت مالیات بر عملکرد صندوق‌ها متاسفانه تاکنون موفق به حذف مالیات ارزش افزوده بر کارمزد خدمات مالی ارائه شده به بخش کشاوری نشده‌ایم.

وی در پایان یادآور شد: حضور حداکثری سهامداران صندوق مازندران در مجامع عمومی نشان دهنده عملکرد مطلوب صندوق توسعه و نقش آفرینی شایسته این نهاد در بخش کشاورزی استان است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.