پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احیای عواطف کمرنگ شده برای کاهش استرس ابتلا به کرونا

0

ایسنا/مازندران یک روانشناس با اشاره به برخی از کارهایی که می‌توان در شرایط فعلی و ماندن در خانه انجام داد، گفت: انجام بازی‌های مورد علاقه خانواده، شاهنامه و حافظ خوانی، دیدن فیلم‌های طنز و شاد، مرتب کردن گلدان‌ها و پرورش سبزه عید می‌تواند به احیای عواطف کمرنگ شده در گذر زمان برای مقابله با استرس ابتلا به کرونا انجام شود.

دکتر محمود رضا هاشم‌روزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شیوع نگران کننده ویروس کرونا در کشور و عوارضی که در پی دارد، اظهار کرد: ویروس کووید ۱۹ به‌عنوان یک ویروس با سرعت واگیری بالا و دوران کمون طولانی ممکن است که نیاز به هشیاری بالاتری نسبت به آنفلوآنزاها داشته باشد، هر چند شدت مرگ و میر آن از درصد کمتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه استرس مربوط به سرعت انتقال بیماری تا حدی قابل قبول است که بتواند شرایط ایمنی را برای شخص و جامعه به همراه داشته باشد، تصریح کرد: شخص به دنبال یک نگرانی معمول، دست به یکسری رفتارهای منطقی پیشگیرانه می‌زند از جمله از رفت و آمدهای غیر ضروری می‌پرهیزد، ضد عفونی و شستشوی دست‌ها را مرتب انجام می‌دهد، از روبوسی و دست دادن پرهیز می‌کند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: انجام چنین اقداماتی برای خود و اطرافیان حاشیه امنیت ایجاد می‌کند بدون اینکه در این استرس غرق شده، هیجانات نامعقول بروز دهد و در حد وسواس به بیماری فکر کند و در یک رابطه معکوس حتی سبب تضعیف سیستم ایمنی خویش شود.

هاشم‌ورزی با تاکید بر اینکه قبل از هر چیز به درست بودن منبع اطلاعاتی اطمینان داشته باشیم و از باز نشر اخبار غیر موثق بپرهیزیم، تاکید کرد: از اعتیاد به چک کردن دقیقه‌ای و ساعتی اخبار باید دور بود و این را باور داشته باشیم که فضای مجازی تا وقتی آسیب رسان نیست که ما بر خود و هیجاناتمان آگاهی داشته و با کنترل شرایط و برای افزایش آگاهی به سراغ آن می‌رویم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که مهمترین راه کنترل بیماری در خانه ماندن است، بهتر است بدون هیچگونه اضطراب و استرسی این راه حل پیشگیرانه و حتی درمانی را در حد قرنطینه پذیرفته و با اجرای توصیه‌های تغذیه‌ای با ابتدایی‌ترین علائم اولیه به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه نکرده و شرایط را بر کادر درمان پیچیده نکنیم.

این روانشناس از استرس به معنای تغییر و هر حادثه‌ای که در شرایط معمول زندگی روزمره تغییر ایجاد کند و نیاز به سازگاری دوباره داشته باشد یاد کرد و گفت: از این رو کرونا ویروس به‌عنوان یک پدیده نو ظهور هم در شرایط معمول زندگی افراد جامعه تغییر ایجاد کرده است بنابراین استرس یک واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است. 

هاشم‌ورزی با اشاره به اینکه افراد در چنین حالتی دو نوع استرس چاره ساز و دردسر ساز را تجربه می‌کنند، اظهار کرد: در استرس چاره ساز فرد واقعیت‌ها را در خصوص بیماری کرونا می‌پذیرد و با دریافت اطلاعات علمی و بهداشتی از منابع معتبر برای رعایت اصول خود مراقبتی و بهداشت فردی سعی و تلاش می‌کند مانند شستوی دست با آب و صابون، حفظ فاصله یک متر و نیم در ارتباط با افراد، ماندن در خانه و آمد و شد کمتر در فضای جامعه به خود بگوید در چنین شرایطی با رعایت اصول بهداشتی می‌توان به خانواده و سایر افراد جامعه کمک کرد.

وی بیان کرد: در استرس دردسر ساز فرد با فاجعه آمیز تلقی کردن بحران شرایط روانی بدی را برای خود و اطرافیان ایجاد می‌کند، در چنین شرایطی روند طبیعی زندگی فرد بهم‌ می‌ریزد، استرس شدید می‌تواند بر روی سیستم‌ ایمنی تاثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند. 

این روانشناس گفت: در این حالت فرد در سایت‌های مختلف دنبال اخبار از شرایط موجود، آمار، ارقام و انعکاس آن برای سایر گروه‌ها و افراد است و به‌جای استفاده از منابع علمی دنبال اطلاعات از شبکه‌های مجازی است که خود بر استرس و واکنش‌های این فرد اضافه می‌کند.

هاشم‌ورزی شرایط پیش آمده را فرصت مناسبی جهت قرارگیری خانواده‌ها در یک فضای صمیمی‌تر در کنار یکدیگر دانست و یادآور شد: حتی اگر این تعطیلات ممکن است اقتصاد بعضی از خانواده‌ها را با چالش مواجه کند، تمرین کنیم بر چیزهایی تمرکز کنیم که قادر به کنترل آن‌ها هستیم، نه تمرکز بر شرایط منفی غیر قابل کنترل و تغییری که اغلب افراد را در یک شرایط یکسان قرار داده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.