پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احیای نیم بند کویر سمنان به قیمت نابودی جلگه مازندران

انفعال مدیران ارشد استان در دولت سابق در مورد ساخت انواع و اقسام سد ها در بالا دست رودخانه های مازندران و تصمیمات خلق الساعه ای مثل انتقال آب دریای مازندران به کویر سمنان حکایت از این دارد که جاذبه صندلی ها برای مسئولان بسیار بیشتر از در نظر گرفتن مصالح درازمدت استان است.

1

چند سالی هست که ماجرای ساخت “سد فینسک” و “سد چاشم” در سرشاخه های رودخانه های مهم مازندران در ساری و سوادکوه موجب نگرانی صاحبنظران و متخصصان محیط زیست شده است. اصرار سمنانی ها با توجه به پشتوانه حضور هم استانی هایشان در بدنه  دولت برای ساخت سد هایی که آثار زیست محیطی جبران ناپذیری برای جلگه مازندران و اکوسیستم مسیر رودخانه ها دارد منجر به اخذ تصمیماتی در جهت تامین اعتبار و شروع به کار پیمانکاران ساخت این سد ها شده است.

naghsheh

این تصمیمات علی رغم مخالفت های کم رنگ نمایندگان مازندران و گلستان در حالی به مرحله اجرا در آمده اند که متاسفانه کمترین اطلاع رسانی و نظر کارشناسی در استانداری مازندران  در دولت احمدی نژاد که بالطبع باید حافظ منافع استان و شهروندان باشد مشاهده نشد و همینک نیز گویا کسی از این مسئله در استانداری باخبر نیست!

انفعال مدیران ارشد وقت استان در مورد ساخت انواع و اقسام سد ها در بالا دست رودخانه های مازندران و تصمیمات خلق الساعه ای مثل انتقال آب دریای مازندران به کویر سمنان حکایت از این دارد که جاذبه صندلی ها برای مسئولان بسیار بیشتر از در نظر گرفتن مصالح درازمدت استان است. این بی تحرکی مجموعه استانداری و اقدامات کم رنگ و منقطع نمایندگان را البته سازمان های مردم نهاد  فعال در زمینه محیط زیست تا حد زیادی جبران کرده اند.

بیشترین تحلیل ها و هشدار ها در مورد ساخت سد فینسک را نه مسئولان دولتی استان که مردم و کارشناسانی از دیگر استان های کشور انجام داده اند! تمام این اتفاقات تلخ در حالی روی می دهد که همه این مناطقی که اکنون در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارند در گذشته نه چندان دور در قلمرو مازندران بودند و مردم این مناطق مانند پرور و شهمیرزاد هنوز خود را مازندرانی می دانند و مازندرانی هم صحبت می کنند. مشکلاتی مانند تغییر اقلیم, تغییر تناسب جمعیتی جانوران و خشکسالی مزارع پایین دست سدها که بخش های دودانگه ,چهاردانگه و سوادکوه و نهایتا دشت ساری ,قائمشهر و جویبار را در بر می گیرد از کمترین آثار مخرب ساخت این سد ها بدون لحاظ کردن آینده جلگه مازندران و اکولوژی رو به تخریب آن است.

جالب اینجاست که خود مازندران و گلستان در چند سال گذشته در معرض خشکسالی هستند حال چگونه مسئولان وزارت نیرو نسبت به توجیه این طرح اقدام کرده اند معلوم نیست! منتها آنچه مشخص است اعمال نفوذ برخی چهره های ارشد دولتی در نادیده گرفتن مخالفان محیط زیست و احیای نیم بند کویر سمنان به قیمت نابودی جلگه مازندران است.

اکنون که وزیر نیرو در مصاحبه ای با خبرگزاری ها اعلام کرده است برخی از طرح های سد سازی به دلیل مشکلات و تبعات ناگواری که به همراه دارند متوقف یا محدود خواهند شد لازم است استانداری مازندران و نمایندگان مازندران و گلستان برای توجیه و جلوگیری از ساخت این سد ها و دیگر سد هایی که در سرشاخه های رودخانه های استان های مظلوم شمالی در دست مطالعه و ساخت هستند اقدام فوری و قاطع انجام دهند و چند روزی بیشتر ماندن در پست های دنیوی را به قیمت نابودی نشاط و سرسبزی مازندران ترجیح ندهند.

وارش نیوز – جاوید جهان ساروی

1 نظر
  1. کاربر می گوید

    انشا الله که مسئولین استانداری قدم پیش گذارند و اقدامی انجام دهند از روابط عمومی استانداری تقاضا داریم اگر این خبر را خواندند به گوش استاندار محترم استان برسانند تا تصمیم قاطع در این خصوص گرفته شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.